Annons

Motsvarande 35 mm till Leica M8

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag har tittat runt lite på ett objektiv till M8 som skulle motsvara 35mm på 135 film.
Leica har ett 28mm 2.8 som jag har prövat. Fantastisk optik, men jag skulle vilja ha bättre ljusintag.

Finns det något annat jag kan ha missat?

Tips och förslag uppskattas!
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej

Jag har tittat runt lite på ett objektiv till M8 som skulle motsvara 35mm på 135 film.
Leica har ett 28mm 2.8 som jag har prövat. Fantastisk optik, men jag skulle vilja ha bättre ljusintag.

Finns det något annat jag kan ha missat?

Tips och förslag uppskattas!
Voigtländer 1:2/28 mm eller den tidigare 1:1,9/28 mm.
Har en 1,9 (till Leica M6) är mycket nöjd!!
/B
 

matlep

Aktiv medlem
Just ljusstarka 28or är det ju i inte jättegott om. Men det finns ju förutom den Bengan nämner också Leica Summicron 28/2. Dock väldigt kostsam.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Hej

Jag har tittat runt lite på ett objektiv till M8 som skulle motsvara 35mm på 135 film.
Leica har ett 28mm 2.8 som jag har prövat. Fantastisk optik, men jag skulle vilja ha bättre ljusintag.

Finns det något annat jag kan ha missat?

Tips och förslag uppskattas!
Jag kör med en Voigtländer Ultron 28mm/2, som jag är mycket nöjd med. Och jag har tidigare testat en Leica Summicron-M 28mm/2 och den är helt klart lite (men bara lite) vassare, spec på full öppning. Men skillnaden är så liten att den inte kan motivera den enorma priskillanden - tycker jag ;-)

LP-Foto i STHLM har Voigtländern, annars ät Robertwhite.co.uk kanon att handla från.

Mvh
/johan e
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag vill också slå ett slag för Voigtländers 28:eek:r. Sitter själv med en 28/1,9 och är kanonnöjd. Den är, förövrigt, hela f/0,1 ljusstarkare än Leicas ljusstarkaste 28:a. :)
 

pgmj

Aktiv medlem
Jag har också en Voigtländer 28/1.9 som jag är mycket nöjd med. Man bör vara medveten om att det är ett objektiv med lägre kontrast än det mesta som finns på marknaden. Det kan vara både en fördel och en nackdel, beroende på vad man gillar. Iofs är det såklart lättare att höja kontrasten i efterbehandlingen än att ta fram valörer i skuggor som sensorn inte lyckats fånga. Jag ser det iaf som en fördel.

Gällande mätsökarobjektiv och kameror så är www.reidreviews.com ett måste. Sjukt mycket bra läsning för pengarna.

F.ö. så är det kanske att rekommendera att hitta den gamla 28/1.9 än den nya 28/2.0, då den nya har M-gänga och är lite besvärligare att koda. Den gamla har ju M39 skruvgänga och behöver en adapter, så man kan köpa en Milich eller liknande adapter med försänkning för 6-bit kodningen.
 

christian_r

Aktiv medlem
Det är de samma alternativen som jag har sett på. Dock tycker jag att f2 är för liten öppning.

Är vansinnigt sugen på att köpa en beggad M8, men de objektiv-alternativen som finns (runt 28mm) gör att jag är tveksam.

Har lust på en f1.4.

Tack för bra svar!
 

pgmj

Aktiv medlem
Tyvärr finns inga 28:eek:r för mätsökare som har större bländaröppning än 1.9.

Det är nog billigare att köpa en M9 och ett 35/1.4 än en M8 och en 24/1.4. Det finns flera alternativ gällande 35mm, där t.ex. Voigtländer har både en f/1.2 och 1.4 och 1.7 som presterar helt ok (särskilt 1.2 och 1.7), och naturligtvis många revisioner av Leicas 35/1.4, men det är många gånger dyrare än Voigtländer.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag var också sugen på f/1,4 tills jag läste om och själv upplevde en herrans massa problem som jag aldrig hade kunnat drömma om.

Ljusstarka objektiv + mätsökarkamera = problem
 

alf109

Aktiv medlem
Jag var också sugen på f/1,4 tills jag läste om och själv upplevde en herrans massa problem som jag aldrig hade kunnat drömma om.

Ljusstarka objektiv + mätsökarkamera = problem
Skulle tro att detta problem inte är specifikt för mätsökarkameror. Det hela handlar om att all optik har ett fokusskift när den bländas ned, detta fokusskift kompenseras inte alltid fullt ut av skärpedjupet vid nedbländning om sökaren och objektivet är anpassat för exakt skärpeplan på full öppning. Detta problem maskeras till stor del (märks inte) med analoga kameror beroende på emulsionens tjocklek om jag förstått det hela rätt.

Problemet blir också olika synligt beroende på hur objektivtillverkaren valt att lägga fokus vid full öppning. Jag har för mig att Zeiss valt en liten annan väg en Leica där man inte lagt absolut skärpeplan vid fokus på full öppning, vilket i så fall kanske kan vara att föredra i vissa situationer. Finns de på FS som kan detta bättre, Peter Hennig t.ex.

Samma problem borde finnas på alla kameror där man fokuserar på full öppning.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Samma problem borde finnas på alla kameror där man fokuserar på full öppning.
Jag har aldrig sett några större problem med detta på mina spegelreflexkameror, även om fokusförskjutning förstås existerar i någon mån. Antagligen är det så att de konstruktioner man använder för mätsökarkameror är mycket värre på den fronten.
 
ANNONS