Annons

Gimp på en netbook?

Produkter
(logga in för att koppla)

EriKarlsson

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av användning av Gimp på Windows XP på en netbook?
Jag har en Asus Aspire One med en Intel Atom processor. 2Gbyte primärminne och en 160 Gbyte HD. Så utrymmet borde finnas. Men är det meningsfullt att installera den eller blir det som att redigera bilderna genom ett nyckelhål? Den har ju bara en 10,1 tum skärm...
 

David G

Aktiv medlem
Men är det bara det du undrar så är det väl bara att låna en annan dator och göra fönstret så stort som det max kan bli på din netbook?

Förresen så trodde jag gimp var gratis att testa.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Kör ett annat gratisprogram (Irffan View) på min netbook och det går OK att göra små redigeringar på den lilla skärmen (min har bara 8,9 tum) men det jag gör mest är att gallra bilder direkt från minneskortet då den har läsare för kamerans kort, det är klart enklare att gallra på 8,9 tum än 2,7 tum iaf så har du datorn så tanka ner programmet och testa det kostar ju inget ,-)
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad du undrar eftersom du har datorn redan...

Prestandan räcker, precis som du gissat, helt klart till för att köra Gimp.

Hurvida det är meningsfullt att köra på en maskin med så liten skärm beror ju på vem man är och vad man gör. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att göra vissa saker på en sådan maskin. Testa bara :)
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Ok. Tack.
Jag är lite tveksam att hålla på och installera och avinstallera allt för mycket på PC:n. Med tiden tenderar ju Windows-baserade datorer att becka ihop av sånt och Windows måste installeras om. Det är delvis därför jag frågar.

"Gratis"? Sant. För den som tycker att installations- och avinstallationstiden inte har något värde. Lägg till det att jag har rätt lite erfarenhet av Gimp. Därav min fråga.

Tack för respons.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Jag använder Gimp, det fungerar alldeles utmärkt på en xp.
Givetvis tar det en stund att lära sej det lite djupare,
men det ser jag som positivt, dels att det är kul att lära nytt,
dels att Gimp är mycket mera kompetent än vad man först tror.

Visst tar det lite hd-plats, ca 160M på denna,
men det handlar om enstaka % på din.

Installera resp avistallera (varför) har alltid fungerat kanonbra med Gimp.

Installerar man sedan rawtherapee och eller UF-raw så har man även fria
rawkonverterare, UF-raw blir helt integrerat i Gimp.

----

Läsglasögon +5, Glasögonmicroskop, skärmförstorare, extraskärm, ....
Den lilla skärmen är nog det stora problemet oavsett vilket program om man
vill göra något mer än bara titta, vilket borde gå bra på din maskin.
På min så är det en 22" och en 15" och det är oftast att man önskar ännu större ytor.
I gimp så får man som standard några paneler med bla verktyg, lager mm.
Dessa kan givetvis tas bort och använda rullgardiner i st, men de tar lite plats.

En gissning är att du inom en inte allt för lång framtid har skaffat en större extern skärm.

//MW
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Tack för råd, Magnus.

Jag kommer inte att uppgradera med nån större skärm. Hela meningen med den där pyttelilla laptoppen är att ha en dator som går att resa med. Så jag tänkte bara kunna göra enklare bildredigering när jag är ute på vift. Men en 10,1 tums skärm? Lirar det? Och på en Intel Atom?

Mja... Jag får nog göra en test!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack för råd, Magnus.

Jag kommer inte att uppgradera med nån större skärm. Hela meningen med den där pyttelilla laptoppen är att ha en dator som går att resa med. Så jag tänkte bara kunna göra enklare bildredigering när jag är ute på vift. Men en 10,1 tums skärm? Lirar det? Och på en Intel Atom?
Vad har du för alternativ annars? Det är väl bättre att ha möjlighet att redigera på en liten skärm än inte alls?

Jag kör på min EEE 901 (9-tumsskärm) och det funkar fint. Nu använder jag Ubuntu i stället för Windows, men i alla fall.

Hemma har jag en större skärm (17") och då är det så bra jag behöver för de flesta jobb.

Per.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Tack för råd, Magnus.

Jag kommer inte att uppgradera med nån större skärm. Hela meningen med den där pyttelilla laptoppen är att ha en dator som går att resa med. Så jag tänkte bara kunna göra enklare bildredigering när jag är ute på vift. Men en 10,1 tums skärm? Lirar det? Och på en Intel Atom?

Mja... Jag får nog göra en test!
Gimp bör inte vara särskilt tungrott på en sådan maskin (det beror förstås på hur stora bilder man redigerar)... men däremot kan jag tänka mig att Windows XP är det, åtminstone om man försöker göra något mer än att bara köra Windows (vilket man oftast vill göra, eftersom operativsystemet i sig inte är särskilt komplett).

Skulle det gå segt, överväg att testa någon linuxdistribution av minimalare smak :)

Edit:
Förresten har ju en dator med liten skärm samma fördel som en kamera med aps-c sensor. Det blir billigare med tätt packade pixlar och datorn går snabbare eftersom den inte behöver skyffla runt lika mycket data. Man kanske borde tipsa vissa fotografer här inne ;)
 
ANNONS