Annons

Fota med Kodak Brownie Six-20 mod. E

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Hej, detta är mitt första inlägg!

Jag är inte fotograf och har aldrig ägt en vettig kamera, ändå har jag växt upp med en fotograferande far och har tillbringat en stor del av barndomen i ett mörkrum på "fotoklubben" hemma i det lilla samhället där jag växte upp.

Nu fick jag för ett par veckor sedan en gammal kamera av min mormor, den har varit min morfars och han har varit död i många år - tror han dog samma år som jag föddes, 1976. Det är en Kodak Brownie Six-20 model E, exakt en sån här:



Eftersom jag är som jag är så ska jag definitivt använda denna, så jag började kolla lite på tillgång till film och möjlighet till framkallning. Den ska ju ha 620-film och det var inte det lättaste att hitta - MEN jag läste mig till att man kan använda 120-film som ersättare, om man bara klipper av kanten på spolen så den går fri. Sagt och gjort, jag beställde hem tre svartvita rullar och väntar nu spänt på leveransen så jag kan börja använda kameran!

Det är dock en del saker som förbryllar mig. Hur får jag t.ex i filmen i kameran utan att exponera den för ljus? Är den så hårt rullad att man kan "ladda" kameran i normalt ljus? Som jag förstått det så sitter filmen på en spole när jag får den, och den dras sedan ut och rullas sedan successivt över till en tomspole. En sådan har jag, den följde med kameran. Men jag fattar inte riktigt hur förfarandet är varken vid isättning eller urtagning... ska jag lämna in min tomspole med den exponerade filmen när den ska framkallas? Och kan jag plocka ur den ur kameran i ett vanligt ljust rum?

Många frågor. :)

Annars hajar jag hur det går till, det är ju en mycket enkel konstruktion det här. Jag antar att det är bäst att använda stativ, och jag antar att ljusförhållandena måste vara goda. Den har ett läge med fast slutartid och ett "b-läge" där slutaren är öppen så länge man håller knappen (vad heter den?) inne. Sen finns det ett gulfilter som jag antar påverkar hur vissa saker syns eller inte syns på svartvit film, och en extra lins som dras ut på en "släde" bakom befintlig lins,som jag inte alls vet vad den gör... om den påverkar skärpedjupet eller förstoringsgraden kanske?

Jag förväntar mig inget fantastiskt resultat, jag vill bara prova på - och jag hoppas att den kan bli några bilder iallafall!

Tacksam för lite allmäna tips och råd, och gärna några svar på frågorna ovan!

TACK!

mvh/
Fredrik
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det är dock en del saker som förbryllar mig. Hur får jag t.ex i filmen i kameran utan att exponera den för ljus? Är den så hårt rullad att man kan "ladda" kameran i normalt ljus? Som jag förstått det så sitter filmen på en spole när jag får den, och den dras sedan ut och rullas sedan successivt över till en tomspole. En sådan har jag, den följde med kameran. Men jag fattar inte riktigt hur förfarandet är varken vid isättning eller urtagning... ska jag lämna in min tomspole med den exponerade filmen när den ska framkallas? Och kan jag plocka ur den ur kameran i ett vanligt ljust rum?
Filmen sitter på ett skyddspapper och börjar först efter ca 40cm in på rullen. Så när du laddar filmen så drar du ut så mycket skyddspapper att du kan fästa det på tomspolen, och vrida ett varv så att du ser att den sitter fast ok. Sedan sätter du på bakstycket och vrider fram till ruta ett i rödfönstret.

När du tagit alla åtta bilder så vrider du fram filmen tills hela filmrullen hamnar på upptagningsspolen (den som var tom från början), och tar sedan ut rullen. Rullen slutar också med ungefär 30cm skyddspapper, så filmen är helt skyddad.

När du tar ut rullen så håll om den ordentligt så att den inte rullar upp. Vik in den avsmalnande delen av skyddspapperet och slicka på den löst hängande klisterremsan och klistra om den runt rullen.

Annars hajar jag hur det går till, det är ju en mycket enkel konstruktion det här. Jag antar att det är bäst att använda stativ, och jag antar att ljusförhållandena måste vara goda. Den har ett läge med fast slutartid och ett "b-läge" där slutaren är öppen så länge man håller knappen (vad heter den?) inne. Sen finns det ett gulfilter som jag antar påverkar hur vissa saker syns eller inte syns på svartvit film, och en extra lins som dras ut på en "släde" bakom befintlig lins,som jag inte alls vet vad den gör... om den påverkar skärpedjupet eller förstoringsgraden kanske?
De båda slutarlägena heter "Instantaneous" och "Time" (("I" och "T" på äldre slutare) "B" är när slutaren öppnas när man trycker in avtryckaren och stänger när man släpper den, medan "T" öppnar med ett tryck och stänger med nästa tryck) Det är alltså ett T-läge på denna kamera.

Ja, gulfiltret är för att få t.ex. finare moln och bättre struktur i snö på svartvit film.

Den extra lins du beskriver, är det en glaslins eller är det hålöppningar som ändrar bländare? Båda fuktionerna kan hittas på en del lådkameror, en del har inbyggd lins för att ta skarpare bilder på ca 1-1,5 meters avstånd (porträttinställning). Kodak tillverkade några olika versioner av Låf-Brownie under åren.

Kolla om du hittar en passande bruksansvisning här:
http://www.butkus.org/chinon/kodak.htm
 

J. Patric

Aktiv medlem
Måste tillägga att slitartiden är ungefär 1/30 - 1/50 sek, och kameran är tänkt för den filmkänslighet som var vanligast för dagsljusfotografering på den tiden, ca ISO 50. Det går bra att använda en ISO 100-film. Alla färgfilmer på ISO 100 går bra att använda, men för svartvitt rekommenderar jag filmer som är tåliga för felexponeringar, t.ex. Efke R100, Kodak Plus-X eller Ilford Fp4 Plus.
 

ojanson

Aktiv medlem
Som Patric säger brukar slutartiden ligga mellan 1/30-1/50 sekund. Bländare f/11.
Gulfilter användes förr också för att kompensera för den dåvarande svartvita filmens sämre känslighet i den gulröda änden av det synliga spektrumet. Gulfilter fick ofta sitta på som ett standardfilter.

Även om du kan ladda i dagsljus, bör du göra det i dämpad belysning. Är du utomhus kan du skugga med kroppen.

Om det inte räcker att klippa ned filmspolens gavlar för att få plats, kan du, i fullständigt mörker, rulla om filmen på en 620-spole.

Lycka till! :)
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Jättebra och trevliga svar, tack ska ni ha!

Faktum är att jag ställde till det för mig ordentligt idag - jag var på en loppis här hemma och fick syn på en tuff kamera som jag köpte utan närmare inspektion. När jag kom hem och forskade lite visade det sig vara en Zeiss Ikon Nettar II 517/16 från tidigt 50-tal, och även denna sväljer 120-film.

Sen råkade jag stöta på en annons på ett gitarrforum där jag brukar hänga, där en kille sålde en komplett mörkrumsutrustning inklusive en Durst M305 svartvit förstoringsapparat..... ja jag vet inte riktigt vad som hände, men jag ska hämta prylarna i Uppsala om ett par veckor. :)
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
...och jag kan ju tillägga att jag själv kommit på att Dursten inte funkar med 120-film, men jag kommer att ha mycket nytta av övrig utrustning. :) Dessutom lutar det åt att jag får en kamera för 135-film, Yashica med ett flertal objektiv, på köpet och då är ju saken biff.
 

Olle

Aktiv medlem
Om du väljer att klippa ner 120-spolen, se till att du får tillbaka 620-spolen om du lämnar filmen till ett labb för framkallning. Jag tror 120-spolen passar dåligt på tomspolens plats. Den är inte bara bredare ån 620-spolen, utan även aningen längre.

För långa slutartider har kameran B som i Bulb (slutaren är öppen så länge avtryckaren är nertryckt), som du skrev, och inte T som i Time.

Närbildslinsen är till för fotoavstånd på 0,9 - 1,8 m. Om du tittar på "släden" framifrån ser du texten PORTRAIT 3-6 FEET. När "släden" är intryckt får man skärpa från 3 m, enligt bruksanvisningen.

Durst M305 är, så vitt jag vet, avsedd för småbildsformatet 24x36 mm. Kanske går den att uppdatera till mellanformatet 6x6, men det är nog mer än objektiv och negativhållare som behöver bytas i så fall, t ex kondensorn. Troligen är det, förutom objektivet, svårt att få tag i nödvändiga delar.

Olle
 

millhouse

Aktiv medlem
Om du väljer att klippa ner 120-spolen, se till att du får tillbaka 620-spolen om du lämnar filmen till ett labb för framkallning. Jag tror 120-spolen passar dåligt på tomspolens plats. Den är inte bara bredare ån 620-spolen, utan även aningen längre.

Hej Olle!
Du har helt rätt i det du skriver om skillnaden mellan 120 och 620-spolarna. Där det är så att 120-spolen är längre ,6,5 cm. Medan 620-spolen är 6,4 cm- Detta kan tyckas som en liten skillnad men ändå det som gör att 120-spolen går dåligt i en Kodad Brownie. Även diameter blir ett problem där 120 är större än 620. När jag framkallar dessa filmer åt ändra så lämnar jag alltid med 620-spolen om filmen finns på en sådan. Jag vet hur svårt det är att få tag på sådana. Själv fick jag ett antal från en fotograf i Frankrike.
Det vill dom flesta säkert redan hur man spolar över 120 film till en 620 den infon finns att söka på nätet.

Mvh
 

meldert

Aktiv medlem
120 vs 620

I min Brownie typ C går det alldeles utmärkt att klippa ner filmspolen till papperet. Däremot är det inte så bra att använda en modifierad 120-spole som mottagarspole. Det beror på att urtaget i spolens ändar är mindre på 620-spolen. Kamerans frammatning glappar rejält i urtaget på en 120-spole. Därför ska du definitivt se till att få tillbaka mottagarspolen när du framkallar filmen. Men du framkallar väl själv, eller? =)
 

Fotografica

Aktiv medlem
620-spolar

Det allra bästa är att använda Dig av riktiga 620-spolar. Detta med anledning av att det kanske uppstår ljusläckage om Du klipper bort 120-spolens flänsar.
Är Du intresserad av att köpa 620-spole/ar ? Lägg då in en köpannons här på Fotosidan under Köp/Sälj så kommer jag att svara.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
En liten uppföljning:

Köpte hem ett gäng svartvita 120-rullar från Hong Kong för att testa lite med. Det gick jättebra att klippa ned kanten på spolen för att den skulle få plats och gå fritt i kameran, och jag använde en 620-spole (som satt i kameran när jag fick den) som uppsamlingsspole.

Eftersom slutartiden på Brownien är rätt lång (kring 1/30 - 1/50) och jag fotade i solljus så tror jag att jag överexponerade hela rullen rätt kraftigt. Fick negativen från Crimson igår och vad jag kan se så är det ingen riktig kontrast på bilderna - allt ser liksom grådaskigt ut. Har lämnat över dem till min bror som sitter på en riktig scanner, och jag kommer att posta resultatet här när han scannat dem åt mig.

Ska ta ett par till rullar i lite lägre ljus och se om det blir bättre - men jag avvaktar de scannade resultaten innan jag provar mera.

Nettar-kameran jag nämner ovan är även den testad, och den ger bättre resultat. Jag har höftat lite med avstånd, bländare och tider, men åtminstone av vad jag kan se på negativen så ser det skarpt och rätt exponerat ut. Återkommer även med dessa bilder senare!
 
Senast ändrad:

Olle

Aktiv medlem
Om negativen är överexponerade borde de vara mörka snarare än grådaskiga. På min kamera, som inte använts sen mitten av femtiotalet, finns en beläggning på objektivlinsen. Jag vet inte om det är smuts eller något som uppstått genom åren. Jag skulle tro att det påverkar kontrasten.

För att motverka överexponering kan du använda kamerans inbyggda gulfilter eller använda lågkänsligare film.

Olle
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Om negativen är överexponerade borde de vara mörka snarare än grådaskiga. På min kamera, som inte använts sen mitten av femtiotalet, finns en beläggning på objektivlinsen. Jag vet inte om det är smuts eller något som uppstått genom åren. Jag skulle tro att det påverkar kontrasten.
Olle,

Du har nog rätt i det du säger - linsen ser lite "mjölkig" ut liksom. Bara att gilla läget eller kan man göra nåt åt det?
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Allright, här är några av de första bilderna:







Det ser ut som jag förväntade mig, och jag gillar resultatet. :)
 

gorse

Aktiv medlem
Är denna tråd fortfarande aktuell? Jag gillade verkligen resultatet i denna tråd och jag har en kodak brownie för 620 film. Om du lämnade in rullen för framkallning, vad hände med upprullningsspolen? Det var väl den som satt i kameran eller hur?
 

millhouse

Aktiv medlem
Är denna tråd fortfarande aktuell? Jag gillade verkligen resultatet i denna tråd och jag har en kodak brownie för 620 film. Om du lämnade in rullen för framkallning, vad hände med upprullningsspolen? Det var väl den som satt i kameran eller hur?
Hej Göran!
Jag svarar lite på tråden därför att jag har ett mindre prolabb för analog film. När jag framkallar film med spolar som tex 620 som kan vara svår att få tag på, kanske till och med omöjlig, så får alltid kunde tillbaka den med framkallningen.

Mvh
Rolf Berntzen
www.enbrabild.se
 
ANNONS