Annons

Objektiv till Nikon

Zollo

Avslutat medlemskap
Hej på er alla.
Äger ännu ingen digital systemkamera.
Går nu i köptankar och skulle behöva några råd.
Har fotat med Nikon-system och har 2 objektiv som jag vill kunna använda med min nya digitala systemkamera.Dessa objektiv är PC-nikkor 28mm 1:3,5 och Micro-nikkor 105mm 1:2.8.Bägge är från mitten av 90-talet.Vilken/vilka kameror fungerar dessa med.D90? D300?
Tänkte också köpa en zoom (när jag nu är på G).Har lite tankar på en 18-200 vr2 men läste att flera här på "Fotosidan" är lite kritiska till den.Någon som har bra erfarenhet av ngn zoom i området 28-200(motsvarande småbild dvs 35mm formatet)?

Mvh Z
 

Sail

Aktiv medlem
Båda objektiven funkar på D90 och D300 husen. Inga problem alls.

Vad det gäller 18-200 objektivet så presterar det väl helt OK för att ha så stort omfång men kan givetvis inte jämföras med fasta objektiv eller lite dyrare varianter.

Men det beror ju lite på vad du har tänkt dig för användningsområde, det är ju ett praktiskt reseobjektiv tex.

Alternativen beror ju lite på budget och som sagt vad du tror att du kommer att fotografera.
 

Miffox

Aktiv medlem
Tror d300 huset passar dig bäst eftersom du får mätning med optiken till skillnad ifrån d90 där du får leva utan. Men vet inte riktigt ifall någon utav dagen superzoomar är bra

/Rasmus
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tror d300 huset passar dig bäst eftersom du får mätning med optiken till skillnad ifrån d90 där du får leva utan.
Korrekt, men det är inget stort handikapp. I alla fall inte om man har 30s på sig att ta bilden! Det är tiden det tar att gaffla in rätt exponering när man har övat litet. Använd histogrammet!

Per.
 

Zollo

Avslutat medlemskap
DX och FX

Tack för era svar men nu har nya frågor uppstått.
DX kontra FX.
Beätta vad som skiljer sig.
Vilka objektiv väljer man.
Kan jag använda dom tidigare nämnda?
Finns det ngr bra/billigare hus än D700?

Mvh Z
 

roger96

Aktiv medlem
Mätning med optiken avser att med D90 får du inte ljusmätning, om dina objektiv har manuell fokusering. D300 ljusmäter med dem däremot. Om objektiven däremot är av autofokustyp fungerar ljusmätningen med båda kamerahusen.
 
ANNONS