Annons

Canon 7D, problem med AF

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
objektiv ställs på ett avstånd 50 ggr brännvidden = 50mm ställs på ett avstånd av 2.5 meter

vad det gäller zoomar så har jag varit med där 8 mätpunkter kollas och dessa korrigeringsdata läggs in i chippet i objektivet
 

Kristofer86

Aktiv medlem
Samma Problem

Hej och tack för svaret.

Jag har fotat med Spot-AF.

Fotar jag min flickväns ansikte med 10 bilder på rad och låter kameran söka efter fokus mellan varje foto, samt väljer att fokusera på hennes öga så blir ibland 3 bilder fel fokuserade och resten blir "soft". Har jag tur så blir någon riktigt krisp.

För att jag ska få bästa skärpan på hennes öga i så måste jag välja att fokusera på hennes kindben, panna eller näsa. Har jag tur så blir ögonen skarpa då.

EXAKT såhär har jag också, blir grymt frustrerad! Kört med både EF50mm/1,8 och Tamron 28-75 och den frontfokuserar på 95% av bidlerna. Har redan skickat in den en gång men det blev inte bättre. Idag ska jag ner till Mölndal och lämna in den på Canon RCC igen. Så jävla ledsamt, och nu när det gått 1½år sedan den var ny så gäller väl inte garantin?

Sålde min Eos550D för att köpa denna 7D, och sen dess har inte många bidlerblivit skarpa.
 

Kristofer86

Aktiv medlem
Reklamationsrätten (som omfattar alla "ursprungliga fel") gäller i tre år.
Tyvärr gjrode den inte det eftersom det var ett företag som köpt in kameran och sedan sålt den till mig. Hävdade att problemet vart sedan den vart ny men det spelade ingen roll. Nu hör de av sig och kommer ge mig ett kostnadsförslag vad det kommer att kosta att fixa till den! =/

MVH
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Per Hesselgren

Jag vill inte vara ofin, men se verkligen till att inställningar för autofokus är "rätt" med tanke på vad du fotar. Det finns hjälppunkter som kan spöka...

Jag har en 7D sedan ett halvår tillbaka, den kräver inkörning mer än många andra kameror...

En 50/1,4 har ett mycket litet skärpedjup, vilket gör att det är mkt svårt att ställa skärpan för kameran.
Jag har ingen Canon men kanske får fråga ändå:
Är fokusmotorn i EOS 7D snabbare än på någon annan EOS?
Om det är så kan den lättare köra något över?
Blir det bättre resultat med motor i objektiv?
Finns det sådana med hög ljusstyrka typ 1.4?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag har ingen Canon men kanske får fråga ändå:
Är fokusmotorn i EOS 7D snabbare än på någon annan EOS?
Om det är så kan den lättare köra något över?
Blir det bättre resultat med motor i objektiv?
Finns det sådana med hög ljusstyrka typ 1.4?
Det finns inga (i alla fall moderna) Canon-hus som har inbyggd AF-motor.
Vad det gäller Canon med EF och EF-s fattningarna.
Så kräver dessa att AF-motorn sitter i objektivet.

Däremot så skiljer sig "Intelligensen" för AF en hel del mellan olika Canon-hus i EOS-serien.
 
ANNONS