Annons

publiceringsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
om jag säljer publiceringsrätten ( ingen tidsbegränsning) innebär det då att jag inte får sälja den rätten till någon annan sen?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Öhhhh.. ja..om du inte väljer att ha delad publiceringsrätt.

Säljer du den så säljer du den... Kan ju inte både äta kakan och ha den kvar..
 

ariadne

Aktiv medlem
jag sa det till kunden också, men hon kunde inte förstå att jag inte kunde sälja den (publiceringsrätten) till nån annan sen. men om hon inte bryr sig om att de bilderna kan dyka upp i andra sammanhang så får hon väl köpa delad publiceringsrätt då
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det är ju rätt enkelt.. Antingen vill kunden ha bilden/bilderna och vill även då att ingen annan får använda dessa. Då får ju kunden även betala för detta. Men oftast rekommenderas delad bildanvändnning, eftersom det kan generera mera inkomster för fotografen i längden. allt beroende på bildens värde. En reklambild för ett visst märke eller en bild på ett visst egenvärde går kanske bara att sälja en gång och då spelar det ingen roll. Då kan man ju låta saken bero.

Exempelvis.. Jag tar 100 bilder på en tävling. Ett företag hör av sig och vill köpa ett anatal av dessa för användning. Nu vill detta företaget inte att samma bilder dyker upp hos en konkurrent. Alltså betalar de för publiceringsrätten till bilden. Jag har fortfarande kvar ex.vis 90 bilder från samma tävling som jag kan använda för försäljning. Detta brukar kallas för delad bildanvändning och rekommenderas av BLF.
 

ariadne

Aktiv medlem
ja visst är det enkelt om man är bekant med begreppen och hur det fungerar.

för mig så är det dock en helt ny värld med nya begrepp, och regler, och avtal och lagar och hela köret.

men det klarnar väl och allt kanske inte är så komplicerat ändå.

tack för att du rätade ut ett av frågetecknen
 
ANNONS