Annons

Varför ser det ut så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att på en del av mina bilder får ja konstiga artefakter.
Som här i örat, första bilden.

Finns det någon lösning?

Andra bilden.
Här har vi en liknande bild tagen vid samma tillfälle men inte med lika kraftigt fel. Varför?

De här bilderna är tagna med Pentax K10D men jag kan få liknande bildfel även med Samsungs GX20.
Det konstiga är att jag har bilder tagna med GX20 parallellt med en enklare kompakt och kompakten uppvisar inga tendenser till sådana här bildfel men den på papperet betydligt bättre GX20 ser hemsk ut.
Lägger till ett utsnitt som tydligare visar vad jag menar, bild tre.

Micke.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Örat verkar underexponerad, dvs finns ingen info kvar att visa, därmed de svarta fläckarna. Kompakten har nog exponerat längre än systemkameran och får därmed mer info att visa i de mörkare partierna.

Kör du RAW? Annars finns nog info kvar att få fram där.

/Stefan
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag gissar att bilden är uppljusad rätt ordentligt, och att "felet" helt enkelt är att det var för mörkt i örat.

Edit Stefan hann före.
 

wfrank

Aktiv medlem
Låter rimligt. Då kan det lösas med en mask som ser till att öronen lämnas hyffsat ifred vid uppljusningen. :)
 

Lawson

Aktiv medlem
Tack för att ni engagerar er. Jag har forskat lite själv och kommit fram till att det är Rawkonverteraren som spökar, jag har använt Capture One 4 vid framkallning då jag tycker den oftast gör ett bättre jobb än Camera Raw.
Bilderna jag bifogade i första inlägget är DNG körda genom konverteraren och sen förminskade. Alltså minimalt påverkade RAW-filer.

Att det finns minimalt med information i örat är nog klart men att Capture One "gissar" så dåligt är tråkigt.

Det verkar som jag får krypa till korset och börja använda Camera Raw igen.
Bifogar en DNG körd igenom Camera Raw, croppad och förminskad.
Det ser ju betydligt bättre ut.

Micke.
 

Bilagor

Lawson

Aktiv medlem
Om man man tittar på lövverket i bakgrunden på de båda cropparna så ser man varför jag började med Capture One.

Micke.
 
ANNONS