Annons

Skärmproportioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en ny laptop som har widesceen med max 1920*1080 upplösning. Funderar också på en extern skärm och är sugen på en Dell UltraSharp 2209WA som ska vara mycket bra för priset. Dock så har den max 1680*1050 upplösning. Det jag undrar är om det blir något problem med visningen, för även om det går att ställa in laptopen på 1680*1050 (osäker om det går) så är ju det inte samma proportioner som 1920*1080 (förhållande 1,6 och 1,78). Kommer det se konstigt ut? Enligt säljaren på Dell ska det inte vara något problem, men jag är lite skeptisk. Vill inte direkt köpa grisen i säcken.

Mvh
Joakim
 

Ischia

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att köpa en ny laptop som har widesceen med max 1920*1080 upplösning. Funderar också på en extern skärm och är sugen på en Dell UltraSharp 2209WA som ska vara mycket bra för priset. Dock så har den max 1680*1050 upplösning. Det jag undrar är om det blir något problem med visningen, för även om det går att ställa in laptopen på 1680*1050 (osäker om det går) så är ju det inte samma proportioner som 1920*1080 (förhållande 1,6 och 1,78). Kommer det se konstigt ut? Enligt säljaren på Dell ska det inte vara något problem, men jag är lite skeptisk. Vill inte direkt köpa grisen i säcken.

Mvh
Joakim
Köp en Mac...Var på samma bana som du för någon vecka sedan och till slut insåg jag att det finns inget bättre. Ja, lite dyrare men värt alla kronor. Du kommer inte att bli besviken.
 

bjohansson

Aktiv medlem
säger detsamma, köp en Macbook Pro -- bästa som finns!

Sedan köper du en Dell 27-inch UltraSharp U2711 IPS till den, det är en 27" IPS-skärm med 2560x1440 i upplösning, helt underbar
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej

Jag funderar på att köpa en ny laptop som har widesceen med max 1920*1080 upplösning. Funderar också på en extern skärm och är sugen på en Dell UltraSharp 2209WA som ska vara mycket bra för priset. Dock så har den max 1680*1050 upplösning. Det jag undrar är om det blir något problem med visningen, för även om det går att ställa in laptopen på 1680*1050 (osäker om det går) så är ju det inte samma proportioner som 1920*1080 (förhållande 1,6 och 1,78). Kommer det se konstigt ut? Enligt säljaren på Dell ska det inte vara något problem, men jag är lite skeptisk. Vill inte direkt köpa grisen i säcken.

Mvh
Joakim
Hej!

Du kan använda en extern skärm på två sätt:

1) Du visar samma bild på bägge skärmarna, då är det en klar fördel om de har samma sidoförhållande. Det här är ju det typiska om du till exempel skall driva en projektor från laptopen.

2) Du utökar skrivbordet till den externa skärmen, dvs datorn uppfattar dem som två separata skärmar som står bredvid varandra. I det läget spelar det ingen som helst roll vilka sidoförhållanden de har - du kan köra 16:9 på laptopen och utöka skrivbordet till en gammal 5:4-skärm - du ställer ändå bildstorleken för den externa skärmen separat från den interna.

Jag misstänker att det är alternativ 2 du är ute efter, och då fungerar det utmärkt att ha 16:9 i laptopen (som då kan få behålla sina 1920x1080) och 16:10 hos den externa skärmen (med sina 1680x1050).
 

sarnor

Avslutat medlemskap
1) Du visar samma bild på bägge skärmarna, då är det en klar fördel om de har samma sidoförhållande. Det här är ju det typiska om du till exempel skall driva en projektor från laptopen.
Det är i och för sig korrekt, men du har även alternativet att använda den mindre skärmens upplösning även på den inbyggda skärmen (letterboxing som det heter i tv-världen). Du återger då bilden lika pixel för pixel utan omskalning och då spelar sidförhållandet ingen roll. Det är bara om du väljer att skala om bilden så att den fyller ut hela den interna skärmen som proportionerna blir ett problem.

För övrig är problemet precis det samma också om du väljer en Mac...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är i och för sig korrekt, men du har även alternativet att använda den mindre skärmens upplösning även på den inbyggda skärmen (letterboxing som det heter i tv-världen). Du återger då bilden lika pixel för pixel utan omskalning och då spelar sidförhållandet ingen roll. Det är bara om du väljer att skala om bilden så att den fyller ut hela den interna skärmen som proportionerna blir ett problem.
Nu riskerar vi väl att segla iväg en liten aning från ursprungsfrågan (lite som kören av Mac-propagandister), men ändå: Håller i stort med, men finns verkligen möjligheten till pixelmappning (ingen omskalning av en mindre bild) hos alla laptops ...?

Hos lösa skärmar är det ju bedrövligt få där man kan välja mellan att stretcha eller pixelmappa - ofta får man en stretchad bild, och kan inte välja bort det.
 

Waterside

Aktiv medlem
Det är i och för sig korrekt, men du har även alternativet att använda den mindre skärmens upplösning även på den inbyggda skärmen (letterboxing som det heter i tv-världen). Du återger då bilden lika pixel för pixel utan omskalning och då spelar sidförhållandet ingen roll. Det är bara om du väljer att skala om bilden så att den fyller ut hela den interna skärmen som proportionerna blir ett problem.

För övrig är problemet precis det samma också om du väljer en Mac...
Jag antar att du menar att "mindre skärmen" är laptopens och "inbyggda/interna skärmen" den externa, eller?

Den skärmen jag tittat på har ingen 1:1 skalning - är det ett problem i sammanhanget?

Slutligen, måste båda skärmarna vara på för att det ska fungera, eller kan man släcka ner på laptopen, för att slippa dubbel bild?
 
Senast ändrad:

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag antar att du menar att "mindre skärmen" är laptopens och "inbyggda skärmen" den externa, eller?
Med den mindre skärmen avses den med lägst upplösning i pixlar, i ditt fall den externa. Med den inbyggda menar jag laptopens skärm, alltså tvärt om mot dit antagande.

Den skärmen jag tittat på har ingen 1:1 skalning - är det ett problem i sammanhanget?
Nej, det är inget problem så länge som laptopen har högre upplösning än den externa skärmen, du skalar normalt bara den ena skärmen. På laptopen är 1:1 skalning i allmänhet en inställning i Bios.

Slutligen, måste båda skärmarna vara på för att det ska fungera, eller kan man släcka ner på laptopen, för att slippa dubbel bild?
Du kan släcka ned laptopens skärm och bara köra med den externa. På Dell växlar man enklast mellan skärmarna med tangentkombinationen Fn + F8, du växlar mellan intern, extern och bägge.
 
ANNONS