Annons

E-ttl

Produkter
(logga in för att koppla)

VictorJ

Avslutat medlemskap
Är på gång att köpa en blixt till min EOS 300, men jag får inte kläm på skillnaden mellan E-TTL och TTL! Förklara!

Vilka är fördelarna med E-TTL? B-Ö-R man ha en blixt med E-TTL?

Har hittills bara hittat en blixt i prisklassen 1500:- som stödjer E-TTL och det är Sigma EF 500 Super, nu verkar den dock ha utgått ur sortimentet....hittar den ingenstans längre.

Några rekommendationer på blixtar i övrigt? Tycker många blixtar verkar allt för STORA. Vill ha vinklingsbar blixt i alla leder.

/Victor
 

Malm

Aktiv medlem
Sigma EF-500 Super är väl en förhållandevis ny blixt och lär inte ha utgått. Den finns på http://www.bjornsfotovideo.se/ och kostar 2095:-. Billigare än så lär man inte hitta den i Sverige.

/A
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
TTL mäter blixtljuset under exponeringen och stänger av blixtljset när rätt mängd ljus nått filmen. Det sitter en sensor i kameran som är riktad mot filmen och som mäter hur mycket ljus som reflekteras av det som kommer in på filmen. Eftersom digitalkameror inte har film fungerar inte de gamla systemen på digitalkameror.
Hos Canon är TTL-mätningencentrumvägd eller som bäst i tre xoner

E-TTL mäter blixtljuset med en förblixt innan exponeringen precis när du trycker ned avtryckaren. Ljuset mäts med den vanliga mer avancerade ljusmätaren som har många zoner. Sedan jämförs blixtljuset med det befintliga ljuset och kameran ställer in allt. Det är alltså bra med en blixt med E-TLL för att få bättre exponerade blixtbilder.

I E-TTL-systemet har Canon också bakat in möjligheterna att ha blixtspotmätning (FEL) och IR-styrning med vissa modeller av blixtar och kameror.

En 420EX är inte så värst klumpig, men kostar ju några kronor.
 

Snömannen

Aktiv medlem
Angående E-TTL så är det ett ämne som diskuterats många gånger på detta forum, använd sökfunktionen så hittar du massor.

En länk där du kan läsa mer om E-TTL och andra varianter är http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Canons egen blixt 420EX är en skapligt liten och smidig blixt som du kan vrida åt alla håll utom nedåt.
 

Damocles

Aktiv medlem
Såg det, verkar som om bara nikon versionen av super fanns kvar av dom vanliga, i övrigt så är det väl bara DG versionen. Kanske är så att sigma bara vill hålla en en modell för 4a märken i luften samtidigt.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Japp.. EF 500 Super är ersatt av DG-modellen. Samma blixt men nu med stöd för lite mera funktioner. Mycket blixt för pengarna 2095:- hos björns foto o video.
 

Damocles

Aktiv medlem
Tuvärr är Björns dyra på EF500 super(det är inte DGn), cyberphoto tog bara 1369 för EF500 Super. Som bara verkar finns kvar i nikon varianten på cyber. Dock så kostar ju DG versionen typ 2800, vilket är lite synd för dom som kanske inte behöver allt DG versionen har att erbjuda. Användning för Digital etc.

Frågan är hun länge bjorns foto har kvar, och i vilka varianter, troligen restlager iaf.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo.. Björn håller samma pris på DG-modellen. Bara det att han är seg på att uppdatera sin hemsida. Även seg i annat också.. men jag fick min blixt till slut..
 

Damocles

Aktiv medlem
Han tar altså 2095:- för DG modellen också...
*börjar leta i plånboken*

Då jag planerar att övergå till en 10D eller möjligen dess efterföljare när den kommer så är det inget annat än DG som gäller.
 

VictorJ

Avslutat medlemskap
DG-modellen stöder inte E-TTL tror jag? Kan någon redogöra vad det är för för- resp. nackdelar med det - jag får bara inte kläm på det....ska jag satsa på en blixt med, el. går det lika bra utan, E-TTL?

Någon som kan ge en jämförelse mellan EF 500 Super och DG modellen?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Om jag inte är helt fel på det så är EF 500 Super en utgående modell. Den ersätts av EF 500 DG Super.

E-TTL finns på båda modellerna.
 

Damocles

Aktiv medlem
Har bara kollat på canon versionerna av sigmas blixtar. I princip är det samma blixt, även om DG modellen stöder Canons digitala kameror. Dessa har endast e-ttl och inget annat(kamerorna altså).

Och ja, den vanliga super verkar ha gått ut, jag antar att sigma inte ville hålla 4 versioner extra i luften bara för skojs skull. Så numer är det bara DG modellen kvar, och den vanliga var den som saknade några saker, mest digitalkompabilitet.

Har inte sett några jämförelser, tror inte det finns några, samt att det vore rätt onödigt, men har du kul kan du ju kolla på sigma's blixtsida.
http://www.sigma-photo.com/html/flashes.htm
 
ANNONS