Annons

Svartvit film på färgpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Caltha

Aktiv medlem
I senaste FOTO och på annat håll har jag sett bilder som haft en gulorange till svart färgskala. Tekniken har varit att ta bilder med svartvit film som sedan kopierats på färgpapper. Någon som kan ge mig mer information om hur det ska gå till? Ska filmen även framkallas i färgkemi? Vill testa snart!
 

Maxell

Aktiv medlem
Jag har inte sett bilderna i tidningen, men kan det inte vara så att bilderna som du har sett är tonade? Alltså en process som man gör efter att kopian är framkallad.

Hittade en fin sida i ämnet:
http://www.fuf.org/aktivitetsboken/
 
Senast ändrad:

Caltha

Aktiv medlem
Inte toning!

Nej, jag snackar inte om t.ex. sepiatoning här! Jag snackar definitivt om att kopiera svartvita negativ på färgpapper. Jag vill bara ha lite mer detaljer och tips om tekniken.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Nu har jag bara gjort det själv och inte provat att lämna in det till nått labb.
Men gör man själv så är det bara att ställa in färgfiltreringen så att man får önskad effekt.
och jag har bara använt vanlig svart/vit film.
 

Bilagor

Ingemansson

Aktiv medlem
Japp!

Jag har köpt s/v film (Ilford XP2 super) för c41 färgprocess och bilderna blir så här kopierade på färgpapper.

I det här fallat ganska snyggt, men inte alltid lika lyckat:
 

Bilagor

Caltha

Aktiv medlem
Jag menade vanlig svartvit film,

inte den där som är till för färgprocess.
Men tack för ditt svar ändå!
 

---

Aktiv medlem
Hej Tove!

Det är så att om du använder ett svartvitt negativ och kopierar det själv på färgpapper så kan du få vilken nyans du själv önskar på bilden beroende på vilken filtrering du väljer.

Själv har jag gjort bilder som har varit gula, gröna, blå osv. Naturligtvis så går det att få fram sepia/brun nyans med eller om du bara vill göra den svartvita bilden lite kall eller varm i tonen.

Mvh/ Kenneth
 

Liza

Aktiv medlem
Ja, du måste framkalla i färgkemi!! Lustigt att du frågar, jag lade precis upp en sån bild idag.
 
Senast ändrad:

Caltha

Aktiv medlem
Kan du utveckla ditt svar?

Menar du att jag ska framkalla filmen i färgkemi? I vilken sorts? Hur? Vad händer då?
Har hört på annat håll att det fräter bort hela motivet från filmen...
 

---

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Hej Tove
Filmen framkallar du i vanlig svart/vit kemi och till papperet använder du färgkemi
Precis som Örjan skriver. Den svartvita filmen framkallar du på vanligt sätt. Därefter kopierar du filmen på färgpapper med färgkemikalier. Då kan du styra vilken nyans du vill ha på bilden.

Mvh/ Kenneth
 

Liza

Aktiv medlem
Förlåt Tove, jag läste för snabbt. Naturligtvis är det som Kenneth och Örjan säger. Ber om ursäkt.
 

dumstrut

Medlem
Jag har provat flera gånger att kopiera s/v negativ på färgpapper med varierande resultat. Men jag har aldrig provat det omvända. Finns det någon som har gjort svartvita kopior på s/v papper med färgfilm? Hur blir gråskalan, nyansen o.s.v.?
 

Caltha

Aktiv medlem
Färgfilm på svartvitt papper

Jag har testat. Det finns bildexempel på hemsidan (som tyvärr är nere för tillfället men förhoppningsvis snart uppe igen)
Min erfarenhet är att man måste köra på maximal kontrast för att det ska bli något att ha, eftersom kontrasten blir så låg. (Men så är jag också kontrastbög) Man får också stora korn. Färgerna återges annorlunda än om man fotar i svartvitt - ett negativ med gula blommor på svart botten gav en nästan helsvart bild där blommorna snarast var mörkare än bakgrunden!
Du får testa själv, det är värt det, man kan få till en del bra kort på motiv som blev mindre lyckade i färg! Det grova kornet kan också ge lite retroeffekt.
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Hej Tove.
Det verkar som om alla fotolab kopierar svart/vita bilder på färgpapper nu för tiden. Jag har inte blivit nöjd för bilderna blir aningen gröna. Hoppas din egen kopiering blir bättre.
//
Nina
 
ANNONS