Annons

Minska bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Håkansson

Aktiv medlem
Har börjat fotografera lite grann och tänkte lägg in lite bilder i mitt album. Jag har dock ingen susning om hur jag minska storleken på filen. Har bara word 2007(vista). Går det? Min dotter har photoshop är det lättare där??
 

boxen

Aktiv medlem
Word är inget bildbehandlingsprogram så det är inget alternativ här.

I PhotoShop går det däremot utmärkt eftersom det är just ett bildbehandlingsprogram.

Öppna bilden i PhotoShop / klicka sen "Bild" i menyn / klicka sen på "Bildstorlek".

Du får då upp ett fönster där du kan välja storlek på bilden.

Avsluta med OK


För att spara den "nya" bilden, klicka på "Fil" i menyn / klicka sen på "Spara för webben".

I Fönstret som dyker upp väljer du JPG som filformat och du kan sen ändra filstorleken genom att ändra "skjutreglaget" där det står "Kvalitet".

Avsluta med "Spara". Du får då namnge filen och välja var på datorn du ska spara bilden.

Lycka till...

// Tobbe
 

emilito

Medlem
Program

Hej,

Du måste skaffa dig ett bildbehandlingsprogram.

Jag antar att du inte har jättemycket erfarenhet av Photoshop, så jag skulle nog välja ett annat i ditt fall. Att beskära och förmiska är nog lätt i de flesta programmen, men visst kommer du att vilja göra mer än så? Photoshop har ganska hög inlärningströskel.

Ta en titt på Adobe Photoshop Lightroom eller Adobe Photoshop Elements.
 

Hans Håkansson

Aktiv medlem
Har nu testat. Givetvis hade jag ett behandlingprogram på datorn som Robert L skrev. Jag testade med en bild och la ut bild nummer 2;) i mitt album. Nu e jag på G..

Tack
 
ANNONS