Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon II S

Produkter
(logga in för att koppla)

oet

Aktiv medlem
Fick hem Canon II S med posten idag och skulle uppskatta om nån kan berätta lite om kameran.
Hur ser man till exempel vilken modell och vad är den som skiljer den från dom andra modell II kamerorna.

Bild på kameran med ett Canon 135 mm f:3,5 objektiv samt en universalsökare monterat, en riktig skönhet.
 

Bilagor

oet

Aktiv medlem
Tack för visat intresse och alla länkar.
En annan fråga, finns det nåt ställe dit man kan skicka den på service för att gå igenom så att allt fungerar som det ska.
Den ser ut att vara i nyskick men det skulle ju inte skada att kolla ifall slutartiderna stämmer.
 

ojanson

Aktiv medlem
Någon som servar "gängLeicor", skulle jag tro. Canon är ju en Leica-kopia från början.
Jag har lämnat in på LP Foto i Stockholm, och även K-R. Kameraservice i Täby.
 

oet

Aktiv medlem
Någon som servar "gängLeicor", skulle jag tro. Canon är ju en Leica-kopia från början.
Jag har lämnat in på LP Foto i Stockholm, och även K-R. Kameraservice i Täby.
Ok, får höra med LP Foto i nästa vecka.
Du vet inte på ett ungefär vilka summor det rör sig om för att tex justera slutartider?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av sådana här gamla godingar... men varför inte bara köra en rulle och skicka in på service om det blir dåligt?
(laga inte sådant som inte är trasigt ;))

Medhåll om att det är en oerhört vacker kamera.
 

C. Hansson

Aktiv medlem
Gratulerar till en mycket vacker kamera! Jag tycker verkligen att du ska använda den när den är i så bra och vackert skick. Just kameran kan jag inte berätta något om, men universalsökaren kan jag skriva några rader om.

Den universalsökare du har är av sovjetisk tillverkning. Om du tittar på sidan av sökaren ser du den mittersta symbolen, ett prisma med en pil igenom. Pilen symboliserar ljuset som vandrar genom det fotografiska prismat. Denna symbol är företagslogoyp för företaget KMZ, "Krasnogoskij Mechanicheskij Zavod" (Krasnogorsk Mekaniska Fabrik). Fabriken har tillverkat fotografiska produkter sedan den grundades 1942. Mest kända kamerorna är den lilla trevliga Zorkij (mätsökarkamera) samt den i miljontal producerade Zenit (systemkamera). Universalsökaren tillverkades som ett tillbehör till Zorkij-systemet. För att utläsa när sökaren är tillverkad tittar du på serienumret, där de två första siffrorna (oftast) indikerar tillverkningsår. Ex, 51xxxxxx visar att sökaren är tillverkad 1951. Den översta symbolen (en femkantig sak) du ser på din sökare, är symbolen som indikerar "Kvalitetsprodukt från Sovjetunionen". Särskilt välbyggda exportprodukter märktes med denna symbol, produkter av sämre byggkvalitet såldes inom Warzavapaktens område.

/Christopher



Edit: meningsbyggnadsfel
 
Senast ändrad:

oet

Aktiv medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av sådana här gamla godingar... men varför inte bara köra en rulle och skicka in på service om det blir dåligt?
(laga inte sådant som inte är trasigt ;))

Medhåll om att det är en oerhört vacker kamera.
Kameran är redan laddat med en rulle som jag ska köra igenom när vädret tillåter.
Jag bara hör mig för lite grand utifall att.
 

oet

Aktiv medlem
Gratulerar till en mycket vacker kamera! Jag tycker verkligen att du ska använda den när den är i så bra och vackert skick. Just kameran kan jag inte berätta något om, men universalsökaren kan jag skriva några rader om.

Den universalsökare du har är av sovjetisk tillverkning. Om du tittar på sidan av sökaren ser du den mittersta symbolen, ett prisma med en pil igenom. Pilen symboliserar ljuset som vandrar genom det fotografiska prismat. Denna symbol är företagslogoyp för företaget KMZ, "Krasnogoskij Mechanicheskij Zavod" (Krasnogorsk Mekaniska Fabrik). Fabriken har tillverkat fotografiska produkter sedan den grundades 1942. Mest kända kamerorna är den lilla trevliga Zorkij (mätsökarkamera) samt den i miljontal producerade Zenit (systemkamera). Universalsökaren tillverkades som ett tillbehör till Zorkij-systemet. För att utläsa när sökaren är tillverkad tittar du på serienumret, där de två första siffrorna (oftast) indikerar tillverkningsår. Ex, 51xxxxxx visar att sökaren är tillverkad 1951. Den översta symbolen du ser på din sökare, en femkantig sak, är symbolen som indikerar "Kvalitetsprodukt från Sovjetunionen". Särskilt välbyggda exportprodukter märktes med denna symbol, produkter av sämre byggkvalitet såldes inom Warzavapaktens område.

/Christopher
Tack för infon om sökaren.
Min har ett serienummer som börjar på 75 så jag antar att den hör till dom senaste som tillverkades.
 
Senast ändrad:

ojanson

Aktiv medlem
Ok, får höra med LP Foto i nästa vecka.
Du vet inte på ett ungefär vilka summor det rör sig om för att tex justera slutartider?
I mitt fall har jag inte betalat något, för det har varit garanti-åtaganden, men du får no i alla fall räkna med 500-1000:- GängLeicorna är kanske inte så svåra att justera egentligen. Justerskruvarna sitter bra till, men man måste plocka ut inkråmet ur höljet för att kunna mäta tiderna eftersom de inte har ett bakstycke att öppna.
Lätt och omständigt samtidigt, alltså.

Den universalsökare du har är av sovjetisk tillverkning.
...
KMZ, "Krasnogoskij Mechanicheskij Zavod" (Krasnogorsk Mekaniska Fabrik).
Mer kuriosa:
Sökaren var en replik av Zeiss Ikons revolversökare.
Den är spegelvänd jämfört med originalet för att kunna komma åt slutartidsratten även på Leica-kopiorna.

Hoppas du kommer att gilla kameran. Det gjorde jag.
Lycka till med första rullen! :)
 
ANNONS