Annons

Bästa metod för förminskning?

Produkter
(logga in för att koppla)

it_mutt

Medlem
Japps, rubriken säger väl "allt" egentligen.

Har ett gäng bilder som för ovanlighetens skull ska skalas ner i upplösning, då dessa ska ligga på min "lågbandbredds version" av hemsidan.

Så vilken är den bästa metoden för att skala ner bilder?

Skala upp finns det "tonvis" med metoder,och mängder att läsa om, men just "förminskning" har jag inte hittat så mycket alls om

Så, några tips? :)
 

ekis67

Aktiv medlem
Japps, rubriken säger väl "allt" egentligen.

Har ett gäng bilder som för ovanlighetens skull ska skalas ner i upplösning, då dessa ska ligga på min "lågbandbredds version" av hemsidan.

Så vilken är den bästa metoden för att skala ner bilder?

Skala upp finns det "tonvis" med metoder,och mängder att läsa om, men just "förminskning" har jag inte hittat så mycket alls om

Så, några tips? :)
Förmodligen har du något av Photoshop versionerna. Prova med att spara för web. Där får du upp hastighet för uppladdning och kan även förhandsgranska i din webläsare. Samt även en himla massa andra funktioner för att skala om och skärpa m.m.

Lycka Till!
 

Tibor

Aktiv medlem
Om du har PS eller Lightroom så finns det standardfunktioner för att ändra bildstorlek till önskat antal pixlar.
I PS är enklast att använda "Save for Web" och i LR finns en bra "Export" funktion.
 

Przemek

Aktiv medlem
I PS har du några olika val för algoritm för nedskalning av en bild, dvs göra den mindre i antal pixlar räknat. Bicubic sharper ska funka bra.
Bilinear funkar rätt bra också.
 

Walle

Aktiv medlem
Du skriver inte vilken programvara du använder, så jag skriver tips för PS.

Eftersom du ska skala ner flera bilder så föreslår jag att du gör en Action med verktyget "Fit image" och en uppskärpning efter nedskalning med Unskarp Mask eller Smart Sharpen. Anledningen till att använda "Fit image" är att det då inte spelar någon roll om bilderna är liggande eller stående, då blir lika långa på längsta sidan ändå.

Capture_016.jpg

Sedan kör du Image Processor på dina bilder med din action. Visserligen går det att låta Image Processor sköta nedskalningen, men då är nackdelen att du inte kan skärpa upp bilden efter nedskalning, och det är oftast snyggt att göra.

Capture_018.jpg
 

it_mutt

Medlem
Sedär ja:) Självklart tackar jag för tipsen om att använda "optimera för web" också, men mnjaäe.

Jag borde kanske skrivit det att jag var mer inne på att göra det "själv", så som Walle bekriver. Så det tiset ska testas :)

Men självklart tackar jag för alla tips, alltid skönt att veta att det finns platser att fråga, när man ger upp på Googlefronten :)

Tackar igen :)

O, om än något sent gott nytt på er :)
 
ANNONS