Annons

Kodak no. 1 pocket

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på Kodaks (ur)gamla kameror?

Jag fick nämligen en No. 1 Pocket Kodak :)

Jag har googlat och läst så mycket jag har kunnat om den, men jag kan inte komma på vad den har för objektiv. På olika ställen har jag sett att de har olika objektiv, men jag har inte hittat någon som har ett som min har.

Bländarskalan är inte graderad efter bländare i modern mening utan från 1 till 4 och det står inte heller någon beteckning om vad det skulle vara för objektiv eller brännvidd.

Slutaren är en Kodex No. 0 med lägena T, B , 1/25 och 1/50

Den verkar vara i rätt fint skick förutom att det lilla skrivstiftet som ska sitta på objektivet är borta.

Här är iallafall manualen till den, men den har ett annat objektiv än det skrivs i den.
 

ojanson

Aktiv medlem
Hej.
Jag har samma bländartal på en Vest Pocket Kodak.
http://www.fotosidan.se/blogs/olles/30307.htm
På den motsvarar 1, 2, 3 & 4, bländare 11, 16, 22 & 32.

Jag har också en No1 Pocket Kodak, men tydligen ändå inte samma (års-)modell för min har vanlig angivning av bländare. Däremot har den samma slutare som din.
Jag har skrivit lite om min.
http://www.fotosidan.se/blogs/olles/32278.htm
Jag har testat färg också.
http://www.fotosidan.se/pools/view/12567/1792936.htm

Jag hoppas du laddar din och testar! :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kom ju på en annan grej också, vid vilket ISO-tal gäller inställningsreglerna i manualen?

Och hur exakta är de?
 

ojanson

Aktiv medlem
Jag kom ju på en annan grej också, vid vilket ISO-tal gäller inställningsreglerna i manualen?

Och hur exakta är de?
Möjligen 25 (eller något lägre), verkar det som.

Något bra att träna på, inte minst när det gäller gamla kameror utan mätare, är "Sunny sixteen". Då klarar du dig ofta, oavsett film.

Det innebär, att med en slutartid motsvarande filmkänsligheten, använder du bländare 16 till motiv i solsken.
T ex, om du har en Kodak Plus-X, eller Ilford FP4 (ISO 125) i kameran, använder du en solig dag 1/125 s och bländare 16. Med en Tri-X (ISO 400) använder du istället 1/400 s. Det finurliga är att det är så lätt att komma ihåg.
Detta gäller omkring mitt på dagen, på sommaren.

Ändra exponeringen:
-1 steg, för snö eller strandbilder
"sunny-16" en solig dag, med tydliga skuggor
+1 vid soldis, eller om solen står lägre
+2 ljust molntäcke
+3 mörkare molntäcke, eller motiv i skugga
+4 solnedgång

De anvisningar som förr fanns på filmkartongerna stämmer precis med Sunny sixteen.

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:

ojanson

Aktiv medlem
Här är några bilder jag tog på underverket :)
Den ser väldigt välbehållen ut. :)
Eventuellt kan du ändå, om du inte är säker, gå in i ett någorlunda mörkt rum. Dra ut bälgen. Öppna kameran och lys med en ficklampa antingen inuti eller på utsidan av bälgen för att se om den är tät. Det är synd att förstöra en film på en läckande bälg.
Tro mig. Jag har provat... :-(
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för tipsen!!

Bälgen och allt annat verkar vara helt tätt efter lamptestet :)

Det ska bli kul att få testa i verkligheten!
 

klenis

Medlem
kul med fler som har äldre kameror, själv har jag 3st.

kodak no.3A autographic (efter min farfar)

fick dessa 2 från en god vän
kodak vest pocket autographic model B
Zeiss ikon nettar 516/2 (med 11cm novar-anastigmat 1:4.5 )

jag har inte använt mina men bälgarna är täta och all mekanik fungerar så det är väl bara film och möjlighet att framkalla som saknas.

jag söker mest äldre kameror för dess imponerande mekanik, konstruktioner som fungerar i en massa år efter att dem tillverkats.:)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Efke R100 är den enda filmen som idag tillverkas i 127-formatet, och filmen är perfekt för lådkameror och Kodaks enkla Vest Pocket-kameror. R100 är mycket tolerant för felexponeringar. Jag blev imponerad när jag jämförde den med moderna Agfa APX100 (som inte finns längre). Agfafilmen sotade snabbt igen vid överexponeringar, och förlorade lika snabbt lågdagrarna vid underexponering, medan skillnaderna från +3 till -3 på efkefilmen var mycket mjukt gradvisa.

Nu funderar jag på att tina upp en 127-rulle och ladda min Rolleiflex 4x4...
 
ANNONS