Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson92

Ny medlem
Hej!

Jag har en Canon eos 450D med orginal objektivet 18-55mm och Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO.

Jag är intresserad av porträtt foto och tänkte även fota min brors bröllop i sommar. Funderade på att köpa antingen Canon 50/1,4 eller Canon 85/1.8.

Vilket rekommenderar ni? Blir det bra bilder i kyrkan med någon av dessa? När tycker ni jag ska använda Sigma?

/ Elin
 

defiant

Aktiv medlem
hur mycket pengar har du?

Har du bra med pengar undrar jag inte om Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM skulle passa. Kostar dock närmare 11 000.

50mm/1,8 är ett prisvärt bjektiv som dock begreänsas av att det inteär en Zoom..

//J

Hej!

Jag har en Canon eos 450D med orginal objektivet 18-55mm och Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO.

Jag är intresserad av porträtt foto och tänkte även fota min brors bröllop i sommar. Funderade på att köpa antingen Canon 50/1,4 eller Canon 85/1.8.

Vilket rekommenderar ni? Blir det bra bilder i kyrkan med någon av dessa? När tycker ni jag ska använda Sigma?

/ Elin
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon eos 450D med orginal objektivet 18-55mm och Sigma 70-300mm F4-5.6 DG MACRO.

Jag är intresserad av porträtt foto och tänkte även fota min brors bröllop i sommar. Funderade på att köpa antingen Canon 50/1,4 eller Canon 85/1.8.

Vilket rekommenderar ni? Blir det bra bilder i kyrkan med någon av dessa? När tycker ni jag ska använda Sigma?

/ Elin
Nu är jag Nikonist och har bara fotograferat ett bröllop hittills (min brors) men här är vad ja skulle göra i ditt ställe:

Bröllopet:
Originalobjektivet 18-55 funkar säkert bra för alla utomhusbilder. Är det versionen med stabilisator (den versionen lär vara mycket skarpare än den utan) så kan den även funka behjälpligt inomhus i kyrkan, speciellt om den är ljus invändigt. Tillsammans med en bra extern blixt skulle den även funka för inomhusbilder. Det tar dock tid att lära sig använda blixt så den ger bra bilder, så öva mycket. Jag skulle inte våga köra med blixt i kyrkan men det är för att jag inte litar på att jag kan hantera den tillräckligt bra ännu för att inte ta död på stämningen...

Inne i kyrkan skulle jag rekommendera objektiv med bästa möjliga ljusstyrka, t.ex. de som du redan spanat in; 50/1,4 eller 85/1,8. Dessa kan funka bra för bilder på paret som står framme vid altaret men jag skulle känna mig begränsad med endast något av dessa, då båda är teleobjektiv på en kamera med APS-C sensor. En ljusstark normalzoom (f/2,8) som börjar på 17 eller 18mm skulle jag satsa på för att kunna ta mer vidvinkliga bilder inne i kyrkan. T.ex. Tamrons 17-50/2.8 skulle vara ett bra val tror jag (det har fått bra kritik), eller sigmas motsvarande. Det skulle funka bra för själva bröllopsfesten också, speciellt i kombination med en bra extern blixt. Ett bra alternativ skulle också vara en fast glugg med ca 20mm brännvidd eller en ljusstark vidvinkelzoom (som täcker brännvidder upp till ca 24mm) ett bra alternativ.

Det kunde vara bra att låna ett till kamerahus (samma märke, helst även samma modell) för bröllopet så du kan ha olika objektiv på dem. Man vill inte krångla med objektivbyten när viktiga bilder ska tas och en backupkamera skadar aldrig speciellt om man är enda fotografen på plats.

Porträtt:
Någondera av de fasta objektiv du kollat in (50/1,4 eller 85/1,8) skulle funka bra. Personligen skulle jag antagligen välja 85:an för att kunna få riktigt närgångna ansiktsporträtt utan att behöva stå jättenära. Men kvaliteten på dem kan jag inte uttala mig om.


Sigma telezoomen har du knappast jättestor nytta av till bröllopet, men den kan funka för porträtt (tills du köpt en 50:a eller 85:a). Jag har haft en likadan telezoom, men har sålt den p.g.a. ganska dålig skärpa på 300mm och den rätt dåliga ljusstyrkan.
 

Jonsson92

Ny medlem
Hej
Tack för era svar. Jag har tyvärr ungefär bara 8 000 kr just nu. Men man vet aldrig till i sommar.

Men om jag hade råd så rekomenderar ni alltså att jag köper antingen 50/1,4 eller 85/1,8 och Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM eller Tamrons 17-50/2.8? Så jag har ett bra för porträtt och ett zoom?
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Ef 85-1,8 tycker jag är kanon till porträtt, du kommer en bit bort från modellen, men kan ändå ta närgångna porträtt, med bra skärpa, gluggen kan jag verkligen rekommendera, bra pris, känns bra, mycket bra kvalitet på bilderna.

Annars ett bra vidvinkel, så ljusstark du har råd med

Tänk på att du inte får misslyckas för att kamerahuset krånglar, låna ett extra kamerahus för säkerhets skull.

/Stefan
 
ANNONS