Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightscribe eller skrivare - vad är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alle02

Aktiv medlem
Jag ska uppgradera min utrustning och även införskaffa en hel del nytt.
Nu har jag hört talas om Lightscribe och undrar om det är bättre/smidigare än en skrivare som skriver ut på skivor också.
Det låter väldigt bra, men känner ingen som har testat.
Lightscribe-skivor är ju billigare än Printable så vitt jag kan se..
Vill gärna höra från er som har erfarenhet av detta.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Ser väldigt olika ut. Lightscribe skapar en bild som ser graverad ut. Helt utan färg vilket du får med en printbar skiva.

Det finns inget hinder för att bränna printbara skivor i en LS brännare. LS processen sker efter att själva bränningen är klar.....
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag har prövat lightscribe och tycker att det var värdelöst, men kan inte jämföra med skivor man skriver direkt på, då jag aldrig provat just det
 

Dood

Aktiv medlem
Jag har använt mig av både utskrifter och Lightscribe och sedan en tid blir det bara utskrifter.
Jag gillar visserligen utseendet man kan få till via Lightscribe men själva "graveringen" tar ganska lång tid.
Man får dessutom tänka till lite med val av bild att lägga på en Lightscribe då jag upplevera att visa typer av bilder helt tappar effekten på en Lightscribe-skiva. Som tur är kan man ju få en hyfsat koll via preview-funktionen på hur det kommer att se ut.
 

Falumas

Aktiv medlem
Skivan ser mycket mer "proffesionell" ut med lightscribe, men bilden blir mycket bättre med tryck.

Vad jag försöker säga där är att med lightscribe blir bilden ljusbrun/svart men ser väldigt profisionell ut om du väl hittar en bild som passar och lite text. Tryck blir rent bildmässigt mycket mycket bättre men i och med att man oftast ser att det ligger ett extra lager på skivan så ser det ut lite som om man klistrat på en ettikett vilket var den första metoden vilket känns lite B.

Prova, bägge teknologierna har sina fördelar och kräver inga enorma investeringar.

/Karl
 

reboot81

Aktiv medlem
Det var en lovande teknik Lightscribe, men resultatet är inget som får mig att köpa dessa lite dyrare skivor i fortsättningen.
Körde med lösa skivformade etiketter för ett par år sedan, men det var för pilligt.

Skriver ni ut på (pappers)ettikett försedda skivor direkt i skrivare som tar skivor?
 

Dood

Aktiv medlem
Jag kör Lightscribe emellanåt i de fall jag tycker det passar bättre - annars kör jag med "printable" CD/DVD-skivor och skriver ut på dem direkt i min skrivare.
Testade förr att skriva på etiketter att själv pressa på CD/DVD och det var väl pilligt...
 
ANNONS