Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkomposition

Produkter
(logga in för att koppla)

emiliag

Medlem
Hej!

Jag skriver en uppsats om bildkomposition och undrar om ni har några tips på undersökningar, frågeställningar etc.

Tack på förhand!
 

ursose

Aktiv medlem
I västvärlden läser vi ju från vänster till höger och ser på bilder på det sättet också. Däremot i Asien finns det länder som läser från höger till vänster.

Så en frågeställning kan vara om man uppskattar samma bilder i olika världsdelar beroende på hur kompositionen är?


Sen betyder fotografi att måla med ljus.
Så en annan frågeställning kan vara om vad som är viktigast i en bild.
Är det komposition eller ljuset som är viktigast?
Dvs är en bra bild med sämre komposition och bra ljus bättre än en bild med bra komposition och dåligt ljus. Svårt att generalisera men en intressant frågeställning tycker jag.
Jag tror att ljuset vinner men är inte säker..
 

Kijana

Aktiv medlem
Det framgår ju inte vilken nivå som förväntas på uppsatsen, om det är för högstadiet, gymnasiet eller d-uppsats på högskolan.

Men, alldeles oavsett kanske du kan plocka fram (läs: skapa) några bilder där fotografen brutit mot någon "regel" och betraktaren förmodligen upplever obalans eller disharmoni eller liknande. Visa bilderna för en testgrupp och be dem förklara vad de känner och varför. Kan nog bli intressant.

Bara en spontan idé.
 

Sonnar

Aktiv medlem
komposition

Hej!

Jag skriver en uppsats om bildkomposition och undrar om ni har några tips på undersökningar, frågeställningar etc.

Tack på förhand!
Nu vet jag inte vilken nivå som avses med uppsatsen, men en bok som kan rekomenderas är Jan Gunnar Sjölins "Att tolka Bilder" , Studentlitteratur. Boken tar mer fasta på tolkningsnivåer och vilka kriterier dessa baseras på. Bilderna bedöms efter sitt innehåll såväl som estetiska uttryck och olika nivåer av betydeelsebildningar. För de praktiska tolkningarna svarar en mängd olika konstvetare.
Annars när det gäller komposition i allmänhet så finns en uppsjö litteratur på bl.a. Akademibokhandeln, Bokus m.fl. att botanisera i ämnet på olika nivåer. Kompositionsläran kronologiskt fick ju ett viktigt avstamp under rennässansen (14-1500 tal) där arkitekterna var en drivande kraft. Här finns olika genrer att forska i; för konstnärer på den tiden hade många olika dicipliner, exv Michelangelo, Brunelesci mfl.

Så ett tips på en frågeställning: Hur har kompsitionsläran utvecklats från rennäsansen till våra dagar. Vad har tillkommit? Färg, form , val av motiv etc.
Kan en lekman alltid se skillnad på en rennässansmålning och en från den modernistiska eran (tidigt 1900-tal)?

Lycka till
Tomas B
 
ANNONS