Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ vid altaret?

Produkter
(logga in för att koppla)

Husse_sam

Avslutat medlemskap
Kära fotografer.
Jag har funderat över att skaffa ett stativ som jag skall använda när jag plåtar bröllop.
Brukar präster acceptera att man har ett nära altaret?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Kära fotografer.
Jag har funderat över att skaffa ett stativ som jag skall använda när jag plåtar bröllop.
Brukar präster acceptera att man har ett nära altaret?
Dels är det nog väldigt individuellt men sedan är det också en fråga om vad övriga på bröllopet tycker.

Står man avsides, utan att vara i blickfånget, är det inget problem. Om du däremot är i närheten av själva ceremonin är jag aningen mer tveksam.

Själva ceremonin har jag aldrig fotat med stativ. Jag har inte heller använt blixt. Min åsikt är att fotografen inte ska märkas på ett bröllop. Bilderna är viktiga, men ceremonin är viktigast.
 

pellepang

Aktiv medlem
Det är nog väldigt olika. Jag tycker att du ska samråda med prästen och brudparet i fråga.
Jag har själv använt en fjärrstyrd kamera på stativ som jag innan akten ställt på orgelläktaren och en handhållen utan blixt så klart.
 

Urr

Aktiv medlem
Svårt att svara på, det finns olika sorters präster. En rak fråga, i god tid innan vigseln ger nog besked. Men eftersom jag själv råkar ha haft några vigslar i olika kyrkor så skulle jag säga så här: Det har mer med personen bakom kameran att göra än med utrustningen om en bröllopsfotograf upplevs störande. Blixt och en fotograf som rör sig fram och tillbaka, kan störa betydligt mer än ett stativ. Själv har jag också plåtat några bröllop, bl a min systers. (Kanske femton år sedan) Då körde jag utan blixt, med svartvit film, 1600 asa. Brudgummens mor kom och borstade bort kalk från baksidan av kostymen efter vigseln. Kanske en liten pik, men som fotograf får man inte var för blyg heller.
 

schwantz

Medlem
Samråd med prästen men framförallt brudparet. Det är faktiskt de som betalar för hela kalaset och kan därför driva igenom en stor del av sin vilja. Visst, vissa områden i kyrkan får du inte röra dig i. Och givetvis ska man försöka störa så lite som möjligt.

Men tipset, prata med brudaret och låt dem framföra önskemålen. Innan vigseln håller du en snäll, glad o ödmjuk profil mot prästem. Skulle han sen uppleva att du stör för mycket kommer han ändå inte göra något åt det. Möjligen pika efteråt, men då har du ju dina bilder:)

Absolut blixtförbud:)
 

Husse_sam

Avslutat medlemskap
Samråd med prästen men framförallt brudparet. Det är faktiskt de som betalar för hela kalaset och kan därför driva igenom en stor del av sin vilja. Visst, vissa områden i kyrkan får du inte röra dig i. Och givetvis ska man försöka störa så lite som möjligt.

Men tipset, prata med brudaret och låt dem framföra önskemålen. Innan vigseln håller du en snäll, glad o ödmjuk profil mot prästem. Skulle han sen uppleva att du stör för mycket kommer han ändå inte göra något åt det. Möjligen pika efteråt, men då har du ju dina bilder:)

Absolut blixtförbud:)
Inte så att jagh är nybörjare med bröllopsfoto. Är mitt yrke. Dock var det dethär med stativ som gör mig lite sugen. Jag upplever själv att man inte alltid är stadig med 1/30 i slutartid i bland.
 

schwantz

Medlem
Ok my mistake:)

Kan bara säga att de bröllop jag fotat har det verkligen inte varit något problem. Har tom fått gå upp precis bakom brudparet och liknade. Gäller bara ha en trevlig framtoning, vad jag märkt åtminstone.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Varför inte?
Tag kontakt med brudparet och fråga om du inte kan vara med på en repetition.
Detta för att få fram bästa möjliga position och vinkel.
Använd sedan fjärrstyrning (radio) av kameran.
Du kommer att behöva minst 2 kameror.
Den ena på stativet vid altaret.
Det andra för handhållna foton vid ingång och/eller utgång samt utomhus.
 

ma59

Aktiv medlem
Kära fotografer.
Jag har funderat över att skaffa ett stativ som jag skall använda när jag plåtar bröllop.
Brukar präster acceptera att man har ett nära altaret?
Jag har fotat 25+ vigslar/bröllop.95% av dessa bröllop var i kyrka/kyrkolokal.

Aldrig någonsin har ens frågan existerat att det inte skulle vara ok från prästen/pastorn/kyrkan att den som filmar/fotar använder stativ.

Sen har det ofta för min del varit så att jag i alla fall kört frihand i skarpt läge, men att ha med stativet har känts bra ifall tex blixt skulle strula.

Inte alltid jag kunnat besöka kyrkan i förväg heller för att bedöma ljuset...så stativ har varit givet att ta med.

Skaffa ett, ta med det, och kolla gärna innan med förrättare/brudpar etc ifall du känner det nödvändigt.Kan inte tro det skulle vara problem att ta med stativ, men är väl givet det inte kan stå var som helst om du ska upplevas som "icke störande" medan du fotar...tex ska du nog inte stå med stativ inne i altarringen...(men det har du knappast övervägt?)


Lycka till!



.
 

coa_lund

Medlem
stativ i kyrkan

Kära fotografer.
Jag har funderat över att skaffa ett stativ som jag skall använda när jag plåtar bröllop.
Brukar präster acceptera att man har ett nära altaret?
Jag har ingen erfarenhet av bröllop, men när mina barn konfirmerades
fotograferade jag från orgelläktaren med ett stadigt stativ. Vad jag kunde
variera var brännvidderna från 50mm vidvinkel (6x6) till 250 mm tele,
och allt togs på Ektachrome 400 EL samt vanlig tri-X pressade till 800 ASA.

I ditt fall vill du nog ha mer en en kameraplats, med kan ju bli störande när du
rör dig mellan dem. Kan ni inte vara två som tar bilder istället, så störande
förflyttningar undviks?

C.-O A
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag har då aldrig stött på några problem med det de gånger jag har fotat bröllop. Jag har haft en kamera på stativ. ofta lite dold om det gått vid sidan om altaret för att få bilder från det hållet utan att behöva gå dit själv, kameran har varit fjärrstyrd och en medhjälpare knäppt av bilderna. Jag har en ganska lång förlängningskabel jag gjort till kabelutlösaren.
 
ANNONS