Annons

Hur får man ett liknande resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gylläng

Medlem
Menar du vanlig Bokeh? http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

Testa sätt kameran på Av (Aperture Value). Då kan du välja storlek på bländaren och kameran ställer in resten. Du måste välja ett litet f-nummer (stor öppning på bländaren). Sen gäller det att du har långt avstånd från objekt till bakgrunden. Om du ställer dig närmare objektet du fokuserar på kommer du få ännu mer bokeh. Tror även att det blir mer effekt om du har objektivet på största möjliga brännvidd (200mm i ditt fall).

Hoppas det var det du menade!
 

Chill_92

Aktiv medlem
Sätt ditt objektiv på 100/200mm, stäl dig en hyfsad bit ifrån och använd största möjliga bländare och lägg fokusen på närgränsen. Då bör du få sånna ringar, även kallad Bokeh! :)
 

iSolen.se

Guest
Hej,

jag övar på att ta bilder ur fokus mot ljuskällor som då utgör diffusa prickar som på exempelbilden i länken.

Har ni tips om hur man gör detta på bästa sätt och vilken vidare utrustning som kan komma att behövas?

Jag har en Nikon D80 med ett Nikkor 18-200mm VR objektiv + UV filter på.

http://www.istockphoto.com/stock-photo-10418566-defocused-lights.php
5300 x 5300...vilken kamera har det? Kolla hans andra bilder. Det finns stjärnor och förvrängningar.

Tror som förra inläggaren, det är PS.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Det är bokeh. Bollar får man genom metoden nämnd ovan. Stjärnor och andra former kan man åstadkomma genom att lägga ett papper med en urklippt form i mitten framför objektivet har jag för mig, har inte testat själv men en kompis var intresserad av det där ett tag.

Inget photoshop behövs för att åstadkomma dessa saker...
 

matlep

Aktiv medlem
Det är bokeh. Bollar får man genom metoden nämnd ovan. Stjärnor och andra former kan man åstadkomma genom att lägga ett papper med en urklippt form i mitten framför objektivet har jag för mig, har inte testat själv men en kompis var intresserad av det där ett tag.

Inget photoshop behövs för att åstadkomma dessa saker...
Visst kan man få liknande reslutat med en kamera. Men eftersom upphovsmannen kallar sig för "Designer" och inte fotograf på iStock och dessutom har väldigt få fotografier i sin portfolio så finner jag det högst osannolikt att just den bilden är bokeh från en kamera. Det är en illustration framställd på konstgjord väg.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Visst kan man få liknande reslutat med en kamera. Men eftersom upphovsmannen kallar sig för "Designer" och inte fotograf på iStock och dessutom har väldigt få fotografier i sin portfolio så finner jag det högst osannolikt att just den bilden är bokeh från en kamera. Det är en illustration framställd på konstgjord väg.
Ah, kollade bara på bilden och antog att det var ett fotografi. Men det går ju som du säger lika bra att göra det i photoshop som med en kamera.
 

evelyn.t

Ny medlem
Hej,

jag övar på att ta bilder ur fokus mot ljuskällor som då utgör diffusa prickar som på exempelbilden i länken.

Har ni tips om hur man gör detta på bästa sätt och vilken vidare utrustning som kan komma att behövas?

Jag har en Nikon D80 med ett Nikkor 18-200mm VR objektiv + UV filter på.

http://www.istockphoto.com/stock-photo-10418566-defocused-lights.php

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1922406.htm?set=mp

här har jag provat lite, visserligen är det flera bilder sammankopplade, men annars är bokeh gjort med kameran ingen PS.
 

erro.se

Aktiv medlem
Den där bilden (i första inlägget) ser alldeles för perfekt ut, och är förmodligen skapad i t.ex. Photoshop snarare än ett riktigt fotografi.

Annars är det väl ganska enkelt att fota liknande bilder:
  • hitta en mörk miljö med färgade lysande punkter (typ stadsljus på natten)
  • använd manuell fokus och ställ fokus på så kort avstånd du kan
  • använd så stor bländaröppning som möjligt (lågt bländarvärde)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. sådär ser mina oskärpecirklar alltid ut på största bländare, jag har aldrig sett ett objektiv som ger perfekta cirklar över hela bilden oavsett vinkel och avstånd till ljuskällorna.. Har iofs aldrig använt några 15.000 objektiv på det sättet..
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Rundare bollar

Hej! Letade genom mitt galleri och hittade eventuellt svaret på din fråga. Här ser du en hel del runda bollar. Även kallad bokeh.
Bilden är inte redigerad i ps. Om jag skulle öka färgmättnad och beskära lite skulle nog resultatet bli liknande det du postade :)

http://emilgustavsson.se/p454184141/h1efc0b34#h1efc0b34

Till höger ser du även de inställningar jag hade i kameran när bilden togs.

Mvh Emil
--------------------------------------
www.emilgustavsson.se - Open Galleries
 

erro.se

Aktiv medlem
Att det är bokeh (oskärpa) som vi pratar om vet vi nog redan. Och din bild Emil visar samma sak som våra andra, nämligen att i ett riktigt foto blir oskärpeciklarna runda i mitten av bilden, men ellipsformade utåt kanterna. Bilden i första inlägget är så kliniskt perfekt att jag åtminstone anser den vara en illustration skapad i något program.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Att det är bokeh (oskärpa) som vi pratar om vet vi nog redan. Och din bild Emil visar samma sak som våra andra, nämligen att i ett riktigt foto blir oskärpeciklarna runda i mitten av bilden, men ellipsformade utåt kanterna. Bilden i första inlägget är så kliniskt perfekt att jag åtminstone anser den vara en illustration skapad i något program.
Ja, det förstår jag. Men tänkte på att en beskärning gör det möjligt att bara se de runda cirklarna i mitten. Inte det ovala.

Det kan mycket väl vara så. Som du sa ser det lite för perfekt ut för att vara helt utan datorhjälp.

Mvh Emil
 

erro.se

Aktiv medlem
Ja, det förstår jag. Men tänkte på att en beskärning gör det möjligt att bara se de runda cirklarna i mitten. Inte det ovala.

Det kan mycket väl vara så. Som du sa ser det lite för perfekt ut för att vara helt utan datorhjälp.

Mvh Emil
Då ska man nog beskära väldigt mycket. Exemplen på min blog är tagna med 70 mm. Om man ska beskära den bilden så blir det inte många cirklar kvar. För att istället få mindre cirklar så får man välja ett större bländarvärde, men då blir cirklarna inte lika runda längre. Eller så zoomar man ut mot vidvinkel för att få med fler cirklar, men de blir kantiga även vid låga bländarvärden. Vet inte vad en förändring av fokusavstånd gör, möjligen kan det påverka lite i rätt riktning. Nej, originalbilden kan bara inte vara ett foto.
 
ANNONS