Annons

Inställningar för att fota bilar i möker?

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Jag skall ut och ta lite kort på bilar i rörelse i kväll. Det kommer att vara mörkt ute eftersom solen gått ner :)

Vilka inställningar skall jag ta, om jag inte vill ta "full automatik"?
 

hokke

Medlem
Jag skall ut och ta lite kort på bilar i rörelse i kväll. Det kommer att vara mörkt ute eftersom solen gått ner :)

Vilka inställningar skall jag ta, om jag inte vill ta "full automatik"?
Du bör ställa kameran på M el. Tv, så att du kan ändra exp. tiden. Prova med 1 sek eller längre. Testa dig fram. Ju lägre ISO-tal, desto längre exp .tid. Du bör ju också ha nå´n form av stativ eller annat stöd.
 

rezz

Aktiv medlem
Du bör ställa kameran på M el. Tv, så att du kan ändra exp. tiden. Prova med 1 sek eller längre. Testa dig fram. Ju lägre ISO-tal, desto längre exp .tid. Du bör ju också ha nå´n form av stativ eller annat stöd.
Jag äger inget stativ... kan jag få bra bilder genom att ha låg slutartid?
 

martinator

Aktiv medlem
Det lär inte funka. Ställ ifrån dig kameran annars kommer det med alla säkerhet att bli rörelseoskärpa. 1-4 sekunder är låååång tid att hålla något absolut stilla. Lite beroende på bländare, brännvidd och kamera. Om det är en engångsgrej så låna ett stativ av någon polare eller bekant.

/martin
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att det är i stort sett omöjligt. Bilar i rörelse efter solens nedgång lär bli väldigt suddiga bilar om det inte är i en ordentligt upplyst hall, alternativt att du har en megastor blixt.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Förutsatt att det är en väl upplyst väg, och då menar jag välupplyst. Du har ljustark optik (2,8 eller större bländare), och en kamera som klarar minst ISO 3200 så kan det gå.

Men i så fall är det max ISO, bländarprioritet och största bländare, samt panorering som gäller.
Finns inte vettigt stark gatubelysning lär det inte bli kul (extremt långa slutartider och rejält med rörelse/skakningsoskärpa).
 
Senast ändrad:
ANNONS