Annons

Bröllopsbilder ute snö mot svart bil?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jo nu behöver jag allt lite hjälp....

Jag ska fota ett bröllop imorgon,
jag har noga gått igenom med dom att jag ligger enbart på hobbynivå,
och det har dom godtagit!
(skulle det bli flopp av alla bilder var det som ingen fara sa dom!!!så ingen press alltså!!!)

vi har tillsammans besökt kyrkan, och platsen där dom vill ta några av deras porträttbilder, det är alltså utomhus, enbaaart massa snö och dom ska stå brevid en halvt översnöad rostig (svart) bil...
provfotade en del, men får inte några kalasbilder precis :S

prövade över/underexponera lite men jag är inte sååå jättehaj på det där än...


NÅGRA TIPS FRÅN EN VÄNLIG SJÄL??
 

sussieohl

Aktiv medlem
kanske ska tillägga att det ska fotas med en k10d
objektiv som finns tillgängliga är:

50 mm/1.4
18-250/ 3,5/6.3
16-45 /4

sen extra blixt, reflexskärmar
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Ta några snabba exponeringar i manuellt läge, välje den slutartid och bländarvärde som gör bilden så ljus som möjligt utan att klänningen blir utfrätt. Skuggorna går alltid ljusa upp och brusreducera i efterhand, en utfrätt klänning går inte fixa i efterhand.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Bröllop och snö och svart bil... ingen liten utmaning. Kanske läge att köra lite bracketing på k10an för säkerhets skull?
 

Gimbal

Aktiv medlem
Att du ställer in kameran så att den tar 3 (eller 5, men det är nog att ta i det här fallet) olika exponerade bilder varje gång. Tex en normalexponering direkt följt av en underexponerad och en överexponerad bild.

Det är knappen till vänster om sökaren, tryck och håll in den samt vrid på främre hjulet så ser på övre displayen off/3/5 (antal bilder) välj tex 3, vrid på bakre hjulet så ser hur mycket den ska över och under exponera, tex 1.0

Prova.
 

sussieohl

Aktiv medlem
Att du ställer in kameran så att den tar 3 (eller 5, men det är nog att ta i det här fallet) olika exponerade bilder varje gång. Tex en normalexponering direkt följt av en underexponerad och en överexponerad bild.

Prova.
a, nu fattar jag!! men, jag använder alltså vilka inställningar som helst utöver det som jag först ställer in? sen ställer in 3 bilder??

sen...när jag väljer 3 bilder under står det då 0,5 blir då en bild -0.5 en "normal" sen en+ 0.5? =)
 

Gimbal

Aktiv medlem
Precis, kom bara ihåg att stänga av funktionen innan du vill fota normalt. Det kan bli väldigt förvirrat annars.
 

quarc

Aktiv medlem
Kolla så platsen ligger i skugga när ni skall fota annars blir det riktigt svårt.
Reflexskärmandet borde skötas rätt bra av all snö.
Ett polarisationsfilter kan hjälpa dig ta bort en del reflexer från snön, tänk bara på solvinkeln.
Jag skulle nog ta med ett fett stativ också så att du kan fota bakgrunden separat +.-2 eller så ifall du behöver använda någon sorts HDR-teknik, då kan du fokusera enbart på att exponera brudparet korrekt och i värsta fall klippa in dem på en fixad bakgrund. Tänk på att lägga skärpan på samma ställe på bakgrundsbilderna som när du fotar brudparet samt att använda samma bländare (Av). Troligen extra viktigt att lyfta fram brudparet med tunt skärpedjup från bakgrunden (dock inte för tunt, ett misstag jag gjort några gånger)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Att bara över resp underexponera bilden fixar det inte, om du hade tänkt att få en enda rätt exponerad bild.

Jag hade plåtat i raw, i dator framställt fler kopior/exponeringar efter snö, klänning, bil, etc, och därefter korrigerat allt med hjälp av lager osv i PS.

Att med en enda jpeg exponering oavsett inställning ger dig inte en färdig bild ur kameran klar för leverans.

Och med tanke på solen och det, ta med dig blixt.

MVH Julle.
 

snap01

Aktiv medlem
vad är tanken bakom att just ha en svart rostig bil som är översnöad som knappt syns tillsammans med brudparet? Måste alla bilder tas där? Om det är något speciellt med bilen ta någon bild där men kör dom andra på en mer lämplig plats. Det viktiga är väl att brudparet blir bra på bild?
Mitt råd är att kanske hitta en snygg plats inne/vid kyrkan ifall det är kallt etc.
Lycka till.
 

quarc

Aktiv medlem
En sak till jag kom att tänka på. K10 har väldigt bra dynamik och den är bäst på ISO 100 eller 200 så se till att fota där så att du får ut så mycket som möjligt av RAW-filerna.
 

Niklas H.

Aktiv medlem
Utan att ha läst tidigare tips:
Spotmät på brudklänningen så du inte bränner ut den, resten fixar du i datorn!
 

snap01

Aktiv medlem
med en digital kamera är ljusmätningen enkel.Du har facit med dig (histogrammet) Stämmer inte exponeringen justera den. På den analoga tiden var det lite sport då körde jag med en handhållen mätare ibland. Att tro att man kan justera en felaktig exponerad bild i datan efteråt är en falsk sanning. Det är precis som på analoga tiden skit in blir skit ut.
Ska du ha krisp i bilden så är en rätt exponerad bild en förutsättning oavsett Digitalt/analogt(dia).
 
ANNONS