Annons

Bygga analog till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Isakisak

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har ganska nyligt köppt min första kamera.
Och när jag kollar på den börjar jag fundera på om den inte borde gå att göra om till en digital?
Borde det inte gå att byta ut bakstycket mot ett med en digital censor just bakom slutaren?
finns det sånna och köpa?
eller är det nått man kan bygga själv med hjälp av en gammal digitalkamera?

Hälsningar/ Isak
 

Jeppe

Aktiv medlem
Öhrm.. Jo det har provts av en firma i USA. Men den kursade. Är det inte bättre att du då fortsätta använda den gamla digitalkameran som den är. Det är så många problem som ska överkommas så det är inge ide att ens försöka. T.ex. att CCD, ska hamna exakt där filmplanet är.

Om du vill ah en digitalkamera så skulle du nog köpt en sådan.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sensorn i digitalkompakter är mindre än lillfingernagel så även om det vore möjligt att slakta en sån så skulle slutprodukten bli helt oanvändbar. Extrem "brännviddsförlängning", en sökare som knappt går att se motivet i och mycket sämre bildkvalitet än digitalkameran gav i sin ursprungliga form.
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Jag har monterat isär en gammal webkamera och klistrat på den på ett sigma 400. Det funkade förvånansvärt bra. Det stora problemet som jag ser det är att synka slutaren på digitalkameran med spegeln på systemkameran. Här behövs nog någonform av styrsystem för detta. Men som sagt. Sensorn på webkameran var ca 5*5mm avståndet till filmplanet var inte als direkt nogra, man kan juh förskjuta det focus.
har tyvärr inga exempelbilder att visa. Och kval på bilderna var ju bara 320'200.

mvh jago
 

andgi

Aktiv medlem
Kul tråd det här :)
En möjlighet vore kanske att köra digitalaren i nattexponeringsläge (om den har sådant) och låta den mäta ljuset inne i kamerahuset, dvs den kommer att låta sin slutare vara öppen länge. Sedan låter man systemkameran bestämma den verkliga exponeringen.
 

Jago Svensson

Aktiv medlem
Detta borde ju funka. Har använt liknande teknik vid höghastighetsfotografering. Man låter kameran ha öppen slutare och sedan avfyrar blixten i rätt ögonblick.
Man måste på något sätt räkna ut ett iso värde på sensorn för att få rätt exponering.
 

andgi

Aktiv medlem
Att räkna ut ISO värdet på sensorn är nog ett av de minsta problemen med en sådan konstruktion :)
Man kan ju pröva sig fram om inte annat.
 

andgi

Aktiv medlem
Jo, dom har vi ju inte hört om förut..

De ser ut att drömma om en 10Mpixel fullframe nu, men som det står: "Specifications subject to change". ;)
 

Snickarboden

Aktiv medlem
Lyfter tråden lite...
Nån med länkar till att trixa till gamla typ bälgkameror (ej samlarobjekt då) till nåt mer användbart?

/K
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Annars går de ju att fota genom sökaren, slakta en kompakt och montera i sökaren ist...

Genom sökaren på en Canon FTb


väldigt sugen på att göra desamma på en olympus pen f, om man kunde fått en med defekt slutare eller dylikt
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Chesus

Annars går de ju att fota genom sökaren, slakta en kompakt och montera i sökaren ist...

Genom sökaren på en Canon FTb


väldigt sugen på att göra desamma på en olympus pen f, om man kunde fått en med defekt slutare eller dylikt
Ja, vad ska man säga? Kaffeperkulator!´Men i ärlighetens namn så är billiga kompakter ofta bättre än dyra systemare om man vill göra egna specialkonstruktioner och fota genom t.ex. mikroskop eller kikare av olika slag! Då kan resultatet faktiskt bli häpnadsväckande! Funderar själv på ett stereomikroskop av låg-mellanklass att koppla en kompakt till. Efter det lilla jag testat så tror jag att man med denna kombo slår alla systemkombomakrotjosan med hästlängder (Om vi pratar om förstoringar mellan skala 3:1 - och uppåt. Men att bygga om en analog 35mmkamera är redan testat och har visat sig inte vara gångbart.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. hur svårt skulle det egentligen vara att sätta i en FF_sensor i tex en gammal olympus My2 och synka den med slutaren och dra ström från originalbatterierna.. Varför har ingen KTH:are eller Chalmerist gett sig på detta.. Fy fan vad man skulle kunna tjäna pengar på att erbjuda den tjänsten..

"Vi tar sensorn från din gamla tegelstens Canon eller Nikon och stoppar i den i din gamla analog 35mm kompaktkamera eller systemkamera"

Fatta vilken guldrush till det företaget.. Haha!
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Ja, vad ska man säga? Kaffeperkulator!´Men i ärlighetens namn så är billiga kompakter ofta bättre än dyra systemare om man vill göra egna specialkonstruktioner och fota genom t.ex. mikroskop eller kikare av olika slag! Då kan resultatet faktiskt bli häpnadsväckande! Funderar själv på ett stereomikroskop av låg-mellanklass att koppla en kompakt till. Efter det lilla jag testat så tror jag att man med denna kombo slår alla systemkombomakrotjosan med hästlängder (Om vi pratar om förstoringar mellan skala 3:1 - och uppåt. Men att bygga om en analog 35mmkamera är redan testat och har visat sig inte vara gångbart.
Det tvivlar jag inte på, just därför jag använde min olympus my 720 ist för systemkameran för detta expriment.

Eller va de pen f du menade? Det är självfallet den gamla analoga halvformormataren jag menade då. Inte det nya tramset som försöker leva på dess namn
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svårt

Hm.. hur svårt skulle det egentligen vara att sätta i en FF_sensor i tex en gammal olympus My2 och synka den med slutaren och dra ström från originalbatterierna.. Varför har ingen KTH:are eller Chalmerist gett sig på detta.. Fy fan vad man skulle kunna tjäna pengar på att erbjuda den tjänsten..

"Vi tar sensorn från din gamla tegelstens Canon eller Nikon och stoppar i den i din gamla analog 35mm kompaktkamera eller systemkamera"

Fatta vilken guldrush till det företaget.. Haha!
Om du googlar lite så upptäcker du att det har man redan försökt med. Gick inget vidare. Men kanske det skulle gå bättre nu med modernare teknik?!

Här en gammal review/news på deras andra försök på temat:
http://www.dpreview.com/news/0209/02091903siliconfilmagain.asp
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
Till skillnad från när tråden skapades är det nu möjligt att mecka en hel del med digitalkameror för diverse projekt, och till överkomliga priser.
Det kanske borde bli en dedikerad hobby värd en egen tråd..??
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Hmm... När man testar hundar utsätter man den för en ingående retning som skall resultera i en funktionell handling. Svarar hunden med fel handling brukar man säga att hundens nerver sorterar fel. Kallas för överslagshandling.

Tänker bara, att om du ger en fotograf en kamera och denne börjar fundera ut olika sätt att framställa hybrider istället för att fotografera, hur tolkar man det??

Vilken tur att vi inte har samma hårda krav på oss människor som vi har på våra hundar..

Men jag har ju läst tråden, så jag får väl fundera på mina nerver..

Hoppas ingen tar illa upp, det var bara en spontan reaktion.
lma
 

larsten

Aktiv medlem
För länge sedan fanns det en firma som tog fram en CCD och kringelektronik som passade i "filmbanan" i en analog kamera. Det var säkert 7-8 år sedan jag såg detta. Gav i det läget högt pris och dålig upplösning (svårt att göra stora sensor då)

Nu när man är duktigare på att göra stora "full frame" sensorer borde det väl finns en marknad? Jag antar att kameratillverkana inte skulle gilla att någon gjorde det men någan annan.

Är det någon vad som hände med denna teknik?
 

Fogel70

Aktiv medlem
Nu när man är duktigare på att göra stora "full frame" sensorer borde det väl finns en marknad? Jag antar att kameratillverkana inte skulle gilla att någon gjorde det men någan annan.

Är det någon vad som hände med denna teknik?
Tror marknaden är för liten. Det är trots all sensor och annan elektronik som är det dyraste i en DSLR, så jag tror det är rätt få som är intresserade av att köpa en "sensorkassett" som kanske kostar 75-80% av vad en komplett DSLR kostar.
Funktionen hos kassetten blir också väldigt begränsad jämfört en komplett kamera, så intresset blir kanske så litet att priset till och med skulle behöva vara högre än hos en DSLR för att produkten ska bli lönsam.
 
ANNONS