Annons

Bildjournalistik i Sundsvall?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Läste om det programmet 120p... Vad tror ni om det? EN (1) praktikperiod???? Trodde det var öva öva öva man lärde sig på!?`Vad är det man lär sig på teorin som då borde vara så många poäng?

Antagningen går på betyg och man måste ha visst många timmar foto. Jag anser mig ha de kunnskaperna man får på dessa timmar i skolan då jag har fotat "medvetet" varje dag i stort sett 12 år, men jag skulle aldrig komma in för det (Det finns ju inte på papper) !
Sedan står det 250 timmar rörlig bild eller foto! vad säger det? Inte ett smack.. Det kanske är foto man är intresserad av och kommer in på att man kom bra överens med videoläraren på gymnasiet.. Förstår ni vad jag menar?

Vad kan det vara för kvalitet på en sådan utbildning där man tar in "vem som helst" med bra betyg... Snett tycker jag..
Man har ju högre krav på folkhögskolor än på universitetet!
 

D76

Aktiv medlem
Bildjournalistik

Fick mitt kontrollbesked från VHS idag, hade sökt bildjournalistik som förstahandsval. Jag hade tydligen inte "grundläggande fotobehörighet" och min dispensansökan hade avslagits. Detta p.g.a. att jag inte har läst de "riktiga" fotokurserna Fotografisk Bild A och B som man läser på media. Har istället gått lokala kurser på 200 gymnasiepoäng. Blir förbannad på att man måste ha läst "rätt" kurser! Förstår dig Jonas! Iofs spelar det inte så stor roll eftersom jag ändå inte hade tänkt att läsa vidare till hösten, men nästa år så ska VHS få sig en fight ;)
 

david_eng

Aktiv medlem
jag håler med jonas i hans funderingar.. skulle vara kul att höra vad nån som går skolan har att säga om den!
 

JoCfin

Aktiv medlem
david_eng skrev:
jag håler med jonas i hans funderingar.. skulle vara kul att höra vad nån som går skolan har att säga om den!
Varför inte fråga Jessica??? Hon är ju här!!!

Eller kolla in denna tråd...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9127

Håller också med om behörighetskraven... Men tyvärr måste sätta gränsen någonstans. Att värdera tidigare utbildning eller ha alternativa uttagningar är tyvärr både tidskrävande och kostsamt för högskolorna. Vad jag har förstått är det i första hand dock en journalistutbildning.
 
Tack Josefin, jag trodde nästan att jag var osynlig ett tag! =) Du har rätt, det är till stor del en journalistutbildning.

Man får kandidatexamen i journalistik, men utb. berör till största del bildjournalistik.

Det är ungefär 40% journalistik, 40% bildjournalistik och 20% övrigt (design, layout, data mm.) Något som jag tycker är en bra blandning!

Kom gärna med frågor om utbildningen!

//Jessica
 
Senast ändrad:

starnut

Aktiv medlem
...vad var minsta antagningspoäng när du sökte? Funderade på denna utbildning när jag sökte nu i våras men har bara läst foto A och är då inte behörig, men det går ju att komplettera, om jag nu inte bestämmer mig för att läsa mediekommunikation som jag också sökt.
 

Forslund

Aktiv medlem
Jag tycker det låter som en ganska bra blandning... Men det är klart att man skulle vilja läsa mer foto:)!

Men jag är fortfarande skeptisk till antagningen.. Skall man söka på något så är det väl arbetsprover!? Vi som har fotat jättelänge är väl minst lika duktiga som de 18 åringar som precis läst klart en liten sketen kurs på gymnasiet:)!
Jag har också gått lokala kurser som jag tänkt söka på, men det sprack ju nu:)!

Min fråga står kvar: Vad tror ni det blir för kvalitet på de nyutexaminerade fotograferna om man har kommit in på utbildningen för att man pratar bra tyska som höjde medlet i gymnasiet?
Nu låter jag kanske bitter, men det känns mycket märkligt!

Hur mycket foto är det i praktiken? Praktik på tidning, reklambyrå? Utrustning på skolan?
Är det att jämför med ex. kulturama osv?
 
anders84 skrev:
...vad var minsta antagningspoäng när du sökte? Funderade på denna utbildning när jag sökte nu i våras men har bara läst foto A och är då inte behörig, men det går ju att komplettera, om jag nu inte bestämmer mig för att läsa mediekommunikation som jag också sökt.
Jag vet inte vad det var för antagningspoäng när jag sökte, men det var 500 sökande varav utb. har ca 30 platser. Det kan tilläggas att jag har ganska låga betyg, kanske 13 i snitt, och jag kom in! Man tjänar på att söka nu när utb. är så pass ny, det är på så sätt lättare att komma in! =)

Jag tycker att du ska komp. foto B och testa att söka. Vi läser också delar av mediekommunikation som är en mycket nyttig kurs.

Fråga mig gärna något mer om du vill =)

//Jessica
 
Hej Jonas!

Jag tycker att det är bra att den har kurser inom både foto och journalistik. Det blir allt viktigare att kunna hantera det skrivna ordet och bilden. Och att ha studerat båda delarna väger tungt när man ska söka jobb!

Det är ganska mycket foto, till största del, så haka inte upp dig på att det sägs att det är mkt journalistik (för så farligt mycket är det inte)

Det är klart att det är en fördel om man har intresse för journalistik, när utb. har ca 4 kurser inom ämnet. Men förutom journalistik läser vi bla. bildens historia och bildtolkning. Vi har också flera fotoprojekt.

Det första projektet håller vi på med i denna stund. Det blir till en utställning under hösten. Kolla in mer om detta här: www.dokument03.se

Vi köper hela tiden in ny utrustning, men vi kör bara med digitala kameror. Just nu har vi Canon D60 och det planeras att köpas in nya kameror.

När det gäller praktik har vi tre perioder; första är två veckor, andra är fem veckor, och sista är 10 veckor. Detta är bra tycker jag.

Jag blev också besviken på sättet att ta in elever och ifrågasatte detta. Svaret blev att det inte fanns resurser (pengar) till att gå igenom arbetsprover från hundratals sökande, vilket för mig är förståeligt.

Det pratas om att det ska tillämpas en annan form av intagning, såsom arbetsprover och arbetslivserfarenhet. Det är nog bara en fråga om tid innan detta system sätts in.

Jag kan rekommendera utbildningen om man är intresserad av journalistik och bildjournalistik. Det är en bra utbildning och jag tror att den kommer att vara en tuff konkurrent till de andra inom några år.

En sak ska du veta i alla fall, det krävs mkt mer än att man kan prata bra tyska, för att komma in. Bara så att du vet! ;)

//Jessica
 
Senast ändrad:

JoCfin

Aktiv medlem
Forslund skrev:
Jag tycker det låter som en ganska bra blandning... Men det är klart att man skulle vilja läsa mer foto:)!

Men jag är fortfarande skeptisk till antagningen.. Skall man söka på något så är det väl arbetsprover!? Vi som har fotat jättelänge är väl minst lika duktiga som de 18 åringar som precis läst klart en liten sketen kurs på gymnasiet:)!
Jag har också gått lokala kurser som jag tänkt söka på, men det sprack ju nu:)!

Min fråga står kvar: Vad tror ni det blir för kvalitet på de nyutexaminerade fotograferna om man har kommit in på utbildningen för att man pratar bra tyska som höjde medlet i gymnasiet?
Nu låter jag kanske bitter, men det känns mycket märkligt!

Hur mycket foto är det i praktiken? Praktik på tidning, reklambyrå? Utrustning på skolan?
Är det att jämför med ex. kulturama osv?
Vad jag har förstått så blir man altså Journalist och inte fotograf... Se nyhet på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2310&viewID=
Tror att det är ganska bra att ha bra betyg i bland annat humaniora/språk om man ska bli journalist.

Kulturama är ju en enligt div. utsagor en mycket bra utbildning i enbart fotografi= man blir fotograf. Om du vill läsa mer foto kanske ett sådant alternativ är bättre?

Och som jag säger så kostar det pengar att ha egna urval på skolan och eftersom utbildningen är statligt finansierad så har de kanske inte råd?

Kuriosa:
Har precis gått igenom ett prov och intervjubaserat urval på en högskola som kostar runt miljonen för skolan att genomföra, så till nästa år är det slut med det.
 

Forslund

Aktiv medlem
Visst har jag full förståelse för att skolorna inte har tillräckligt med pengar.. De pengarna tycker jag de skall lägga på att intervjua psykologer och motsvarande..

Visst låter det som en kanonutbildning, men jag tror man behöver nån slags arbetsprov annars kommer programmet "dö" ut om man inte får in tillräckligt många som "kan bli något"..
Hade jag inte pluggat det jag gör nu som jag stortrivs med så hade jag lätt kompletterat upp för att kunna gå denna utbildning..

Jessica: Men tyska kan väl vara jäkligt bra att kunna om man skall jobba på Der SPielgel eller något!?;) (Skönt att du tog det där med en nypa salt, man vet aldrig hur folk här reagerar).

Jag tycker det är kanon att man har startat en statlig skola med fotografi där man får en akademisk examen, sen är jag säker på att man kommer finslipa på programmet vad gäller antagning osv så att det framöver kommer utexamineras många duktiga fotografer, med eller utan ett stort tyskt ordförråd!
 
Hej igen!

Bara för att förtydliga, med utb. blir man både fotograf och journalist, därav bildjournalist. Tanken är att vi ska kunna både skriva och fota, till en viss del. Men tyngdpunkten ligger fortfarande på foto, bara så att ni vet ;)

Nu ska jag sluta hänga i den här tråden... börjar attt känna mig tjatig...

Jonas: Jodå, jag tar det mesta lugnt. Men jag vet, saker och ting missuppfattas lätt här. Jag har själv fått mig några släng av sleven. ;)

Lycka till med utbildning och allt!

//Jessica
 

johanlundahl

Aktiv medlem
Jag tycker det är bra, nödvändigt och på tiden med en fotojournalistutbildning. För övrigt tycker jag att alla som vill gå en utbildning ska få göra detta, inga tramsiga inträdeskrav eller betygsregler. Bygg ut högskolorna istället!
 
Jessica:

Ja, det är bra att det äntligen har kommit en högskoleutbildning för bildjournalister, men att betygen ska vara viktigare än arbetsprover ser jag som ytterst märkligt. Visst, jag håller med om att man ska ha läst Foto A och B (eller motsvarande) och ha hyfsade betyg för att komma in men det måste väl ändå vara kvaliteten på bilderna som ska vara prioritet ett??

Visst är det viktigt att behärska det skrivna ordet på ett bra sätt, men det är väl ändå BILDjournalister ni ska bli?

Motsvarigheten till er utbildning i Danmark är en av världens bästa och har fostrat många av världens bästa bildjournalister bl a Erik Refner. (World press photo of the year 2002) Jag tror att de som sköter antagningarna för er utbildning på mitthögskolan i Sundsvall skulle ha stor nytta av några studiebesök där.

Sen att ni bara har 6 halvskapliga kameror att dela på för 30 elever låter ju inte heller särskilt positivt.

Nej, i dagsläget tror jag nog att utbildningen på Biskops Arnö verkar strået vassare, men jag är ganska övertygad om att er utbildning kommer att vara landets bästa om några år!

Nu ska jag sluta gnälla och vara lite positiv också.. Dokument03 kommer att bli en kanonhelg som jag absolut inte vill missa. Mycket bra initsiativ! Många duktiga fotografer som föreläsare. Ser fram emot att se er utställning också. Det är kul att det händer lite och att folk engagerar sig! Det finns på tok för många trötta gamla gubbar i det här yrket som bara är negativa och sura så det är kul att den nya generationen unga och pigga fotografer är på väg fram! Heja!!


MVH

Niklas Larsson/Bildbyrån (6 år i yrket som byrå och dagspressfotograf.)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad är Dokument 03?

/magnus (som gått skrivande journalistutbildning och jobbar som pressfotograf och redaktör)
 
ANNONS