Annons

Agfa Ambiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

revox

Aktiv medlem
Hej, tänkte kolla om någon här känner till denna gamla kamera?



Fick den när jag var barn för en sådär 25 år sen, så kameran är lite skamfilad. Hittade den igen för något år sedan och då var slutaren väldigt seg, chansade och lade på lite sprit och knäppte en massa "lösskott" vilket gjorde att den tillslut verkar hålla rimliga tider (även om dom troligen är lite för långa fortfarande).

Konstruktionen är lite kul med en circulär slutare framför spegeln, man ser alltså bara genom sökaren när kameran är laddad och när man tar en bild blir det svart.

Objektivet som sitter på är ett 50mm f/2.8

Det jag är nyfiken på är väl hur bra eller dålig den var på sin tid o.s.v.

Känner att jag måste skaffa nån svartvit rulle och testa den, någon som har tips om en tidstypisk film? :)
(Fast med tanke på hur stor andel dåliga bilder jag tar med min digitala kanske jag borde hålla mig borta från den analoga världen... :) )
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vad jag kommer ihåg är det vanlig 135-film i den, precis som i min Agfa Colorflex. Optiken håller nog hygglig kvalitét, ser ut som en minst fyrlinsig Tessar-variant. Agfas hette Solinar, men är det Apotar eller Agnar är den trelinsig. Rätt bra kvalitét på de trelinsiga också för den delen.
 

Urr

Aktiv medlem
Är ganska säker på att kameran har ett Solinarobjektiv och compurslutare. Med andra ord är detta en av de mest påkostade kameror Agfa byggde. Den påminner en del om Zeiss Contaflex och Voigtländers Bessaflex i konstruktionen. Det finns ett begränsat antal objektiv som passar. Enklast är att du köper en rulle negativ färgfilm och testar. Framkallar du själv så är ju svartvitt ett alternativ. Dia rekommenderar jag inte, för så här gamla kameror har i regel antingen trasiga eller mindre pålitliga ljusmätare om det ens finns någon inbyggd!
 

revox

Aktiv medlem
Hej, kul med svar!
Det är ett solinarobjektiv som sitter på.
Får putsa upp den lite och skaffa film! :)

ljusmätaren verkar funka (det är den fyrkantiga över objektivet)
 

Urr

Aktiv medlem
Som sagt lita inte på en gammal selenmätare! Den kan vara okej, om kameran förvarats mörkt. Men kolla den, jämför med en annan ljusmätare, eller åtminstone med en exponeringstabell.
 

revox

Aktiv medlem
Nu jämförde jag agfans ljusmätare mot min canon 450d.
Ställde in båda kamerorna på samma iso, tid och bländare och riktade dom mot lite olika motiv och väggar. Har 50mm objektiv på agfan och 28mm på canon (1.6 crop vilket motsvarar ca 45mm).

När agfan visar "i mitten" visar 450d ungefär minus ett. Det borde väl vara ok.

Sen återstår om slutaren går långsammare än den ska, tycker den gör det på längre tider men på korta är det ju svårt att avgöra. Detta kompenseras ju kanske lite av att ljusmätaren mäter lite ljust.

Kul iaf med gamla prylar!
 
ANNONS