Annons

Contessa Nettel för 5,5x11formatet.

Produkter
(logga in för att koppla)

blj

Aktiv medlem
Har en Contessa Nettel för 5,5x11 formatet filmtyp 16(116 ) vikt750gram,stl :20,3cmx8,8x4cm.
Objektiv :Contessa-Nettel Conastigmat 1:6,3 f=13cm.bl:6,3-36.Slädfocusering närgräns 2m.
Slutare Derval T-B-1/25-1/50-1/100delssekund byggt ca 1920?Allt fungerar Prismasökaren
bortagen men det fixar jag med tillfällig ramsökare.Tänker prova fota med den någon som har erfarenhet av denna modell?
(16)-116filmenhar formatet 6,5cmx11cm Kodak tillv. år 1899.Filmspolen 116 är 7,3cm bred
och filmspolen 120 är 6,5cm bred,skiljer 8mm får limma dit 4mm extra gavel på varje sida.
På 116 spolen måste jag göra extra gavlar 65mm bredd ,limmar dit dom plast eller kartong.
Jag tror den kallades Panorama Cocarette också 1919-1926?

Det är en löstagbar rund lucka 45mm diameter se bild.Vet ej dess funktion,kanske något
med kalibrering avstånd? Filmkasetten stabil verkar vara Krubbstål.
 

Bilagor

ojanson

Aktiv medlem
Ja, filmladdningen, med sin insats, påminner onekligen om Cocarette.
Luckan i bakstycket sitter nog där för att man skall kunna rengöra även bakre linsen på objektivet. Bälgkameror fungerar ju som en luftbälg, och suger in luft varje gång du fäller ut objektivet. Då följer även damm lätt med, och eftersom man laddar via den fiffiga insatsen kommer man ju inte åt annars.
Det är likadant på t ex gamla Vest Pocket Kodak, som är en bottenladdare. Där kan man plocka ut en liknande baklucka för rengöring. Se bild.

Kul!
Ut och skjut! :)
 

blj

Aktiv medlem
Funktion lucka

Bra! Det är för rengöring som den finns.Provad ladda med en kasserat Kodak T Max 400 film
för att se vilket bildrutenr jag ska dra fram för att få full täckning av negt.,får börja på bild nr 3-6
osv.får ut max 4-5 bilder per rulle..
 
Senast ändrad:

Jimfear

Aktiv medlem
Ingen erfarenhet av just denna modell, dock har jag en Contessa-Nettel Cocarette som liknar denna väldigt mycket. Bortsett från att den är en 6x9 med 120 film. Objektiv och slutare verkar vara samma.

Bilder --> http://www.flickr.com/photos/jimfear/3852650959/

Är det något speciellt du undrar över då du frågar om någon har erfarenhet av den?


Ut och testa bara! Alltid kul fota med endast ögonen som ljusmätare!
 

blj

Aktiv medlem
Samma Kamerafamilj

Jag tänkte om någon fotat med denna modell det krävs lite ändringar för att testa,din 6x9
Cocarette är i princip samma kamera bara i mindre format har du fotad med den..
 

blj

Aktiv medlem
Provbilder Contessa Nettel 5,5 x 11cm negativ

Provad en film i Contessan Cocaretten även kallad Panorama Contessa för formatet 5,5x11cm.

Använt en Kodak Plus X 125 s/v 120 film lite svårt att exakt göra en rätt bildkomposition då den
rätta brillantsökaren var borta. Fick ut 4 bilder av en 120 rulle jag tror att dom 2 sista bilderna
spårade ur falsen en 116 film är bredare.
 

Bilagor

ANNONS