Annons

Voigtländer Perkeo 1

Produkter
(logga in för att koppla)

Larni

Medlem
Hejsan.
Jag tänkte kolla o det är någon som skulle kunna ge lite information om denna kameran. Jag har försökt leta runt lite på internet för att hitta info men inte hittat så mycket.

Det är en Voigtländer Perkeo1 med VASKAR objektiv och så står det pronto ringen längst ut.

Okej så frågorna jag tänkt ställa var: Hur vet jag om den funkar? Vart kan man få tag i film till den, om det finns någon? Och är det någonting speciellt man behöver veta med just denna kameran?

Vore snällt om man fick svar, tack på förhand

Patrik.
 

Larni

Medlem
Tack så mycket ska kolla och se om jag hittar någon bra info. annars kommer jag tillbaka.

// Patrik
 

Urr

Aktiv medlem
Photax eller Cyberphoto säljer film. Om du inte har en fotoaffär i närheten. 120-film är vad du ska ha.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Scandinavian Photo säljer också 120-film, samt välsorterade fotoaffärer. Priset är olika beroende på film, 50-80 kr per rulle, och billigare i fempack.
 

Larni

Medlem
Tack så mycket! ska köpa film såfort jag kan! och testa!
innan jag gör detta! är det någon som har bild på hur det ska se ut där man sätter in filmen? vill inte sakna någonting och sitta där med film jag inte kan använda :)
 
Senast ändrad:

Larni

Medlem
okej nu skriver jag hur mycket som helst känns det som men jag hittade en film på scandinavian photo som heter Tri-X 400 120 singel eller 5-pack. är detta rätt film att använda? kollade på manualen lite hur kameran funkar och så och då såg jag att jag hade allt jag skulle ha :)

//patrik
 

J. Patric

Aktiv medlem
Tri-X går alldeles utmärkt. :)

Se till att du har en tom 120-spole i kameran på samma sida som filframdragningsvredet.

Tag bort klisterremsan runt filmrullen, och se till att hålla i rullen med fingrarna så att den inte rullar upp sig och filmen förstörs av ljuset. Lägg in rullen i kameran och drag ut en bit av rullens skyddspapper så att du kan stoppa in det i skåran på tomspolen. Vrid fram ungefär ett varv med ratten så att du ser att papperet rullas upp rätt på tomspolen. Stäng bakstycket och vrid fram medan du kollar i rödfönstret. Först ser du några pilar, och sedan kommer texten "Kodak film" som följs av en etta. Då stannar du, och ruta ett är redo för att exponeras.

När du tagit första bilden vrider du fram filmen tills du ser en tvåa i rödfönstret.

När du tagit alla tolv bilder så vrider du tills resten av filmrullen rullats upp på upptagningsspolen. Sedan öppnar du bakstycket och tar ut rullen. Se till att hålla fingrarna om rullen igen, så att den inte rullar upp sig. Vik in den smalnande pappersänden av skyddspapperet, slicka på klisterremsan och klistra den om rullen.

Klart! Nu kan du framkalla filmen själv eller lämna in den till ett labb.

Har du en kamera med ljusmätare som du kan använda för att veta vilka tider/bländare du behöver, eller vill du ha en exponeringstabell? :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ungefärlig exponeringstabell för ISO 400-film och dagsljus:

Starkt solljus f:22 1/250sek

Solljus f:16 1/250sek

Lätt slöjad sol f:11 1/250sek

Lätt molnigt f:11 1/100sek

Molnigt f:8 1/100sek

Tunga moln f:8 1/50sek
 

Larni

Medlem
Tack så himla mycket. ovärdelig information då dessa kamerorna är lite annorlunda än en digital:p har en fotoaffär här i borås som jag tänkte kolla i och förhoppningsvis har dom sådan film!:) men tack så himla mycket för nu iaf! har jag fler frågor kommer jag tillbaka:)
 

Larni

Medlem
gött! ah såg det nu 700 eller något:) mjo av vad jag har förstått så är dom la ganska bra också:) men stolt! fick min för 120kr i en second hand affär för 1.5 år sedan. så jag är nöjd:) den på Ebay såg riktigt fin ut också! näst intill oanvänd ju!
 
ANNONS