Annons

Brusnivån på dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

sammep

Medlem
Hej!

Detta måste ju vara det perfekta stället att diskutera Dimage 7i's brusnivå!

Vad har ni dimage 7i-ägare (och f.d.) att säga, är bruset väldigt störande, eller är det lätt att överse?

I mitt fall hade jag tänkt inrikta mig på mycket landskapsbilder där djupa, blåa himlar lär bli ett relativt vanligt inslag. Enligt dpreview.com så är det just här som bruset kan bli lite väl påträngande...

Men som sagt, är detta med brusnivån något att haka upp sig på?
 

annelito

Aktiv medlem
jag tycker absolut att brusnivån är störande. och det även på de mest "simpla" och "oviktiga" bilder. det kändes som ett nedköp när jag insåg hur mkt brus det handlade om...för visst, brus finns det väl mer eller mindre. men nää, så här mkt hade jag inte väntat mig...kanske är jag kräsen? eller så beror det på att jag hela tiden vill komma ifrån bruset med tanke på tidigare kameror jag testat.

men vad ska man göra? klicka och blunda eller sälja och sukta efter något annat?
 

sammep

Medlem
Mycket intressant och extremt snabbt svar! :)

Jo av alla de testbilder jag sett så är jag besviken på brusnivån. Och då särskilt i direkt jämförelse med tex sony dsc-717 och nikon coolpix 5700...

Men kanske är vi, just som du säger, för kräsna?

Mottager tacksamt fler åsikter om ämnet!
 

Micke H

Aktiv medlem
Jag tycker verkligen inte att bruset stör, om jag ställer in kameran rätt.

Jag använder min D7Hi yrkesmässigt och bildbyrån som jag är kopplad till har inte haft något att klaga på när det gäller brus.

Jag har också tagit ut kopior i 20*30 cm på fotopapper, utan något störande brus. Faktum är att de kopiorna var skarpare och hade mer detaljer än mina kopior från negproffs-film i samma storlek...

Jag har ställt min kamera på: Lägsta skärpa, -1 kontrast, +1 färgmättnad.
Sedan har jag hört om andra som ställer exponeringen på -0,3 till -0,7.

Istället för att välja film så väljer man inställningar...

Lycka till med att bli av med bruset!

/Micke
 

hansen2

Aktiv medlem
Plåtade Kebnemassivet från Loussavaaras topp i Kiruna och noterade en betydlig brusmängd.
Detta med "hård" skärpa, 200 ISO + övrig defaultinställning.

Måste helt klart testa inställningarna du beskrev ... tack för tipset !

Fler inställningsförslag är välkomna.

/Johan
 

.Z.

Aktiv medlem
Att ställa ned skärpan i kameran till ett minimum är praxis på alla digikameror eftersom du i efterhand fixar uppskärpningen på ett mkt bättre sätt i ditt bildbehandlingsprogram. Jag har min 7i ställd på min. skärpning & -3 i expokompensation, för övrigt allt i default. Självfallet så frångår jag dessa inställningar emellanåt, dock inte skärpningen som alltid är på min.

Ang. 7i:s brusnivå så vet vi alla att den är ngt högre än på Sony & Nikons motsvarigheter, det visste jag innan jag köpte min. Jag blev dock lugnad av många här på FS som använder 7i/HI professionellt & sa att problemet finns men i praktiken inte spelar så stor roll.

Så här i efterhand efter ca 2000 bilder (99% på 100 ASA) så har jag bara blivit missnöjd med brus vid ett par tillfällen. Jag kan självfallet ibland se brus vid 100% förstoring på skärmen men det kunde jag även se när jag skannade dia (korn). Jag har hittils bara gjort A4-utskrifter som jag dock är mycket nöjd med.

jag valde 7i gentemot Nikon & Sony för att jag tyckte att dess optik & dess handhavande passade mig, det enda jag är missnöjd med är den vidriga AF-en som dock enligt vad jag har hört ska vara bättre än Nikons men snäppet sämre än Sonyns.

Jag undrar över hur dom som är missnöjda med 7i:s brus upplever sina papperskopior, är dom också brusiga eller upplevs problemet mest på skärm?

Larsa
 

hansen2

Aktiv medlem
Får nog medge att jag är något av en medelmåtta på bildbehandlingsprogram och dess möjligheter. Vilka metoder använder ni er av då ni fixar till skärpan ?

/Johan
 

.Z.

Aktiv medlem
Du bör använda dig av verktyget oskarp mask (unsharp mask). Om du använder Photoshop så finns det ett & annat att läsa om användningen av oskarp mask här på forumet.

Larsa
 

hansen2

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Du bör använda dig av verktyget oskarp mask (unsharp mask). Om du använder Photoshop så finns det ett & annat att läsa om användningen av oskarp mask här på forumet.

Larsa
Har kollat runt lite och hittat en del men inte ngn riktigt uttömmande artikel i ämnet.
Är ute efter mer information om radius, mängd och tröskelvärde osv. Har du eller ngn annan för den delen länktips om detta ?

/Johan
 

.Z.

Aktiv medlem
Tyvärr så hittar jag ingen uttömmande artikel just nu. En annan sak man ska veta är att det inte finns någon bestämd regel för hur skärpningen ska gå till, däremot så finns det hur många teorier som helst. Foto hade för några nummer sedan en kortare artikel om skärpning, en medlem här (Nils Bergqvist (Graal) har i en annan tråd lagt in ett uttdrag ur den + lite egna kommentarer. Jag tar mig friheten att kopiera den & lägger in den här under.



I tidningen FOTO nr 6 2002 finns en alldeles utmärkt artikel om Oskarp Mask. Här anges anges en radie på 0,3-0,4 pixlar för visning av bilder på skärm. För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare bör radien vara 1,0 pixlar och för en bild i 300 ppi för högkvalitétstryck 1,5 pixlar. Värdena är uträknade efter en bredd av 0,25mm på de partier i bilden som ska ha ökad kontrast genom Oskarp Mask och sedan har man använt en formel för att räkna ut hur mycket 0,25mm motsvarar i pixlar och beroende på hur tätt bilden skrivs ut eller visas.
Radievärdet = upplösningen (mätt i ppi) delat med 200.
Eftersom genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80ppi blir radievärdet då 75/200=0,375. Jag har provat denna formel och jag tycker den stämmer ganska bra. Hur många procent man sedan skärper är en smaksak men en tumregel är hellre för litet än för mycket. Vräker man på för mycket uppstår en ljus halo-effekt. Leta upp denna övre gräns och gå sedan neråt tills det ser bra ut.
MVH, Nils B.

Tillägg av Larsa.

Detta förfarande använder jag mig av & är nöjd med resultatet. Ang. tröskelvärde som inte omnämns här så är jag inte rätt person att förklara detta, jag använder det faktiskt mycket sällan. Kanske någon annan kan hjälpa till & förklara det?

Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
På min 7Hi tycker jag att så länge jag kör med iso100 så är det helt okej, men väljer jag att köra iso400 eller iso800 är bilden helt kass pga bruset. Jag skulle inte våga leverera en sådan bild.

Dock har jag aldrig printat ut en sådan bild vad jag minns. Skärmbilden har avskräckt mig.

Stativ, iso100 så ska det nog inte vara någon fara för dig att bli nöjd.

Neatimage är inget bra alternativ för mig. Efter att ha suttit i åtta timmar utan att bilden blivit acceptabel så gav jag upp. Det går säkert att få till det men för mig tar det för lång tid för att det ska vara värt det. Bättre att göra bilden bra från början...

Mvh
Maverick
 

.Z.

Aktiv medlem
Har aldrig testat Neatimage men skulle gissa att det är tänkt att ta bort mindre brusmängder, har svårt att tro att det grejar en bild tagen med 7i vid 400-800 ASA, eller?

Larsa
 

janc

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Har aldrig testat Neatimage men skulle gissa att det är tänkt att ta bort mindre brusmängder, har svårt att tro att det grejar en bild tagen med 7i vid 400-800 ASA, eller?

Larsa
Tanken med programmet är att skapa "brusprofiler" för en specifik kamera vid en viss inställning genom att fotografera av en referensyta helt utan detaljer. Färdiga profiler finna att ladda ner, jat trro det finns för 7 och/eller 71.

Det har fått mycket bra kritik bl.a här men jag har bara provat det ett par gånger dock. Har också sett bilder som blivit "för bra" efter behandling mend Neatimage d.v.s. ser onaturliga ut p.g.a att t.ex hud blir för slät.
 

.Z.

Aktiv medlem
Vilket sammanträffande Janne! Sitter just nu & testar programmet ifråga för första gången & förstår inte ett skit. Klarnade dock lite efter att jag läst ditt inlägg.

Har testat på några svartvita bilder tagna inomhus med 800 ASA, fungerar men blir lite "utslätat" pga att jag bara testar planlöst antar jag. Ska försöka lära mig det så blir det säkert bättre.

Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Filtrerad genom en knapptryckning, har ännu ingen aning om hur man ska göra. Resultatet visar i alla fall att det fungerar, ska arbeta mer på den imorgon.

Larsa
 

Bilagor

janc

Aktiv medlem
Ett tips är att verkligen läsa igenom den steg för steg instruktion med exempelbilder som finns på siten - ett antal gånger.... . Notera också att det finns en referensbild för att skapa profiler att ladda ner.
 

janc

Aktiv medlem
Såg först nu testbilden du lagt upp. Det viktigaste är att du använder en helt neutral yta utan bilddetaljer - eller en annan bild tagen med samma inställningar och med helt neutrala ytor - för brusanalysen annars blir inte kvalitén rätt.
 
ANNONS