Annons

Hur plocka ur filmen ur vattenkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pher

Medlem
Tjena

Tänkte fråga om ni har något speciellt tips på hur jag SJÄLV kan plocka ut filmen från engångsvatten kameran. Ni vet en sån där Kodak Ultra Sport.

Har ni några tips så jag kan spara några kronor på att skicka iväg filmen billigt på framkallning istället för att gå till någon kodak affar och framkalla.
Är det vanlig 35mm film i dem?

Mvh
 

Pher

Medlem
Ok, tack för ditt svar.

Måste man dra tillbaka filmen på något speciellt sätt innan man försöker öppna den? Är lite rädd att paja filmen.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
När du tar bilder med engåbgskamera spolar du in filmen i kameran för varje ruta du tar så när du är färdig med filmen är det bara att öppna.


//Uffe
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ligger det en vanlig kassett i kameran? Går filmen baklänges IN i kassetten istället för på en spole? Intressant ämne.
 

Malaka

Aktiv medlem
Det är väl en vanlig filmrulle fast det är helt utvevad från början och sen drar man in den på spolen..Har för mig att tex Canon EOS 300 kör på samma teknik..Det är bland engångskamerorna de stora tekniska landvinningarna görs..
 

RolandM

Aktiv medlem
Kan ju laddas upp med film igen då antar jag?

Engångskameran blir en tvågångskamera. Kanske man kan tgöra svartvita engångskamerar då :)
 

Pher

Medlem
stort tack!

Tackar så mkt för hjälpen, det gick bra och jag fick ut min film utan missöden. =)

Mvh
 

stäck

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Kan ju laddas upp med film igen då antar jag?

Engångskameran blir en tvågångskamera. Kanske man kan tgöra svartvita engångskamerar då :)
Blir nog knivigt att veva ut filmen på rätt ställe och återförsluta kameran utan att den läcker ljus eller nåt. Eventuell vattentäthet är nog rätt körd den med.
Tror det är mycket enklare att köpa billigaste sortens kompaktkameror (för typ 100 spänn, dock ej vattentäta). Funkar på samma sätt (tar lika högkvalitativa bilder med fast fokus och slutartid), men är avsedd att kunna återanvändas åtminstone tre gånger.

Det där med att spola ut filmen då man laddar den för att sedan veva in den allteftersom man fotograferar önskar jag att fler kameror gjorde. Hade en gång en sån kompaktzoomkamera (Olympus tror jag det var) som två-tre gånger öppnades mitt i en rulle p.g.a. fummel. Inget annat än drygt halva den senast tagna bildrutan (och såklart den oexponerade filmen) gick förlorat.
 
ANNONS