Annons

Ljuslåda.

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Jag blev sugen att testa. På ett glasbord la jag en mjölkglasskiva och under bordet en slavtänd blixt. På kameran en gammal analog blixt inställd på 1/8 effekt. Plus några skruvar på skivan.
Så här såg det ut och så blev resultatet. Kanske inte så hög kvalitet, men metoden var snabb och kan naturligtvis förfinas med noggrann inställning.
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Tidigare visad metod är enkel och passar för små föremål. Vid fotografering av grövre saker behövs kanske en ljuslåda och efter att ha klättrat upp på vinden, där lådan stått i många år, tog jag en bild för att visa en sådan. Den har tre eller fyra korta lysrör och är invändigt vitmålad.

Lysrören ger ett fast bakgrundsljus efter en stund och belysningen av objektet styr Du med blixtens effekt eller objektivets öppning.
 

Bilagor

CarlSz

Ny medlem
Ljuslåda

Jag har en del gamla bladfilmsnegativ, mest 9x12 cm men även större och mindre, som jag skulle vilja skanna. Därför undrar jag om det går att få tag på en ljuslåda i storleksordningen A4att lägga ovanpå negativen i min flatbäddskanner. Det finns redan en ljustillsats till den, men den klarar bara 35 mm-film och motsvarande diabilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör en svart mask som negativitet placeras i o fotografera av negativen. Det skall gå mycket fortare. Bra med reprostativ men det funkar med annat stativ oxå.
Leta reda på ett mörkrum som ngn klubb har där du bor, de har säkert ett vettigt ljusbord du kan använda.
 
ANNONS