Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Voigtländer INOS II

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en gammal Voigtländer INOS II (tror jag!) som jag börjat fota lite med.
Den ger som standard formatet 6x9, men det finns även en småbildsinsats för formatet 6x4,5.
Om jag använder småbildsinsatsen, hur vet jag då hur långt filmen ska dras fram? Det finns två röda fönster som visar filmnumreringen, men dessa sitter i linje med varandra (i samma höjd) och visar därför samma "nummerserie", dvs skalan för 6x9. Är lösningen att varje siffra används två gånger, först en bild med 1 i första fönstret, sedan en bild med 1 i andra fönstret och så vidare, eller hur är det tänkt?

//Steven
 

J. Patric

Aktiv medlem
Är lösningen att varje siffra används två gånger, först en bild med 1 i första fönstret, sedan en bild med 1 i andra fönstret och så vidare, eller hur är det tänkt?
Helt korrekt!

120-film kallades i Europa "B2 6x9-film" och hade i början bara nummer för 6x9. För 6x6 fanns en annan film, 117 (B1 6x6-film). För 6x6 med 120-film krävdes mekaniskt räkneverk, och för 6x4,5 två rödfönster som på din kamera.

Jag fotar 6x4,5 med min Voigtländer E-Bessa 6x9 för tillfället, och den har också två rödfönster.

Är rödfönstren på din kamera också nyckelhålsformade? Det är för att man skall skymta siffran innan den kommer i rätt läge, så att man inte av iver drar fram filmen för långt och missar siffran. Täck gärna över rödfönstren med svart eltejp så minskar du risken för ljusläckage.
 
Precis, fönstrena är nyckelhålsformade och siffrorna dyker upp från den "smala" delen.
Hur stor är risken för ljusläckage genom rödfönsterna?
Är tanken med tejpen är att bara ha fönstrena öppna under den korta tid jag drar fram filmen, och sedan täcka över dem igen?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Hur stor är risken för ljusläckage genom rödfönsterna?
Är tanken med tejpen är att bara ha fönstrena öppna under den korta tid jag drar fram filmen, och sedan täcka över dem igen?
Ja det finns alltid risk för ljusläckage som reflekteras från rödfönstret på filmens skyddspapper, som letar sig till kanten på emulsionen. När kameran tillverkades var det vanligast med ortokromatiska filmer som var "rödblinda", så därför behövdes ingen lucka för rödfönstren.

När pankromatiska filmer blev vanliga så började kameratillverkarna ha luckor på rödfönstren, för att skydda mot ljusläckage. Man får hålla kameran i skuggan när man öppnar rödfönsterluckan (eller tejpen) och drar fram filmen. Ju kortare stund man har rödfönstret öppna desto bättre.

Du kan ha en eltejpbit för varje fönster. Bäst är att sätta en liten svart pappersbit på tejpklistret just där det täcker fönstret, så slipper man klisterfläckar på den röda celluloiden.
 
Tack för tips och info!
Mycket att tänka på med en så gammal och fullt manuell kamera, men kul att testa något annat än digitalt...
 
ANNONS