Annons

Zeiss G-objektiv på Leica CL?

Produkter
(logga in för att koppla)

raunavaara

Aktiv medlem
Jag har hört någonstans att det finns möjlighet att använda Contax Zeiss G objektiv på Leica M. Finns någon som vet mer om detta?
 

Tjoffen

Aktiv medlem
Där blir det nog problem om jag förstått saken rätt. Mig veterligen finns det ingen adapter till detta däremot ska det finnas till micro 3/4 kameror (tror dom heter så...). Men det finns händiga och kunniga människor som bygger om sina objektiv har jag läst, så att dom passar till Leica. Vågar du pröva? ;-)
 

raunavaara

Aktiv medlem
Tack Tjoffen. Jag är djärv, bygger just om ett par Zeiss för att använda på mina Pentaxhus. Måste erkänna att jag är lite svag för Zeiss 1,7/50 och 2,8/28, så varför inte ett par ombyggda till min CL också. Jag skall kolla detta med 4/3 adapter om det går att modifiera. Jag får knalla iväg till min fräsgubbe som tillverkar delar till kvalitetsur, han fixar det säkert.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har hört någonstans att det finns möjlighet att använda Contax Zeiss G objektiv på Leica M. Finns någon som vet mer om detta?
Jag undrar samma sak som Affe. Hur hade du tänkt fokusera eftersom G objektiven inte har någon fokusring? De har ju ingen extern fokusering alls utan styrs av kamerans elektronik.
(Utom 16mm Hologon som har manuell fokusring vad jag har för mig)

Det finns modifierade Zeiss G objektiv på marknaden, men då är ju hela objektivet ombyggt och kompletterat med en manuell fokusring.
 
Senast ändrad:

raunavaara

Aktiv medlem
SDT-2 Det går framåt, jag skickade ett mail till http://www.srb-griturn.com/camera-adaptors-306-c.asp och frågade vad de kan erbjuda. Anledningen till varför jag krångar med detta är att jag har ett fint CL hus och hade en kort tid en Contax G2, där jag gillade resultatet och ogillade att jag inte fick bestämma över kameran. Har man fotograferat sedan början av 60 talet vill man ha kontroll över kameran och livet i övrigt.

Sen kan det kanske vara förnuftigare att köpa något Cosinatillverkat objektiv Voightländer eller liknande, det är väl samma ursprung, men det jag sett av de s.k Zeissobjektiven är tilltalande, jag är inte övertygad om att Voightländerobjektiven är samma sak.
 

raunavaara

Aktiv medlem
SD40T-2 citat från sidan:" I'll admit that I'm always impressed when I come across people even crazier than I am" ;o)!
Där kom infon! Jag skall ge lite mera tid åt att studera sidan och informationen, men känner att det är "upphetsande". Mycket tack!
 

raunavaara

Aktiv medlem
Nu har jag varit inne och kollat på siten, dom levererar färdiga ombyggda objektiv. Här kommer lite uppgifter:

G Hologon 16/8 No No ¥230.000 On request, contact us

G Biogon 21/2.8 No No ¥115.000 Available

G Biogon 28/2.8 No No ¥68.000 Available

G Planar 35/2 No Yes ¥78.000 Available

G Planar 45/2 No No ¥68.000 Available

G Sonnar 90/2.8 No No ¥61.000 Available

G Sonnar 90/2.8 Black No Yes ¥82.000 Available


Black Hood GG-x (replica) ¥2.500 Please select hood type
Please specify hood type


Black Metal Cap "Contax" (replica) GK-54 ¥2.500

Kursen är knappt 100 Y = 10 SEK vilket innebär ca 6300.00 för 2.8/28, 2.0/45 och något biliigare för 2,8/90
Det är vad ett gammalt Leicaobjektiv brukar kosta, dom har jag också haft, men trivs bättre med Zeiss. Hmm dags att börja spara.
 

raunavaara

Aktiv medlem
Tack för info, alf 109 Jag såg på LP fotos auktion att en Summicron 35 hade ett utgångspris på 20'. För dom pengarna får man en hel uppsättning ombyggda Zeiss objektiv, som i mina ögon är bättre. Det senare är ju en smaksak förstås.
 
Senast ändrad:

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Tack för info, alf 109 Jag såg på LP fotos auktion att en Summicron 35 hade ett utgångspris på 20'. För dom pengarna får man en hel uppsättning ombyggda Zeiss objektiv, som i mina ögon är bättre. Det senare är ju en smaksak förstås.
Kanske inte rätt att jämföra med vissa bland samlare eftertraktade objektiv.
En Summicron 35mm brukar ligga mellan 4-5000 upp till 10.000 beroende på skick och modell. Då har jag inte räknat med senaste ASPH modellen som brukar vara betydligt dyrare.
Själv gav jag 8.000 för min 35mm Summicron för ett tag sedan.

Därmed inte sagt att Zeiss är sämre på något vis. Jag gillar karaktären på Zeiss-objektiven. Jag föredrar de lite äldre summicronerna för att de är så små att de knappt blockerar hörnet på sökaren.
 

raunavaara

Aktiv medlem
(SD40T-2) Men när man ser ett begagnat slitet Leica M kamerahus bjudas ut till 150 000.- blir man fundersam på vad det kan tillföra bilden :O?. Men det är väl inte fotografering det handlar om längre, utan någon form av kompensation för personliga tillkortakommanden.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
(SD40T-2) Men när man ser ett begagnat slitet Leica M kamerahus bjudas ut till 150 000.- blir man fundersam på vad det kan tillföra bilden :O?. Men det är väl inte fotografering det handlar om längre, utan någon form av kompensation för personliga tillkortakommanden.
På förra auktionen såldes ett annat slitet Leica M hus för betydligt mer pengar........
Själv har jag köpt begagnade Leicaprylar som är i väldigt fint skick. Inte en repa eller ett märke på dem och då talar vi inte ens tiotusen ;-)

Samlare är väl ett släkte för sig, de ska ju inte ens använda de här kamerorna, de blir väl inlåsta i något bankfack någonstans ;-(
 
ANNONS