Annons

C5050 erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

jfg

Medlem
Hej på er, jag har just inköpt en 5050. Jag har väl bara lyckats klämma iväg en sådär 300-400 bilder än. Jag måste dock säga att jag är mycket positivt överraskad hittils. Trots allt jag läst om problem med högt brus, CA osv. Bruset har jag aldrig markerat över huvud taget, tycker att bilderna ser mycket rena ut. (Kan dock vara fixat genom min firmware som är v78) CA är säkert ett problem vid högkontrastbilder och stor bländaröppning. Det har ju dock visat sig vara ett stort problem att komma till rätta med då Canons G5 har samma problem(har oxå ljusstarkt objektiv och samma 5MP sensor)

Det var i alla fall det otroligt sköna formatet och kvalitetskänslan som avgjorde saken för mig samt möjligheten att ta flera sorters minneskort och vanliga batterier.

Skulle vara intressant att höra vad andra har för erfarenheter och tips av och för denna kamera!

/Johan G
 

.Z.

Aktiv medlem
Har bara butikstestat + läst spaltmetrar om 5050:an men vill lugna dig i brusfrågan. 5050:an skärper bilden lite väl hårt, därför så har vissa upplevt bruset som högt. Ställ ned kamerans skärpning till ett minimum & gör skärpningen själv i ditt bildbehandlingsprogram, det gör jag med min enligt många så brusiga Minolta D 7i.

Dom båda är ngt brusigare än vissa 4:megapixlare (tex.Canon G3) men tar igen detta på den extra megapixeln.

Ang. kromatisk aberation så tror jag att det är ofrånkåmmligt på kompakta zoomobjektiv med hög ljusstyrka, blända ned ett par snäpp så slipper du det. Dessutom så är det bara vid speciella tillfällen som man råkar ut för det.

Du har köpt en mycket fin kamera!

Mvh/Larsa
 
ANNONS