Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dell U2311H Ultrasharp

Produkter
(logga in för att koppla)

Simpan

Ny medlem
Hej!

Är det någon som hunnit testa eller vet något om dells nya skärm U2311H? Visserligen är det en lågbudgetskärm, men den kanske fungerar bra om man sysslar med bildbehandling på hobbynivå?
 

interior

Aktiv medlem
Jag kan se att skärmen saknar HDMI-ingång. Vad betyder det praktiskt att ha HDMingång? Kan man koppla direkt till kameran och använda skärmen som sökare?
 

lasse-p

Aktiv medlem
Jag funderar oxå på denna skärm.
Den har fått väldigt bra kritik under hösten men jag vill veta om nån som håller på med foto har någon synpunkt på denna skärm.
Gärna hur kombinationen med MacBook är, tror iof sig den är bra då skärmen har DisplayPort ingång.

Nån som köpt denna skärm?
(eller har synpunkt på den?)
 

T.A

Aktiv medlem
Jag har den skärmen och den funkar alldeles utmärkt till mitt bildbehandlande i LR och PS.
Ingen Mac, utan PC.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Dator spelar ju egentligen ingen roll utan det intressanta är ju hur stillbilder blir på den, färger vitbalans, skärpa etc.
 

Jennifer86

Aktiv medlem
Är också nyfiken på den här skärmen. Responstiden är 8ms. Är det någon som vetom det är för långsamt för videoredigering & spelande?

Om man jämför Dell-skärmen med Eizo Foris FS2331 som ligger i samma prisklass; Vilken anser ni vara bäst?
 

lasse-p

Aktiv medlem
Är också nyfiken på den här skärmen. Responstiden är 8ms. Är det någon som vetom det är för långsamt för videoredigering & spelande?

Om man jämför Dell-skärmen med Eizo Foris FS2331 som ligger i samma prisklass; Vilken anser ni vara bäst?
Jag vet inget om skillnaden mellan dessa men priset skiljer, om man kollar just nu på Dustin som ligger bland de lägsta i pris på båda dessa skärmar så kostar U2311 2490kr och FS2331 3494kr. Så det är en tusenlapp emellan....
 

drejjan

Aktiv medlem
Och om man enbart kollar på prestanda, vilken av dells (i samma serie) 23", 24" eller 27" är bäst med tanke på svärta, upplösning, färgåtergivning, skiftande ex i tillverkningsprocessen och annat? Skiljer det mycket mellan dem om man bortser från storlek och upplösning? För jag antar att upplösningen är större eftersom skärmen är större?
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Och om man enbart kollar på prestanda, vilken av dells (i samma serie) 23", 24" eller 27" är bäst med tanke på svärta, upplösning, färgåtergivning, skiftande ex i tillverkningsprocessen och annat? Skiljer det mycket mellan dem om man bortser från storlek och upplösning? För jag antar att upplösningen är större eftersom skärmen är större?
Har man skrivbordsplats är 24 tummaren bra för att ha ordentlig yta på skärmen för att jobba i t ex Lightroom. Jag tror kanske inte storleken rent fysiskt (24 resp 23 tum) är det viktigaste, utan i stället att upplösningen är bättre och att den är 16:10 vilket är mycket värd om man fotar mycket i stående format.
Men, 24-tums-dellen, den skärmen har fortfarande kvalitetsproblem (och det har väl dessvärre övriga Dell-skärmar också). Min led av tydlig grön-skär-tinting. Ett klassiskt fel, bara att googla på det. Vänster halva av skärmen hade grönstick och höger magentastick. Bra svärta däremot och inget ljusläck i kanterna. Min skärm fick gå i retur. Det finns de som är inne på sitt tredje-fjärde ex. Vet inte riktigt om jag skulle orka hålla på så. Problemet är att många billiga IPS-skärmar är ojämna i kvaliteten. Eizo kalibrerar sina över hela skärmens yta och kompenserar då färgstick och kasserar kanske defekta skärmar i större utsträckning. Dell kalibrerar bara på centrum av skärmen. Ojämnhet i färgerna över skärmen kan inte heller kompenseras med kalibrering.
 
ANNONS