Annons

Jag behöver grundkurs i uppskärpning!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har ofta läst att bilder direkt ur kameran kan behöva en uppskärpning. Hittills har jag varit lat och struntat i det innan tryck, jag kör JPEG direkt ur min Nikon D90, med dess skärpeinställning ställd på standard. Jag vet, rent tekniskt, hur jag använder en oskarp mask för att skärpa bilder, men behöver kunskapen om hur mycket, och var, den ska appliceras. Här finns en massa "om" och "men" har jag förstått. Om dessa vill jag veta mer.

Led mig! Färdig artikel duger jättefint.

Per.
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
I moderskeppet.se :s gratisdvd finns en mycket bra guide för skärpa, det var allt jag behövde :) (Änsålänge räcker det iallafall, jag kanske blir mer kräsen i framtiden)
 

CalleX

Aktiv medlem
Jag tycker allmänt att skärpning med highpass-filter fungerar bättre. Finns säkert nån guide om du googlar på highpass och sharpen.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har ofta läst att bilder direkt ur kameran kan behöva en uppskärpning. Hittills har jag varit lat och struntat i det innan tryck, jag kör JPEG direkt ur min Nikon D90, med dess skärpeinställning ställd på standard. Jag vet, rent tekniskt, hur jag använder en oskarp mask för att skärpa bilder, men behöver kunskapen om hur mycket, och var, den ska appliceras. Här finns en massa "om" och "men" har jag förstått. Om dessa vill jag veta mer.

Led mig! Färdig artikel duger jättefint.

Per.
http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-1-1.40648.html

http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-2-1.40766.html

http://www.fotoguiden.se/fotoskolan.html
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Jag har ofta läst att bilder direkt ur kameran kan behöva en uppskärpning. Hittills har jag varit lat och struntat i det innan tryck, jag kör JPEG direkt ur min Nikon D90, med dess skärpeinställning ställd på standard.
På min webbplats http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ hittar du ett kompendium om skärpning, som täcker de olika skärpningsfaserna som du bör göra. Viktigast är grundskärpningen och slutskärpningen, men om du fotograferar i JPEG så kan du strunta i grundskärpning. Den lägger kameran på åt dig.

Stefan
 

jac38

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Scott Kelbys bok som heter "Adobe Photoshop CS4 för digitalfotografer". Där går han igen flera olika typer av uppskärpning av bilder som kan användas i olika sammanhang. Han nämner i boken också det han, och även jag, anser vara det bästa insticksprogrammet till CS4 när det gäller uppskärpning av bilden, nämligen företaget Imagenomic's "Noiseware Professional". Det inte bara skärper upp bilden utan "trollar" även bort pixliga bilder och förvandlar dom till bilder utan minsta lilla pixelproblem längre.

MVH
Jacob Boman
 

equinoxus

Aktiv medlem
En favorit för skärpning jag har är att använda High Pass

1) Ctrl + J (för att kopiera lagret du vill skärpa)

2) Filter / High Pass

3) Ungefär ~4 för en 10mp bild (du får en grå bild)

4) Sätt blandningsläget till Overlay och ändra Opacity till ~60 (vad som ser bra ut)

5) Du kan skapa en lagermask för detta lager för att få mer selektiv skärpa.


Enkelt fungerar lagermask så att du skapar en lagermask för aktuellt lager och det du målar Svart syns inte, medan det vita syns. Så en grej är ju att fylla hela lagermaksen svart och sen måla dit skärpan med en mjuk pensel.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
En favorit för skärpning jag har är att använda High Pass

1) Ctrl + J (för att kopiera lagret du vill skärpa)

2) Filter / High Pass

3) Ungefär ~4 för en 10mp bild (du får en grå bild)

4) Sätt blandningsläget till Overlay och ändra Opacity till ~60 (vad som ser bra ut)

5) Du kan skapa en lagermask för detta lager för att få mer selektiv skärpa.


Enkelt fungerar lagermask så att du skapar en lagermask för aktuellt lager och det du målar Svart syns inte, medan det vita syns. Så en grej är ju att fylla hela lagermaksen svart och sen måla dit skärpan med en mjuk pensel.
Precis så gör jag. Fast jag använder soft light istället för overlay. Overlay är för hårt min smak. Drar även ner opacity ibland till 60 % som du och ibland så multiplicerar jag detta lagret. Man får bättre skärpa med flera lager än ett extrem skärpt.

Har nivå 4 även på 15 resp 18 MPx bilderna

/Stefan
 

JazzBass

Aktiv medlem
Finns det nån liknande guide för såna som jag som "vågar vägra photoshop" och använder Gimp istället?

Jag kan ingenting om lageranvändning överhuvudtaget, och använder alltid oskarp mask då det är det enda jag lärt mig och är någorlunda enkelt att förstå. Skärpnings- och lokal kontrast -verktygen i Rawtherapee funkar på motsvarande sätt. Jag lägger på en svag grovskärpning med stor radie (15-50) först, varefter jag lägger på en kraftigare skärpning med liten radie (0,8-1,5) för att lyfta detaljskärpan. Lyfter den senare rätt kraftigt så bilden ser aningen överskärpt och "grovkornig" ut i 100% på skärmen, men det gör att bilden ser skarpare ut i det formatet bilden är tänkt att betraktas på tycker jag. Hur låter denna arbetsprocedur för er vana photoshoppare?
 

Smw

Aktiv medlem
Finns det nån liknande guide för såna som jag som "vågar vägra photoshop" och använder Gimp istället?
Jodå, det finns, sharpen.pdf stämmer väl någorlunda, det finns för övrigt
gimp plugins för några av de metoder han visar.

---------
Prova denna:
http://registry.gimp.org/files/wavelet-sharpen-0.1.2_win32_1.zip

och denna:
http://registry.gimp.org/files/high-pass.scm

Wavelet... är bara att köra, ger i regel väldigt bra resultat,
higt pass brukar jag köra på det lagret som ska skärpas,
lägga hp-lagret över och ändra till mjukt ljus, aktivera detta
lager och gå in på "ljusstyrka-kontrast" den med bara två spakar och ändra
kontrasten för att få olika resultat.
Gimps plugin är av skiftande kvalitet, och att sedan finna den i menyerna
är ett av problemen, wa.. hamnar under filter-förbättra och hp under filter-generiska.

Jag tycker att i regel så ger dessa bättre resultat än bara oskarp msk, men inte alltid.
----------
Prova även med att köra osk msk med ett betydligt större radievärde 50 --100
och ett litet mängdvärde, ger en form av lökal kontrasthöjning som ibland är välgörande.

//MW
 

wfrank

Aktiv medlem
Precis så gör jag. Fast jag använder soft light istället för overlay. Overlay är för hårt min smak. Drar även ner opacity ibland till 60 % som du och ibland så multiplicerar jag detta lagret. Man får bättre skärpa med flera lager än ett extrem skärpt.

Har nivå 4 även på 15 resp 18 MPx bilderna

/Stefan
...och för en webbild blir 0.3 nästan alltid bra, uppsnappat från Moderskeppet:

http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2007/tips-10-perfekt-skarpa-for-webb/
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jodå, det finns, sharpen.pdf stämmer väl någorlunda, det finns för övrigt
gimp plugins för några av de metoder han visar.

---------
Prova denna:
...

och denna:
http://registry.gimp.org/files/high-pass.scm

Wavelet... är bara att köra, ger i regel väldigt bra resultat,
higt pass brukar jag köra på det lagret som ska skärpas,
lägga hp-lagret över och ändra till mjukt ljus, aktivera detta
lager och gå in på "ljusstyrka-kontrast" den med bara två spakar och ändra
kontrasten för att få olika resultat.
Gimps plugin är av skiftande kvalitet, och att sedan finna den i menyerna
är ett av problemen, wa.. hamnar under filter-förbättra och hp under filter-generiska.

Jag tycker att i regel så ger dessa bättre resultat än bara oskarp msk, men inte alltid.
----------
Prova även med att köra osk msk med ett betydligt större radievärde 50 --100
och ett litet mängdvärde, ger en form av lökal kontrasthöjning som ibland är välgörande.

//MW
Sharpen.pdf verkar jättebra, ska försöka mig på lite highpass-skärpning med hjälp av den guiden och den andra av dina länkar.

Wavelet-zipfilen du länkade till kan jag tyvärr inte öppna och dessutom meddelade F-secure att ett virus tagits bort precis då jag laddade ner filen så den hade jag ingen nytta av... Kanske du borde rapportera inlägget så nån kan ta bort länken och eventuellt ersätta med nån annan länk istället?

Jag har ofta i rawtherapee använt lokal kontrast-verktyget med så stora radier som du föreslår. Det funkar ibland men oftast ligger jag kring 30-40. I princip är det väl ungefär samma sak som att använda oskarp mask.
 

Smw

Aktiv medlem
Sharpen.pdf verkar jättebra, ska försöka mig på lite highpass-skärpning med hjälp av den guiden och den andra av dina länkar.

Wavelet-zipfilen du länkade till kan jag tyvärr inte öppna och dessutom meddelade F-secure att ett virus tagits bort precis då jag laddade ner filen så den hade jag ingen nytta av... Kanske du borde rapportera inlägget så nån kan ta bort länken och eventuellt ersätta med nån annan länk istället?

Jag har ofta i rawtherapee använt lokal kontrast-verktyget med så stora radier som du föreslår. Det funkar ibland men oftast ligger jag kring 30-40. I princip är det väl ungefär samma sak som att använda oskarp mask.
Hej !
jag testade länken utan problem, sökte även igenom med Norton ,som denna
burk har, utan problem ( No har andra ideer, vill envist ta bort spotify).

lägg ett mail via fotosidan så sänder jag filerna.


//MW
 
ANNONS