Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhandsgranskning av Raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan7

Aktiv medlem
När jag fotar med RAW och vill förhandsgranska bilderna i Bridge CS3 så blir det bara miniatyrer. Jag fotar med Nikon D90 och en kompis med Nikon D2x. Hans bilder blir stora medans mina blir som frimärken. Jag måste alltså fota dubbelt - dvs en JPEG-variant också för att kunna förhandsgranska. Ska det va så?
Nästa grej som dök upp. När jag fotar dubbelt så måste jag ta in bilderna genom en kortläsare. Tar jag genom USB-kabeln till kameran så läser kameran visserligen in två bilder i datorn men båda blir JPEG. Ska det va så?
I instruktionsboken står det att när man fotar dubbelt så visas bara JPEG varianten i kameran.
mvh Stefan Andersson
 

hlse

Aktiv medlem
När jag fotar med RAW och vill förhandsgranska bilderna i Bridge CS3 så blir det bara miniatyrer. Jag fotar med Nikon D90 och en kompis med Nikon D2x. Hans bilder blir stora medans mina blir som frimärken. Jag måste alltså fota dubbelt - dvs en JPEG-variant också för att kunna förhandsgranska. Ska det va så?
Nästa grej som dök upp. När jag fotar dubbelt så måste jag ta in bilderna genom en kortläsare. Tar jag genom USB-kabeln till kameran så läser kameran visserligen in två bilder i datorn men båda blir JPEG. Ska det va så?
I instruktionsboken står det att när man fotar dubbelt så visas bara JPEG varianten i kameran.
mvh Stefan Andersson
Använd nåt annat program för att förhandsgranska dina RAW. Det finns ett flertal program som klarar av det. Min personliga favorit är Faststone Image Viewer. Bra miniatyrer som går att ställa som man vill i storleken. Även fullskärmsgranskning finns.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
När jag fotar med RAW och vill förhandsgranska bilderna i Bridge CS3 så blir det bara miniatyrer. Jag fotar med Nikon D90 och en kompis med Nikon D2x. Hans bilder blir stora medans mina blir som frimärken. Jag måste alltså fota dubbelt - dvs en JPEG-variant också för att kunna förhandsgranska. Ska det va så?
Nästa grej som dök upp. När jag fotar dubbelt så måste jag ta in bilderna genom en kortläsare. Tar jag genom USB-kabeln till kameran så läser kameran visserligen in två bilder i datorn men båda blir JPEG. Ska det va så?
I instruktionsboken står det att när man fotar dubbelt så visas bara JPEG varianten i kameran.
mvh Stefan Andersson
Den variant av Adobe Camera Raw som används i PS CS3 klarar inte av att läsa råfilerna från Nikon D90. Din kamera är för ny för den version av PS som du har.

Antingen får du använda dig av den programvara som följde med kameran eller ett annat program, som hlse rekommenderade. Du kan annars ladda ner Adobes DNG-konverter och konvertera filerna till DNG-format vilket gör att du kan öppna dem med din PS. DNG-konvertern är gratis.
 

Stefan7

Aktiv medlem
Tack för bra svar. Då är jag lite klokare. Kan man ladda ner t ex Faststone Image Viewer eller finns det att köpa någonstanns?
mvh
Stefan Andersson
 

gsoul

Aktiv medlem
När jag fotar med RAW och vill förhandsgranska bilderna i Bridge CS3 så blir det bara miniatyrer. Jag fotar med Nikon D90 och en kompis med Nikon D2x. Hans bilder blir stora medans mina blir som frimärken. Jag måste alltså fota dubbelt - dvs en JPEG-variant också för att kunna förhandsgranska. Ska det va så?
Nästa grej som dök upp. När jag fotar dubbelt så måste jag ta in bilderna genom en kortläsare. Tar jag genom USB-kabeln till kameran så läser kameran visserligen in två bilder i datorn men båda blir JPEG. Ska det va så?
I instruktionsboken står det att när man fotar dubbelt så visas bara JPEG varianten i kameran.
mvh Stefan Andersson
En dum fråga från min sida då jag själv kör CS4 och inte har koll på CS3 (och kanske missförstår din fråga helt?)
Min bridge har som en liten spak längst ner under själva "visningsbilden" där jag kan ändra storleken på de bilder som syns i "mappen". Alltså jag kan få de till att visa en stor bild i taget och scrolla ner eller minska storleken på de gradvis tills det blir en massa små bilder i mappen.
Funkar inte på CS3?
 

Stefan7

Aktiv medlem
Camera Raw fungerar bra. Det är inte problemet. Problemet är att Bridge inte kan visa bilderna stora. mvh Stefan Andersson
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Nästa grej som dök upp. När jag fotar dubbelt så måste jag ta in bilderna genom en kortläsare. Tar jag genom USB-kabeln till kameran så läser kameran visserligen in två bilder i datorn men båda blir JPEG. Ska det va så?
I instruktionsboken står det att när man fotar dubbelt så visas bara JPEG varianten i kameran.
mvh Stefan Andersson
Det problemet brukar bero på att du inte har installerat drivrutinerna för kameran i datorn, alternativt måste du använda tillverkarens program för överföring via USB-kabel. Med reservation för att jag inte kör Nikon.
 
ANNONS