Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG vs. NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att börja konvertera mina .NEF till .DNG.
Det verkar ju rätt fiffigt att ha all info om justeringar o.s.v. inbäddat i filen istället för separata .xml-filer, det känns iaf mer "framtidskompatibelt".

En sak jag undrar över är vad som påverkas i konverteringen. Nu när jag har min D700 och kör 14-bitar så vill jag ju inte att någon av all den goa infon går förlorad.

Använder LR2 idag, ytterst sällan PS och då CS3.

//H
 

staika

Aktiv medlem
Jag konverterar alltid till DNG vid importen i Lightroom.
Fördelen är att man slipper separata xml-filer och attt Dng-filen blir lite mindre än Nef-filen.
All info följer med.
Använder Nikon D200 och D70.
 

Per

Aktiv medlem
Fördelen är att man slipper separata xml-filer..
Det är inte alltid en fördel att vara utan separat xmp-fil.
Själv har jag en backup på hela mitt bildarkiv på nätet (jag använder mozy.com). Det tar hyggligt lång tid första gången, men man behöver ju bara föra över varje fil en gång så det är rätt lungt. Däremot måste man ladda upp hela filen igen om man ändrar rå-inställnigar i en dng-fil eftersom den då kommer att kännas av som en helt ny fil, gör man däremot samma ändringar i en Nef med xmp brevid så blir det bara xmp-filen på några ynka kb som ändras och måste laddas upp igen.

Det spelar väl inte lika stor roll om man enbart tar backup lokalt.

Per
 

staika

Aktiv medlem
Ja nu är det så att jag gör nästan all bildredigering i Lightroom och då sparas alla gjorda ändringar i Lightrooms databas. Inget skrivs till raw/dng.filen och påverkar då inget i backupfilen. Backup till databasen och backup på mina originalfiler sparar jag på en extern/portabel hårddisk.
 
ANNONS