Annons

förvaring av digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På feta servrar, oftast i jpgformat med minimal komprimering. Sedan har man en fotostationserverprogram som man håller koll på bilderna med.

Sedan tar en del fotografer egna back-up:er på sina bilder på CD för eget bruk.
 

petervis

Aktiv medlem
har det hänt nån gång att stora mängder med bilder har försvunnit i ett stort data-fel/crash?
 

petervis

Aktiv medlem
viktiga negativ och dior kan man i bästa fall förvara i ett bankfack, men vem litar på att en bränd Cd-skiva eller magnetband är tillgängligt för all framtid?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Framförallt händer det att minneskorten krånglar. Nedladdningen är mest känsligt om man låter kameran ta bort filer - ajja bajja. Man ska alltid formatera kortet i kameran och inte radera på något annat sätt.

Kraschar en server finns ju bandkopior och speglade hårddiskar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När det gäller lagring av digitala bilder gäller att med jämna mellanrum föra över allt till moderna medium, kanske vart femte eller tionde år. Kvalitén på läsarna är nog ett större problem än själva skivorna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har fått ansvaret att bygga upp ett digitalt bildarkiv på den tidning där jag börjat jobba som prssfotograf. Man kan säga att de ligger efter... Ska bli kul och se vad det bli av det hela. Men det lutar väl åt en server med fotostation.
 

petervis

Aktiv medlem
Då träffade jag på rätt kille att ställa frågan till :)
Det verkar ändå så att hanteringen och förvaringen är en detalj som måste planeras väl för att undgå att man helt plötsligt uptäcker att typ 5000 bilder "bara försvann" i ett datorhaveri.... hur många tar backup på sina datorer som de borde...?
Och hur är det med negativ och databackup? förvaras de flesta i bankfack? i en brand finns det väl inga dokumentskåp som håller temperaturen så lågt att de inte smälter...
 

Estethia

Aktiv medlem
petervis skrev:
viktiga negativ och dior kan man i bästa fall förvara i ett bankfack, men vem litar på att en bränd Cd-skiva eller magnetband är tillgängligt för all framtid?
jag vet inte hur många som vet att bro centrum, där jag bor, bokstavligen brann ner till grunden för nåra år sen.
banken oxå! med min kompis alla (förutom de senaste) negativ! (säkerligen andras viktiga dokumenteringar oxå)
tjoff, där försvann 15 dokumenterade år av hennes liv.

jag har råkat ut för att ett element i ett rum där jag förvarat en negativpärm (lyckligtvis den med de dåliga bilderna) pötsligt och oprovocerat gått på på högsta värme.. mina negativ ser jättekonstiga ut nu.

mina föräldrar plåtade på 50-talet och några rullar går inte längre att kopiera.. vet ej varför. det ser ut som om negativet blekts bort. (fast blekt kan det inte vara)

så visst. det är alldeles riktigt att modern media inte på något sätt går att lita 100 % på.
men, rätt förvaring gäller även de gamla hederliga negativen oxå. och ändå kan man aldrig veta vad som händer..

(bara en kommentar så här mitt i tråden.. inget svar och ingen fråga..)
 

petervis

Aktiv medlem
Då kan man börja att undra hur försäkringsbolagen ställer sig när en fotograf får reda på att dennes samtliga negativ förstördes i en brand i en banklokal....
 

Copy_Con

Aktiv medlem
En raid 5-lösning med automatisk bandbackup, samt lagra de viktigaste bilderna lokalt, alternativt på ett antal klienter måste ju vara det absolut bästa och mest kostnadseffektiva. Går ju få tag på för under 100k så det är ju inte så väldigt mycket pengar för ett företag (har dock dålig koll på mindre lokaltidningars budgetar).
En server på 1 TB får ju plats med runt 80000 rawfiler och det borde ju räcka ett tag.
 

Estethia

Aktiv medlem
petervis skrev:
Då kan man börja att undra hur försäkringsbolagen ställer sig när en fotograf får reda på att dennes samtliga negativ förstördes i en brand i en banklokal....
hehe, nä hon kan nog inte titulera sig fotograf på visitkortet. men hon hade ändå lagt in sina bilder i bankfack.
det gjorde hon efter att hennes mosters villa brann upp.
men.. så kan det gå, trots allt. :eek:(

tror att försäkringsbolagen fick jobba ganska hårt när hela bro centrum (förutom skolan, till alla elevers förtret) brann ner, och att någons privata negativ bara var en sak i mängden..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
petervis skrev:
Och hur är det med negativ och databackup? förvaras de flesta i bankfack? i en brand finns det väl inga dokumentskåp som håller temperaturen så lågt att de inte smälter...
Ett vanligt system på mindre ställen är att någon tar med sig näst senaste bandkopian hem och har den så att denne snabbt kan rädda kopian utifall att.

Min kompis som är tekniker på Ekot i Sveriges Redio kör det mesta ljudet på hårddiskar idag. Han har ingen aning var servrarna finns - det är hemligt.
 

petervis

Aktiv medlem
Undrar hur t.ex Terje och andra fotografer förvarar sina Dior som de har samlat på sig under många år som är grundstenen i deras Företag när de säljer sina bilder.... har de scannat in samtliga för att kunna förvara dem på ett säkert ställe som datamedia.?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tror att jag läst att han har bilderna i plåtskåp, det brukar de flesta ha. Det gäller att de står i en lokal där det inte finns så mycket som kan börja brinna.

Det finns nog en tråd om detta under Terjes experttips.
 

Andreas Olsson

Aktiv medlem
Jag kör med ett ganska billigt alternativ. Spegling av hårddiskarna med Raid1.

Ett Raid1-kontroller kort kostar runt en tusenlapp och så köper man två hårdiskar med samma storlek. (Jag har två stycken 80Gb hårdiskar, och jag kan då använda 80Gb sammanlagt). Detta hjälper iallafall mot hårddiskkrash. Som komplement har jag skaffat en dvd-brännare (ca 3000 kr).

Detta system skaffade jag mig efter en hårddiskkrash i höstas som skedde strax efter att jag var färdig med att scanna ca 400 negativ utan att spara något på cd.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hemma kör jag en hårddisk för bilderna och en för systemet. Men för säkerhets skull tänker jag satsa på speglade bildhårddiskar.

Jag har nästan fyllt min 80 GB disk med bilder... en DVD-brännare vore kanske inte dumt, men är inte skivorna rätt dyra?

Skulle jag börja köra digitalt skulle det fyllas på ännu snabbare och då vore DVD toppen för de oredigerade ursprungsfilerna.
 
ANNONS