Annons

Tele till TLR kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag har ett par linser som suttit i en vanlig telekonverter, det är 3 st för att vara exakt. Skulle det vara möjligt att kunna använda dom framför linsen på en TLR kamera?

Jag har vridit och vänt linserna och prövat i sökaroptiken, men får det inte att stämma riktigt.

Nån som har nåt tips??
 

Walle

Aktiv medlem
ja um...vad är det du vill åstakomma genom att placera linserna framför optiken på din TLR kamera? Om jag har förstått dig rätt är det tre st lösa linser...
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag kanske uttryckte mig lite oklart, men det
ska vara som det står i rubriken, om det går
att använda dom som en telekonverter till TLR kameran.
 

Pupillen

Aktiv medlem
En vanlig telekonverter (en sådan som man sätter mellan optik och kamerahus) har en negativ brännvidd. Om du försöker sätta den framför objektivet istället så fungerar den som en negativ försättslins, d v s skärpan hamnar längre bort än vad objektivet är inställt på (med en vanlig positiv försättslins hamnar ju skärpan närmare). Kombinationen får visserligen (i allmänhet) en förlängd brännvidd, men för att kunna ställa in skärpan måste du kunna förlänga utdraget mellan objektiv och filmplan tillräckligt mycket för att skärpan ska kunna hamna ”hitom oändligheten”.

Den typ av ”telekonvertrar” som sätts framför objektivet är något helt annorlunda. Det är en slags kikare som objektivet ser igenom.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Den enklaste "telelins" du kan använda framför ett objektiv är en svag minuslins. Men för att kunna fokussera rätt på oändligt måste du få ett utdrag på optiken som kanske är mer än vad kameran klarar av.

Att de linser du har har suttit i en telekonverter betyder inte att de huxflux kan fungera till en TLR kamera. Telekonvertern ska ju sitta BAKOM objektivet, och objektivet hamnar flera centimeter framför var det annars brukar sitta.

Linserna i ett objektiv, liksom i konvertrar är ju slipade efter noggranna uträkningar, och de monteras med precission på 1/100 mm eller mer i sina fattningar.

Det finns telekonvertrar att köpa för tvåögda kameror. Yashica, Sun och någon mer japansk. De gjorde även vidvinkelkonvertrar. Tyvärr håller dessa konvertrar inte någon speciellt bra kvalitet. Kan hittas ibland för ett par hundralappar.

De bästa konvertrarna för tvåögda kameror är Zeiss Mutarer för Rolleflex. De kostar dock runt 5000-7000 kr.
 
ANNONS