Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skära till ett runt filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag tänkte fixa mej ett IR-filter av ett 75x75 som jag sätter i ett UV-filter. Men hur skall jag kunna skära filtret runt och fint? Det får ju inte bli läckage i kanterna och sen skall det ju hållas kvar också. Tips mottages med tacksamhet.
 

RolandM

Aktiv medlem
Med en passare kan du skära ut mallen om du sätter ett rakblad eller linande på ena benet. Skydda centrum av filtret mot håltagning som passaren kan göra....

Alternativt rita upp en mall med passaren som som du skär ut med kniv eller passare. Skär sedan ut filtret efter mallen.

Prova gärna på billigt matrial med liknande egenskaper inann du går löst på filtret.

Lycka till!
 

Teed

Aktiv medlem
Varför inte använda en hål såg i en pellar bormasin och ta bort centum boret, tycker det borde funka bra
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag hittade en intresant sak jag inte hunnit pröva ännu. Tydligen ska gamla floppydiskar funka som ir filter, altså själva magnetediet innuti. Iaf blev bilderna väldigt uv-lika. Bäst är om man har några 5.25 diskar.

Ska pröva på min E-10 när jag kommer hem, då alla digitaler är mer eller mindre ir känsliga. Jag kan inte se ett varmt strykjärn... men ir dioderna på fjärrkontroller är rena julgranen.

Annars rockar ju sony som faktiskt gjort det enkelt att ha valbart irfilter. Samt ir lampa på kameran.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Använd en assiett eller ett glas och skär runt.
Därefter kan du använda koppen till att dricka kaffe med ;)


NIKLAS,koffeinfri
 
ANNONS