Annons

Hur fungerar min gamla Metz-blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Allihop!
Hittade min gamla blixt av märke Metz MecaBlitz 80BCT4 från 80-talet. Jag har inte använt den så mycket sen jag köpte den begagnad. Men nu har jag tänkt att göra ett försök.
Jag hittar dock ingen beskrivning till en knapp därbak som kan stå i lägena M, C (Gul), C (Blå), C (Röd).
Dragskon mellan ASA-talet och avståndet är också mycket nött - det står handskrivet 16, 8 och något mer. Har det något att göra med bländaren?

Jag har letat på nätet efter info. Är det någon som har några tips om vad betydelsen av ovanstående?

:confused:

Jag bifogar en länk till ett foto på baksidan
http://w1.864.telia.com/~u86423449/Blixt.htm
 

FredrikB

Aktiv medlem
Hallå Staffan!

Den baksidan känner jag igen, jag har en Metz 30BCT4, och den ser identisk ut jämfört med den på din blixt! :)

Med dragskon ställer Du in filmens ISO/DIN-tal. På rutan med bländare 22 (allra längst till vänster) skall det finnas en pil som Du matchar mot DIN-talet. Alternativt kan Du matcha pilen som skall finnas på rutan med bländare 2 (längst till höger) med ISO-talet.

De olika färglägena har med blixtstyrkan att göra. Rött anger maxeffekt, blått och gult anger lägre effekter. Om Du följer den färgade linjen från den effekt Du valt hittar Du bländartalet Du skall ställa in på kameran (det här måste låta som något från förhistorisk tid för Er med TTL-mätning :rolleyes: ). "M" står för manuell blixt, då blir det till att räkna ledtal/avstånd själv för att hitta rätt bländare.

Du kan kolla att blixtljuset räcker genom att utlösa blixten med den röda knappen på blixtfästet. Räcker ljuset lyser den gröna lampan vid "C" uppe till vänster.

Ungefär så, lycka till!

/Fredrik
 
Hej Fredrik!
Tack för din utförliga förklaring av knapparna. Nu känns det som jag kan börja experimentera och fota med blixten!!!
Min blixt är ordentligt nött där modellbeteckningen står så jag trodde att att det var modellbeteckning 80BCT4 men står nog 30BCT4.
Tusen tack. :)
Staffan
 
ANNONS