Annons

Leica Summicron

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare, första inlägget här

Tänkte göra mig av med min Leica utrustning som jag har hemma
Men vill gärna ha den bedömd innan, prisuppgift.

Vart kan jag vända mig? Bor i Alingsås.

Det som gäller är följande

Leica Summicron 50mm f2
- denna är helt damm/repfri (enbart suttit på förstorings apparat)
Leitz / Leica focomat c1
- i helt perfekt skick, är enbart någon repa i träbänken som den sitter fast i

Mvh Anders Hedberg
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är nog i stort sett bara LP-foto i Stockholm som kan hjälpa dig med det. Priset på Summicronen beror på vilken version det är, det kan slå på en faktor 2 mellan de olika modellerna. Se www.antiquecameras.net för en hyfsad lista med amerikanska priser (I Sverige får du inte så bra betalt om du inte har tur på LPs auktioner).

Focomat är en otroligt bra förstoringsapparat men marknaden är i princip död för traditionell mörkrumsutrustning.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Har du en Leica Summicron 50mm förstoringsoptik så kan det vara en mycket ovanlig sak. Har aldrig hört talas om något sådant förut. Eller läser jag fel? Leicas förstoringsobjektiv brukar heta Focotar.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Då är det troligen en v2 "Rigid", enligt Antique Cameras går de för $600-800 i USA. Du kan alltid ta en titt på LP-fotos avslutade auktioner för att få ett hum om prisbilden i Sverige men tänk på att LP tar 20% i kommission om du väljer att sälja genom dem.

Är den i riktigt bra skick, utan damm eller slöjor inuti skulle jag tro att du får 3-4000kr för den här hemma. Det är ett skarpt och bra objektiv med fin bokeh men ganska låg kontrast. Det gör dock att upplösningen blir väldigt hög.
 
Okej, vart lägger man ut såna rariteter?
Tänker då inte på blocket för finns för många som inte uppskattar / vet vad det är för något
 

Emil-G

Aktiv medlem
Blocket har ju överlägset störst användarbas och de som inte vet vad det är frågan om hör ju knappast av sig. Däremot kan det nog finnas en del lycksökare som kommer med skambud eller försöker pruta. Annars är det väl Fotosidan och LP:s auktioner som gäller, jag har svårt att komma på något annat. Det finns förvisso ett antal fotohandlare som köper in begagnat men jag tror inte du får speciellt bra betalt av dem. Om du kan tänka dig att skicka utomlands kan det vara värt att prova www.rangefinderforum.com och deras annonsmarknad.

Det är visserligen ett gammalt objektiv men inte speciellt ovanligt så det är knappast någon raritet i samlarögon, ens om det är i bra skick.
 

Fotografica

Aktiv medlem
Kolla Tyskland

Okej, vart lägger man ut såna rariteter?
Tänker då inte på blocket för finns för många som inte uppskattar / vet vad det är för något
Hej!
Gör gärna en koll på tyska marknaden, där priserna oftast är högre än här i Sverige.
Titta på hemsidorna: www.photographica-auctionen.de eller www.kamera-auktionen.com
Dock är det enklast att sälja via LP-foto i Stockolm och de är seriösa att handla med. Deras i tid närmast kommande auktion äger rum den 13 Juni. Nästa gång blir antagligen till hösten.
 
ANNONS