Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Datorkraft för filmredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är en kille som återupptagit ett fotointresse. Har investerat i en 7D som jag utforsakar dagligen. Valde den modellen eftersom jag även var intresserad av möjligheten att filma i högupplöst format.

Så till min fråga: Vilken datorkraft krävs för att redigera sådant filmmaterial? Jag har en bärbar som har ett par år på nacken som inte klarar detta. Hackar en hel del. Överväger att köpa ny. Är det någon som använder bärbar dator som klarar hanteringen? Vilken spec bör jag titta efter i så fall? Eller bör man satsa på stationär? Dock kommer valet sannolikt att bli PC och inte MAC.

Tacksam för svar!
 

nurfen

Medlem
Hur bra det går att redigera beror oftast på vilket format filmen är i. Jag vet att du inte ska köra Mac, men jag kan ta ett exempel: Om jag laddar in full hd-film (1920x1080, dvs 1080p) direkt från min kamera i Final Cut Pro så går det väldigt långsamt, och den kan inte spela upp filmen utan att tappa bildrutor pga överbelastning. Konverterar jag däremot detta till ett "lättare" format, Apple ProRes, så kan jag arbeta i full hd med effekter och bildövergångar utan några som helst problem.

Så, det du behöver ta reda på är vilka format som passar bäst att redigera "live" i. Vilket program ska du använda?

Att köra det på bärbar är nog att önska lite för mycket, tyvärr. Eller ja, det kommer ju GÅ, men inte bra.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Fyrspann åtminstone

Spel och videoredigering är processorkrävande. Helst ska du ha ett fyrspann, ja tom. sex- eller åttaspann är möjligt även i en laptop. Parallell processing är ledordet, så kika efter en dator med så många reella/virtuella cpu-kärnor som möjligt.

Intel® Core™ i7 processorer finns i olika varianter, även i lågspända varianter för laptop.

En flerkärnig processor med HT är viktigare än mycket RAM och avancerad GPU för videoredigering. Men även bildbehandling och videoredigering nyttjar alltmer funktioner i grafikkorten, förmodligen lättare att nyttja i en stationär dator än i en laptop pga. kylbehovet.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Vi måste dela upp problemert i två delar.
- Redigering
- Uppspelning

För redigering klarar du dig med minimikravet som resp tillverkare tagit fram för sina programvaror. Observera att jag skrev "klarar dig". Dock tar det oftast lång till väldigt lång tid (beroende på vilket format ditt material är i) om du håller dig till minimikraven. Men visst funkar det om det är för familjebehov. Det går ju alltid att låta datorn tugga på medan du sover.

Jag filmar i full HD och i AVCHD som är väldigt krävande att redigera och spela upp. Min dator är några år gammal: en DualCore 3GHz med 2GB minne. Vanliga standarddiskar, dock stora. Redigerar i Adobe Premiere Elements eller Pinnacle Studio. Två timmar är vad min kamera max kan spela in på det minneskort jag har idag. Om jag tar bort tiden för själva redigeringen som enbart beror på mig själv och min kunskap så tar den tidskrävande renderingen ca 1,5-2 timmar under dessa förutsättningar. Det är framför allt denna tid som går att halvera med en kraftfullare dator men även förlänga avsevärt med en sämre. För mig så fungerar det jag har idag.

För att spela upp HD material är en annan sak. Jag klarar mig precis med vad jag har idag. Oftast rullar filmen på utan problem men jag kan inte göra något annat samtidigt för då hackar det direkt.......
 

denoir

Medlem
Om du inte konverterar h264-filerna till något mellanformat (Exvis Canopus HQ eller Cineform HD) behövs en rätt kraftig burk. Jag kör med en 8 kärnors maskin med 16 GB minne och det går bra att använda h264 i redigering direkt, men det är på gränsen. Om jag exempelvis lägger på tyngre filter i Premiere börjar den få problem med att hänga med i realtid.

Bärbar dator är bara att glömma om man inte går via ett mellanformat.

Nackdelen med mellanformat är att du måste konvertera ditt material och de tar plats (typiskt minst 2 ggr mer än h264). Fördelen är att det blir betydligt bättre prestandamässigt. Jag kan rekommendera Cineform HD - den codecen är hyfsat billig och fungerar utmärkt. Den har dessutom hyfsad 4:4:4 rekonstruktion. Jag använder den som slutformat.
 
ANNONS