Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med färger

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Hejsan!
På nästa fotoklubbsmöte har vi en tävling med tema djur och jag tänkte delta med bifogad bild.

http://www.callegrafi.se/krokodil.jpg

Tycker ni att den ser ok ut i färgerna? Den är tagen i Australien med Fujifilm, och från början var scanningen überstark i färgerna.
Om ni tycker att ngt ska ändras, kan ni då beskriva hur jag gör? Är inte så jättehaj på färghantering!

Tack på förhand!
 

olle54

Avslutat medlemskap
Hejsan!
På nästa fotoklubbsmöte har vi en tävling med tema djur och jag tänkte delta med bifogad bild.

http://www.callegrafi.se/krokodil.jpg

Tycker ni att den ser ok ut i färgerna? Den är tagen i Australien med Fujifilm, och från början var scanningen überstark i färgerna.
Om ni tycker att ngt ska ändras, kan ni då beskriva hur jag gör? Är inte så jättehaj på färghantering!

Tack på förhand!
Jag är själv nybörjare på detta så nu sticker jag ut huvudet riktigt, men försök att sätta vit, svart & gråpunkten bättre.
Öppna bilden i Photoshop och välj bild/justeringar/nivåer. Då har du tre pipetter där, en för svart, grått & vitt. Ta svart och klicka på t.ex den svarta slidan vid bakfickan, det vita i käften på krokodilen och det grå nästan längst ner i högra bilden ovanför gräset där. Sen kan du välja justeringar/högdager och leka lite med reglagen där. Sen får nån annan med större kunskaper rätta mig eller fortsätta. Provade själv och tyckte det blev bättre. Lycka till. Ett tips. Gå till Moderskeppet. Dom har bra gratis kurser för sådana som dig och mig.
 

csandlund

Aktiv medlem
Tack för tipset! Hade ingen aning om att man kunde välja olika punkter! ;)
Men när jag försöker så tycker jag att det blir sämre med ett rejält magentastick i bilden :S
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Tyvärr verkar det som scanningen blåst den gula kanalen (scanningen har ju mätt in CMYK), vilket nog är det som gett grunden till grönsticket i bilden... Det kommer ta lite arbete att göra bilden helt "rätt" om du inte har tillgång till scannern/bilden just nu.

Det besvärliga är att eftersom gult har slagit över redan i scanningen så kommer hudtonen att bli magenta när man korrigerar... Jag fick detta resultat efter:
1) kurvredigering med ett enkel gråpunkts-val (dammvattnet, skugga precis till vänster/över om gubbens vänstra knäveck)
2) dra grönt mot gult 10 punkter (i hue/saturation, välj "green" i stället för "master")
3) dra rött mot gult 10 punkter (i hue/saturation, välj "red" i stället för "master")

först orginal, sedan omarbetningen
 

Bilagor

csandlund

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! Det blev bättre! :)

Jag kollade även bilden i fotoalbumet och även den drar mot gul/grön. Så jag tror att det beror på filmen och Australiens starka ljus!
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Filmens pigment borde klara det, informationen finns säkert i negativen... :)

Nåja, så länge som du är nöjd är ju allt bra. Ett litet tips när du redigerar färg i PS är att du kan "dämpa" redigeringen du precis gjort genom att trycka [Ctrl+Shift+F] - då får du fram en "tona ut"-dialogruta där du kan dämpa det du precis gjorde med 0-100%.
Lycka till!
 
ANNONS