Annons

Hur tänker du när du beskär en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
På sistone så har jag valt att bara använda 2 format för mina bilder. Antingen blir det A4/A5 för att det passar det utskriftsformatet eller så blir det kvadratiskt för att jag gillar det. Ibland tänker jag att jag kanske begränsar mig för mycket? Hur resonerar ni andra? skulle vara kul att höra om andra har funderingar kring detta.

När jag tänker efter så var det länge sedan jag riktigt tog mig tid att komponera i kameran så att jag inte behövde beskära i efterhand. Hmm, skall nog fota lite långsammare och komponera mer i kameran kanske:)
 

jdandanell

Aktiv medlem
På sistone så har jag valt att bara använda 2 format för mina bilder. Antingen blir det A4/A5 för att det passar det utskriftsformatet eller så blir det kvadratiskt för att jag gillar det. Ibland tänker jag att jag kanske begränsar mig för mycket? Hur resonerar ni andra? skulle vara kul att höra om andra har funderingar kring detta.

När jag tänker efter så var det länge sedan jag riktigt tog mig tid att komponera i kameran så att jag inte behövde beskära i efterhand. Hmm, skall nog fota lite långsammare och komponera mer i kameran kanske:)
Säger inte att komponering i kamera är oviktigt men det kan ju finnas lite olika användningsområde för en bild och då får man ju beskära dem olika. Sedan är det stor skillnad på om man plåtar sport, studio eller t.ex. landskap.

Rent generellt så beskär folk i allmänhet för lite och ett av de bästa tipsen jag någonsin fått är; "när du tror att du har komponerat bilden perfekt, ta två steg framåt".
 

iBoat

Aktiv medlem
På sistone så har jag valt att bara använda 2 format för mina bilder. Antingen blir det A4/A5 för att det passar det utskriftsformatet eller så blir det kvadratiskt för att jag gillar det. Ibland tänker jag att jag kanske begränsar mig för mycket? Hur resonerar ni andra? skulle vara kul att höra om andra har funderingar kring detta.

När jag tänker efter så var det länge sedan jag riktigt tog mig tid att komponera i kameran så att jag inte behövde beskära i efterhand. Hmm, skall nog fota lite långsammare och komponera mer i kameran kanske:)
Beskärning kan förvandla en trist bild till en riktigt bra bild. I alla fall så länge upplösning och skärpa räcker till. Jag gillar också det kvadratiska Hasselbladsformatet, men det passar dåligt till standardformaten på papper etc. Ur en layoutares perspektiv är kvadratiskt format att föredra eftersom man har en större valfrihet beroende på hur man vill att sidan/uppslaget ska se ut. Dessutom används en större del av sensorns yta jämfört med det rektangulära formatet om man råkar ha en kamera med det formatet.

Vid fototillfället kan det vara dumt att beskära FÖR mycket tycker jag. Det vore synd att kasta bort saker som man inte ser vid fototillfället. Bättre att sitta i lugn och ro och göra det i datorn.

Som sportfotografer brukar säga: "Crop till you drop". (I alla fall så länge upplösningen räcker till)
 

Skåne10

Avslutat medlemskap
Tja

Det kvittar igentligen hur du beskär en bild, för när den visas så finns det 1000 experter som vet bättre ändå. Därför beskär den som du tycker den skall vara ,ibland kan det vara bättre med mer beskärning ibland mindre ,så länge du är nöjd så räcker det ju.
 

benganj

Aktiv medlem
Tack för svar! Kul att höra hur ni tänker om era bilder.

Bara för att hålla tråden på spåret:) Det är mest formatet som jag är intresserad av hur ni resonerar kring, inte beskärning i sig.
 
ANNONS