Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gömslen för fågelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Dela med dig av dina favoritgömslen för fågelfotografering

Jag hoppas att vi i denna tråd ska dela med oss av platser med bra fasta gömslen för fågelfotografering. Gärna en liten beskrivning av gömslet, tänkbara arter och slutligen en länk till en Google-karta så att det är lätt att hitta dit.

Jag börjar med ett område som heter Le Teich och som ligger sydväst om Bordeaux i sydvästra Frankrike. Det är en våtmark bestående av ett antal dammar och sjöar, som bildats när en flod meandrande rinner ut i en enorm bukt vid staden Arcachon. I reservatet finns ett 20-tal gömslen vid olika typer av dammar med allt i från sött till nästan salt vatten. Det finns undangömda gömslen där man kan sitta privat och det finns gömslen i olika höjd och i olika riktningar vilket gör att man kan hitta lämpligt ljus i stort sätt hela dagen.

Här får man framför allt närkontakt med vadare. Många hägerarter och en stor storkkoloni och närkontakt med exempelvis blåhake.

Karta: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&ll=44.651192,-1.02293&spn=0.032972,0.078535&z=14&msid=107948156735377500525.000486b58726db1b3f143

Läs mer: http://www.parc-ornithologique-du-teich.com/english/accueil.htm

Artlista: http://www.parc-ornithologique-du-teich.com/english/especes.aspx
 
Senast ändrad:

falke

Aktiv medlem
Gemensam karta för bättre överblick

Kanske är det smarare att ha en gemensam karta för alla gömslen. Kartan nedan är öppen för editering så vem som helts kan lägga till en plats...

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&ll=49.724479,15.380859&spn=30.802564,80.419922&z=4&msid=107948156735377500525.000486b5bbbfa4755c4dd

Gör så här för att lägga till en nål:
1. Zooma in kartan till din plats
2. Tryck på "edit" till vänster om kartan
3. Klicka på den blå nålen i kartans över vänstra hörn
4. Klicka dit nålen på rätt plats.
5. Fyll i namnet och lite text + ev. länkar
6. Klicka på OK i nedre högra hörnet på textrutan.
7. Klicka på "Save" till vänster om kartan
8. Klicka på "Done" till vänster om kartan

Klart!

Tack för att du delar med dig av dina pärlor...
 
Senast ändrad:

Birdman

Aktiv medlem
Jag har besökt ett antal olika gömslen genom åren och inget av dem har varit speciellt bra ur fotosynpunkt. För hög position på siktgluggarna, för långt håll eller helt felplacerat gör att de allra flesta "civilbyggda" gömslena mest lämpar sig för observationer med hand- och tubkikare.

De jag har haft mest framgång vid är gömslena som finns i våtmarken S´Albufera utanför Alcudia på nordöstra Mallorca. Markerna utanför gömslena torkar ut på sommaren, men på våren är det full fart...

// Daniel
 

falke

Aktiv medlem
Tack Daniel!
Har du lust att pricka in dem på Googlekartan jag länkade till?
Mvh/Bengt Falke
 

microo

Aktiv medlem
Jag har besökt ett antal olika gömslen genom åren och inget av dem har varit speciellt bra ur fotosynpunkt. För hög position på siktgluggarna, för långt håll eller helt felplacerat gör att de allra flesta "civilbyggda" gömslena mest lämpar sig för observationer med hand- och tubkikare.

De jag har haft mest framgång vid är gömslena som finns i våtmarken S´Albufera utanför Alcudia på nordöstra Mallorca. Markerna utanför gömslena torkar ut på sommaren, men på våren är det full fart...

// Daniel
Ja så illa är det nog, Vi får trycka på de som bygger gömslen och fågeltorn!
Men vi kan väll vara snälla och lägga ut även halvbra och användbara ställen?
Angarnssjöängs fågeltorn har jag fotograferat bl fiskljuse ifrån
 

boxen

Aktiv medlem
Kanske är det smarare att ha en gemensam karta för alla gömslen. Kartan nedan är öppen för editering så vem som helts kan lägga till en plats...

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&msa=0&ll=49.724479,15.380859&spn=30.802564,80.419922&z=4&msid=107948156735377500525.000486b5bbbfa4755c4dd

Gör så här för att lägga till en nål:
1. Zooma in kartan till din plats
2. Tryck på "edit" till vänster om kartan
3. Klicka på den blå nålen i kartans över vänstra hörn
4. Klicka dit nålen på rätt plats.
5. Fyll i namnet och lite text + ev. länkar
6. Klicka på OK i nedre högra hörnet på textrutan.
7. Klicka på "Save" till vänster om kartan
8. Klicka på "Done" till vänster om kartan

Klart!

Tack för att du delar med dig av dina pärlor...

Hallå,

Tyvärr så kan jag inte hitta någon "edit-knapp" på kartan du lagt ut, så jag länkar istället till en annan karta med ett gömsle. Du kan ju länka in det på din karta om du känner för det.

http://kartor.eniro.se/m/pEdpN

Gömslet ifråga har jag besökt många gånger, även om det var länge sen nu, och är nog mest till för fågelskådning vilket iofs kan vara nog så trevligt.


Fåglar som ses där regelbundet:

Gäss
Måsar
Tärnor
Trutar
Gråhäger
Enkelbeckasin
Brun kärrhök
Fiskgjuse
Havsörn
Skäggdopping
Snatterand
Knölsvan
Sävsparv
Sävsångare
Kärrsångare
Rörsångare
m.m.
 

odburt

Aktiv medlem
S'Albufera som Daniel Stenberg nämnde var det första som poppade upp i mitt huvud som svar på Bengts fråga.

Kommer man (som jag och Daniel gör) från fågelskådarhållet tror jag man uppskattar området mer än om man bara vill ta fina fågelbilder.
 

odburt

Aktiv medlem
För övrigt kan jag nämna en del dåliga gömslen, med mycket fåglar runt men anpassat för fågelskådare.

Fågeludden, Hornborgasjön.
Silvåkra, Krankesjön, Skåne.
Getterön, Varberg, Halland.
Ölands södra udde.

Alla gömslen faller på höjden av utgångshålet. För att kunna fotografera vid våtmarker anser jag att det är ett måste att antingen flyta på vattnet eller ligga precis vid vattenbrynet. Det är den första decimetern ovanför vattnet man förlorar mest perspektiv på.
 
ANNONS