Annons

Ett bra makroobjektiv

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Jag håller på att kolla runt på bra Macro objektiv som jag kan köpa till min Canon 5D. Ska köpa på amazon i USA och hämta den i sommar, så har inge brottom plus att jag sparar tusenlappar. De två jag har kollat på är: Canon EF 100mm f/2.8 Macro eller Sigma 18-50mm Macro.

Har ni några tips eller rekomendationer? Antingen på dessa eller andra som finns. Dock får de inte vara för dyra.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Sigma 18-50mm Macro är ett bra objketiv,men inte något riktigt macro då det inte klarar 1:1. Sigma 70mm f/2.8 och tamron 90mm f/2.8 är väldigt prisvärda och skarpa. Canons nya 100mm f/2.8L IS USM är rätt bra och trevligt, men kanske lite väl dyrt.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro tänker jag inte kommentera erftersom folk då kastar koskit på mig, men det är inte ett objektiv jag skulle sätta på önskelistan.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem

perstromgren

Aktiv medlem
Tokina och Tamron har båda objektiv av samma typ som det Canon du funderar på och är ca 1000:- billigare.

Per.
 

samispringsteen

Aktiv medlem
Var och testade Tamron 90 idag (dock inte på min egna D90 utan på en Canon) och jag blev smått imponerad vad nära man kan ta kort med den :) då jag inte är van vid det, dock inte skärpan och så men nu hade ja ju någon inställning som jag själv inte hade ställt in på canonen så de kan ju bli bättre än de bilder ja fick ta, om inte annat ser man ju de på er som fotat med det, men väntar på att få testa de nya Nikon 85 med VR, så vi får se vad det blir, gillar att ha VR =) men vi får la se :)
 
ANNONS