Annons

FulOmnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Byggde precis en fulOmnibounce till blixten. Tog och skar upp en burk.

Resultatet är att det finns ett mellanrum på ungefär 2cm från blixtfronten till plastbiten och att det saknas botten- och toppsidor. Men det ska inte spela någon roll, tycker jag.

Har tagit några testbilder och det är nästan så att jag föredrar blixten rakt på istället för bouncad 60grader upp i taket.
 

Speedy

Aktiv medlem
Håller med att omnibounce är rätt värdelöst när man har ett tak eller en vägg att studsa mot. Använder endast den om det är för högt i tak eller som jag tar en bild utomhus och det kan tänkas bilda hårda skuggor.
 

prinsen

Aktiv medlem
Varför inte köpa en "riktig??" kostar faktiskt bara 200kr

Slår vad om att du INTE kommer att bli besviken om du ska fotografera folk. (som jag såg att du skulle göra edward) Det funkar ju som en softbox inom studio foto.



När man kör med bounser så ska man INTE slå den i taket. Möjligtvis vinkla den lite för att "softa" ner ljuset och få ljuset i en annan vinkel.

Slår du den i taket förlorar du alldeles för mycket ljus och funktion.

*PS, Prova med ett lock från ett paket lätta*
 

[fredrik]

Avslutat medlemskap
prinsen skrev:
Varför inte köpa en "riktig??" kostar faktiskt bara 200kr
haha, jag har sällan känt mig så lurad som när jag köpte en omnibounce till min blixt, drygt 200 kr för nåt så sjukt simpelt, huga, inget fel på resultatet men man önskar att det var en själv som hade det patentet...
 

acke

Avslutat medlemskap
Speedy skrev:
Håller med att omnibounce är rätt värdelöst när man har ett tak eller en vägg att studsa mot. Använder endast den om det är för högt i tak eller som jag tar en bild utomhus och det kan tänkas bilda hårda skuggor.
Det är ju precis tvärtom. En Omni-Bounce kräver reflekterande ytor (tak/väggar) i närheten för att ge tydlig effekt. Utomhus är det ingen vits att använda den. Man skickar bara ut en massa ljus i världsrymden och batterierna dras ur snabbare.
 

Speedy

Aktiv medlem
Jag upplever det dock som att omnibouncern sprider blixtljuset och jag får mindre hårda skuggor.
Använda den inomhus tänker jag då aldrig göra om det finns möjlighet att dra blixtljuset i tak eller vägg.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag trodde att detta var utrett vid det här laget efter ett antal omnibouncetrådar.

Det är precis som Acke säger, Omnibouncen är fullständigt värdelös utomhus. Som namnet säger (bounce) så går det ut på att "studsa" ljuset mot nåt, vid 45 graders uppåtlutning på blixten ska bouncern sprida ljuset så att även en liten del går framåt. man slipper då hålögda människor, om ni läser vad tillverkaren skriver själv så får ni se att det är så den ska användas.

Att tro att denna lilla plastskiva ska kunna göra nån nytta med blixten riktad rakt fram är att lura sig själv, tror ni det kan ni sätta på vidvinkelskivan så får ni en billigare bouncer (gratis om den är inbyggd).

Mao så är den helt värdelös utomhus & inte som många verkar tro ett hjälpmedel man tar till när väggar & tak inte finns till hands, jag trodde det när jag köpte min men har lärt mig.

Mvh/Larsa
 

danneman

Aktiv medlem
Instämmer med Larsa. Har själv tagit testbilder och jämfört. Omnibouncern gav ett klart mjukare resultat vid inomhusbilder och man undviker glansig panna eller svarta ögonhålor. Dock så blir det kanske mera spännande ljus ifall man kan nyttja befintligt fönsterljus eller rikta blixten snett upp i ett hörn. Men för snabba inomhusporträtt så är det ett utmärkt hjälpmedel. Jag gillar när man kan göra bra saker själv men just denna tycker jag är värd sitt pris. Den håller ihop bra och passar finfint på blixten.
 
ANNONS