Annons

Super 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinkladze

Aktiv medlem
Halloj!

Jag har fått en gammal Super 8 kamera av en gammal släkting som flyttade och tömde. Nu har jag köpt film till den och tänkte ta med den till Italien, och dokumentera min semester. Jag undrar om någon har erfarenhet av att filma med en sådan kamera och lite tips om vad man bör tänka på. Jag har nämligen 0.

Alla bidrag uppskattas!
 

Urr

Aktiv medlem
Att lära känna kameran är ganska viktigt. Exponeringen brukar ju vara automatisk, men på min gamla Canon super 8, fanns en motljuskompensation. Dessutom måste man uppskatta och ställa in avståndet, det fanns inte ens ett hjälpmedel i sökaren för fokuseringen. Nya batterier innan du reser kan också vara en klok åtgärd.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag körde lite Super-8 och Single-8 och ett par rullar Dubbel-8 samt en rulle 16 mm-film för ganska längesedan.

Nybörjartips nr 1 är väl att aldrig "sprutmåla". Håll kameran så still det går, och låt istället motivet röra sig.

Om du måste panorera, så gör det LÅNGSAMT.

Ifall kameran har zoomobjektiv, så tänk på att max-zoomläget vanligen motsvarade en rejält lång brännvidd. Var försiktig med att zooma in, och använd gärna ett stativ med ett s.k. panoramahuvud (numera brukar det kallas för videohuvud).
 

Fotografica

Aktiv medlem
Kodachrome eller Ektachrome ?

Hej!
En viktig sak i sammanhanget är om filmen är av Kodachrometyp eller Ektachrome.
Kodachromefilmen kan ej längre framkallas sedan några månader.
Däremot filmer av Ektachrome och liknande typer går att få framkallade, dock ej här i Sverige.
Kul att det fortfarande finns smalfilmsentusiaster.
Vill Du veta mer om oexponerad Super 8 film och framkallningslabb så kontakta mig.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

wirja

Aktiv medlem
Ektachrome super-8 kan framkallas hos ANDEC filmtechnik, Hasenheide 9, 10967 BERLIN (service@andecfilm.de). Fungerade fint när jag anlitade dem.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Det var Ektachrome jag köpte, filmen inspelad och klar, blev ett riktigt fint italienskt drama med två halvt frivilliga skådespelerskor, tänkte jag skulle bränna av den andra filmen också innan jag skickar dem på framkallning!

Tack Nils-Harald för infon.

Jag antar att man får en digital version av filmen vid framkallning. antar jag rätt?
 

Fotografica

Aktiv medlem
Super 8 till DVD

Konvertering till DVD av Dina filmer i samband med framkallning kostar om jag läst rätt 20 Euro per film plus fraktkostnader.
N-H O
 
Hej,

Jag ska köpa en Super 8 kamera (lär bli en Minolta autopak-8 D6) och jag bara undrar om det finns någon plats i Sverige som framkallar Kodak Tri-X? Vill helst börja med att köra på svartvit... Annars; kan jag köpa bara själva filmen varsomhelst? Åker till USA över vintern och vill filma och framkalla där, men kan vara bra att veta var man kan köpa film till framtiden.

verkar både finnas 100 (för inomhus) och 200 (för utomhus) i iso tal så tänkte väl ta en av varje kanske.

Tackar så mycket för snabba och bra svar!
 
ANNONS