Annons

Fota bröllop med Canon 5D och 20D, teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonnisu

Medlem
Har läst igenom en del av bröllopstipsen här och har tänkt ta båda mina Canon med mig. 5D och 20D. Jag har ett Sigma 18-55 till 20D och Canon 50 mm 1,4 till min 5D. Antar att jag behöver ett tele/zoom också. Obs! Ska passa 5D- inte bara 20D:n! Vad kan ni rekommendera som är bra på bröllop och även användbart till annat?
Jag har firma men har ännu ej fotat bröllop, utan tar mest på barn (har en liten fotostudio hemma www.johannaunander.se). Jag vill inte investera alltför mycket i ett tele, då jag ej vet hur mycket jag egenligen får användning för det. Vad är prisvärt men ej svindyrt? (Har två inbokade bröllop)

Tacksam för hjälp/Johanna
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Inte alltför mycket tele?

Inte alltför lite tele skulle jag vilja säga ;-)

Min absoluta favoritoptik för porträtt, både utomhus och i studio är
EF70-200/f4,0L IS.

Ett sådant utan IS bör du kunna få beg för runt 4500:-.

Det är knivskarpt och kommer med alla säkerhet sitta ofta på dina hus.

Nästan alla mina bilder på FS är tagna med det, underbart.

Ett riktigt bra hotshoeblixt är också ett måste, men det har du väl?

MVH Julle.
 

Jonnisu

Medlem
Ett riktigt bra hotshoeblixt är också ett måste, men det har du väl?

MVH Julle.[/QUOTE]

Nja du Julle. Jag har en Nissin Di466 så den är väl kanske inte hetast på marknaden. Eftersom jag har min studioblixtar i studion ville jag inte investera alltför mycket i hotshoeblixt (heller) så jag inte har nån daglig användning för det. Jag har precis startat upp firman och hade egenligen inte tänkt på bröllopsfoto men har nu fått två förfrågningar. Jag har mest använt den, dvs Nissin Di466,på stativ mot paraply , utlöst av mindre slavblixt, för att kunna ta med "portablelt" ljus vid porträtt nån annans stans än i studion. Men tror du att det kan funka i kyrkan med den?
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Blixt i kyrkan tycker jag man ska passa sig lite för och en del vill inte ha det, inte heller alla präster.

Men där har du ju ditt fasta 50 och 5D:n.

MVH Julle.
 

Jonnisu

Medlem
Blixt i kyrkan tycker jag man ska passa sig lite för och en del vill inte ha det, inte heller alla präster.

Men där har du ju ditt fasta 50 och 5D:n.

MVH Julle.
Ja det har du rätt i och det har jag inte tänkt! Jag menade mer om du tycker att blixten är ok i sammanhanget? (jag lovar att inte använda den inomhus under vigseln :D)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av din blixt, men är du nöjd med den så fungerar den säkert också till bröllop.

Har själv haft originalblixtar tidigare men kör nu pirat, och jag är otroligt nöjd, jag får två pirat mot en original.

MVH Julle.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Du behöver något riktigt ljusstarkt i kyrkan, 70-200 f/4 är inte tillräckligt. Rekommenderar EF 85 1,8 i dom lägre prisklasserna då den på din 20D ger rätt bra tele för situationen medan du kan ha 50 1,4 på din 5D för vidare kompositioner.
 

Jonnisu

Medlem
Du behöver något riktigt ljusstarkt i kyrkan, 70-200 f/4 är inte tillräckligt. Rekommenderar EF 85 1,8 i dom lägre prisklasserna då den på din 20D ger rätt bra tele för situationen medan du kan ha 50 1,4 på din 5D för vidare kompositioner.
Jag har blivit erbjuden att köpa ett EF100mm f/2.8 Macro USM för 3400:-. Kan det vara ett bra alternativ?
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa ett EF100mm f/2.8 Macro USM för 3400:-. Kan det vara ett bra alternativ?
Ja, det är en toppenglugg för både macro och porträtt.
Det enda den inte är bra på är action med snabbrörliga motiv, blir lite långsam AF eftersom den söker av så mycket närområde. Jag använder den till detaljbilder och en del porträtt på bröllopen jag fotar. Anledningen att jag rekommenderade 85 1,8 är att det har mer än ett steg bättre ljusstyrka. Men 100 2,8 Macro ger dig även macromöjligheten så det är ett bra alternativ.
 
ANNONS