Annons

Nikon D3000 eller Canon 1000D?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-ss0n

Medlem
hej!

Jag är på jakt efter en relativt enkel nybörjarkamera som fungerar för de flesta typer av fotografi, mycket skatebilder kommer det att bli så därför någon som kan fota snabba rörelser (behöver dock inget extremt!). Jag har tänkt att köpa ett ganska enkelt objektiv för att sedan uppgradera i framtiden om jag känner att jag behöver det.
Efter att ha kollat igenom ett berg av märken och modeller har jag kommit fram till att Nikon D3000 och Canon 1000D lär uppfylla mina krav ganska bra och dessutom är ganska prisvärda, är detta fel valt och vilka andra modeller borde jag kolla in isåfall? om inte, vilken av dessa rekommenderar ni och vad för objektiv ska jag ha till?

/Benjamin, total nybörjare....
 

_hjorten_

Aktiv medlem
Såg att Cyberphoto säljer Nikon D3000 inkl minne och väska för 3490:- vilket jag anser vara mycket kamera för pengarna! Jag skulle nog föredra Nikon kameran..tycker att den ger lite mer kvalités känsla i den prisklassen än Canon samt att jag tycker nog att bild mässig ger den strået vassare bilder. Men för att få riktigt bra bilder krävs många timmar av träning!!!
Åk till en affär och känn på dem båda och ta den som du gillar mest för prestanda mässigt kommer du nog inte att märka så stor skillnad!
Kör själv med en Nikon och har testat ett antal Canon men jag kommer då inte att byta märke.

Lycka till!

/Mvh Martin
 

perstromgren

Aktiv medlem
Åk till en affär och känn på dem båda och ta den som du gillar mest för prestanda mässigt kommer du nog inte att märka så stor skillnad!
Passa på att känna på de andra märkena, när du är igång. Kanske finns det modeller hos dem också, som kan passa. De är trots allt rätt lika.

Per.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Jag kan ingenting om Nikon D3000. Men kan berätta att jag själv har en 1000D, och det är väldigt mycket kamera för pengarna. Tror det är en väldigt liten skillnad mellan kamerorna.

Testa vilken kamera som känns skönast i handen och om du har någon släkting/kompis som kanske har en Canon tex, då är det nog smartast att välja en Canon eftersom ni då kan låna objektiv (och andra tillbehör) av varandra.
 

J-ss0n

Medlem
Kompisen har en D3000 fast en äldre som jag har känt på och gillar så det blir nog att jag köper en likadan som han har, så kan vi också låna objektiv osv av varandra. Cyberphoto hade ju också en kampanj där man får med minne och väska. Mina funderingar ligger kring "Värdepaketet" (Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II + 4GB minne + väska + UV-filter + LCD-skydd) som också säljs på sidan, minne och väska får man ju med ändå så det känns onödigt att betala 800:- för en till väska, ett till minneskort, UV-filter och LCD-skydd? Annars går det ju lätt att köpa till filtret och skyddet om det är viktigt att ha...

tack för tipsen hittills!/benjamin
 

William Spiik

Aktiv medlem
Kompisen har en D3000 fast en äldre som jag har känt på och gillar så det blir nog att jag köper en likadan som han har, så kan vi också låna objektiv osv av varandra. Cyberphoto hade ju också en kampanj där man får med minne och väska. Mina funderingar ligger kring "Värdepaketet" (Nikon D3000 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II + 4GB minne + väska + UV-filter + LCD-skydd) som också säljs på sidan, minne och väska får man ju med ändå så det känns onödigt att betala 800:- för en till väska, ett till minneskort, UV-filter och LCD-skydd? Annars går det ju lätt att köpa till filtret och skyddet om det är viktigt att ha...

tack för tipsen hittills!/benjamin
Smart!

Kom ihåg att det aldrig är onödigt med fler minneskort, själv har jag tre.
 

J-ss0n

Medlem
jag räknade ihop värdet på tillbehören och fick det till 500... LCD skydd är om jag fattat det rätt någon sorts repskydd for displayen, som de som finns till mobiler. finns det andra fördelar med flera minneskort utöver större lagringsutrymme innan man behöver tömma i datorn?
 

William Spiik

Aktiv medlem
jag räknade ihop värdet på tillbehören och fick det till 500... LCD skydd är om jag fattat det rätt någon sorts repskydd for displayen, som de som finns till mobiler. finns det andra fördelar med flera minneskort utöver större lagringsutrymme innan man behöver tömma i datorn?
Fördelarna med flera minneskort är att om ett skulle gå sönder så har du ju fler. Om ett skulle bli fullt har du fler. Om du skulle tappat bort ett har du ett till osv.

Jag köper hellre ett 8GB och två 4GB än ett 16GB tex.
 

J-ss0n

Medlem
förstår hur du tänker...
har inte världens högsta budget så jag köper inte hela värdepaketet, köper till uv skydd istället ;)

/benjamin
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En väska är väl aldrig fel!

Då ska du se att kameran håller sig mycket fräschare än om slänger runt den i ryggsäckar och grejer tillsammans med en massa annat :)
 

William Spiik

Aktiv medlem
En väska är väl aldrig fel!

Då ska du se att kameran håller sig mycket fräschare än om slänger runt den i ryggsäckar och grejer tillsammans med en massa annat :)
Men han får ju redan med en väska. Cyberphoto har en "sommardeal" att om man köper en Nikon systemkamera får man med vissa speciella grejer - gratis.

Han undrade om han också borde beställa värdepaketet, där lite andra grejer ingår.
 

J-ss0n

Medlem
exakt! något som förvirrar mej är dock att här till höger på sidan står det 3490kr och på cyberphoto.se står det 3990kr...
 

J-ss0n

Medlem
Skickade iväg ett mail igår kväll, det billigare priset var ett erbjudande de hade den 27 på deras 15 års dag.

Kampanjen med sommarkitet finns dock kvar hela maj, idag närmare bestämt. Därför har jag bestämt mej för att köpa den så snart jag bestämt vilka tillbehör jag behöver, klarar man sig på väska, putsduk, minneskort, uv-filter och display-skydd?
 

Eric Hale

Aktiv medlem
klarar man sig på väska, putsduk, minneskort, uv-filter och display-skydd?
Jag skulle slå till på ett motljusskydd (om det inte redan ingår) också. Tror inte det blir mycket extra pengar, men ger lite extra skydd mot stötar och kan vara användbart när man, just det, fotar i motljus :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Skickade iväg ett mail igår kväll, det billigare priset var ett erbjudande de hade den 27 på deras 15 års dag.

Kampanjen med sommarkitet finns dock kvar hela maj, idag närmare bestämt. Därför har jag bestämt mej för att köpa den så snart jag bestämt vilka tillbehör jag behöver, klarar man sig på väska, putsduk, minneskort, uv-filter och display-skydd?
Du klarar dig alldeles utmärkt utan UV-skydd och även utan displayskydd. Det förstnämnda sabbar bildkvaliteten rejält i t.ex. motljus (det blir lätt disiga kontrastlösa bilder och fula reflektioner) och ger ett försämrat stötskydd (det är tunn skör glasskiva framför frontlinsen). Det sistnämnda är egentligen ett transportskydd och skärmen är väldigt reptålig som den är.

Väska behöver man, men om du har planer på att skaffa något/några extra objektiv eller en blixt inom en snar framtid kan det vara bra att välja något lite större än den minsta modellen.

Ang. minneskort: Jag skulle hellre köpa ett stort då jag ogillar att ta ut minneskortet ur kameran i onödan. Bilderna överför jag till datorn via den medföljande USB-kabeln, det funkar mycket bättre så än med skild kortläsare tycker jag, och man slipper pilla med korten och riskera tappa bort dem. 4GB räcker ganska långt, 8GB är kanske att föredra om man är borta flera dagar i ett sträck och fotograferar rätt intensivt. Mitt 4GB kort tog lätt slut under en helg, men jag löste det genom att gallra lite i bilderna emellanåt. Nu har jag dock ett 8GB kort istället.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Du klarar dig alldeles utmärkt utan UV-skydd och även utan displayskydd. Det förstnämnda sabbar bildkvaliteten rejält i t.ex. motljus (det blir lätt disiga kontrastlösa bilder och fula reflektioner) och ger ett försämrat stötskydd (det är tunn skör glasskiva framför frontlinsen).
Förlåt, men hur kan en extra glasskiva framför frontlinsen ge ett sämre skydd åt gluggen än om man inte har det? Köper man ett UV-filter av tillräckligt bra kvalitet påverkas inte bilden i någon nämnvärd utsträckning heller, skulle jag vilja påstå.

Däremot håller jag med om att displayskydd är lite overkill.
 
ANNONS